علائم خراب شدن باتری ماشین

4.8
(2365)

باتری ماشین معمولاً تا زمانی که تمام نشده جزو دغدعه رانندگان و صاحبان خودرو نیست. تشخیص باتری خراب مانند دیگر انواع باتری کار راحتی نیست. با این حال، باتری خودرو ممکن است علائم هشداردهنده ای را قبل از اینکه کاملا از کار بیفتد از خود نشان دهد. برای آشنایی با علائم تمام شدن باتری خودرو و نحوه برخورد با باتری خراب پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله همراه باشید.

اگر وسیله نقلیه شما روشن نمی‌شود، معمولاً به دلیل از بین رفتن یا از کار افتادن باتری، شل شدن یا خوردگی کابل‌های اتصال، معیوب بودن دینام یا مشکل در استارت ایجاد می‌شود. تشخیص اینکه آیا با مشکل باتری یا دینام سر و کار دارید دشوار است.

علائم خراب شدن باتری ماشین علائم خراب شدن باتری ماشین
علائم خراب شدن باتری ماشین

همه باتری ها علائم هشداردهنده ای مبنی بر وقوع خرابی نمی دهند اما در بعضی موارد علائمی وجود دارد که نشان دهنده پایان عمر باتری است. در حالی که باتری “مرده” اغلب به عنوان باتری تعریف می شود که به سادگی نمی تواند ماشین را روشن کند، موارد زیر می تواند نشان دهنده خرابی باتری باشد و اگر آنها را دیدید، باید در اسرع وقت باتری خودرو را تعویض کنید.

علائم خراب شدن باتری ماشین

علائم خراب شدن باتری ماشین ممکن است به مشکلات سایر اجزاء مانند استارت، دینام یا سایر قطعات الکتریکی نسبت داده شود. با این حال در این مقاله با فرض سلامت باقی قطعات، این مشکلات را برای باتری در نظر خواهیم گرفت.

درنظر داشته باشید هر چه باتری خودرو قدیمی تر باشد، احتمال خرابی و فرسودگی آن بیشتر است، هرچند که باتری های جدید هم امکان خرابی دارند.

روشن شدن چراع هشدار باتری

درصورتیکه چراغ هشدار باتری روشن شود قطعا مشکلی مربوط به سیستم شارژ خودرو پیش آمده است. ممکن است روشن شدن این چراغ مربوط به خرابی کامل باتری نباشد، اما مشکل هرچه باشد، احتمالاً در نهایت بر کارایی یا عمر باتری تأثیر خواهد گذاشت.

روشن شدن چراع هشدار باتری علائم خراب شدن باتری ماشین
روشن شدن چراع هشدار باتری

موتور روشن نمی شود

ممکن است هنگامی که سوئیچ را میچرخانید موتور روشن نشود و یا تنها صدای کلیک به گوش برسد. روشن نشدن موتور سیگنالی است که باتری شما در حال حاضر تمام شده است یا انرژی بسیار کمی در آن باقی مانده است.

موتور روشن نمی شود علائم خراب شدن باتری ماشین
موتور روشن نمی شود

موتور قدرت کافی ندارد

شنیدن صدای ناله هنگام چرخاندن سوئیچ، حتی اگر موتور در نهایت روشن شود ممکن است نشان‌دهنده این باشد که عمر باتری رو به اتمام است.

موتور روشن و خاموش می شود

زمانی که باتری از کار می افتد، ممکن است انرژی کافی برای راه‌اندازی موتور را داشته باشد، اما به اندازه‌ای نیست که آن را برای چند ثانیه در حالت بیکار نگه دارد تا سیستم الکتریکی به طور کامل کار کند.

روشن نشدن چراغ های داخلی

درصورتیکه با باز شدن در خودرو چراغ های داخلی روشن نشوند (مگر در مواردی که به صورت دستی خاموش شده و یا فیوز مربوط به آن ها سوخته باشد) نشانه خرابی و از کارافتادگی باتری است.

روشن نشدن چراغ های داخلی علائم خراب شدن باتری ماشین
روشن نشدن چراغ های داخلی

سوسو زدن یا کم نور شدن چراغ های جلو

از دست دادن روشنایی، سوسو زدن یا روشن نشدن چراغ‌های جلوی خودرو، مستقیما به خرابی باتری خودرو اشاره دارند. زمانی که سوسوزدن چراغ ها با هریک از علائمی که تا کنون گفته شده همراه شود، قطعا مشکل از باتری است.

نشت اسید باتری

شواهدی مبنی بر نشتی یا نشت باتری خودرو، مانند مایع خشک شده روی باتری یا سینی باتری، نشان می‌دهد که مشکلی در عملکرد و یکپارچگی ساختار آن وجود دارد. در صورتیکه اسید باتری دچار نشتی شده است باید هرچه سریع تر آن را تعویض کنید.

نشت اسید باتری علائم خراب شدن باتری ماشین
نشت اسید باتری

تغییر فرم قالب باتری

اگر ساختار باتری متورم یا ترک خورده است، زمان تعویض باتری فرا رسیده است.

در صورت خرابی باتری خودرو چه باید کرد؟

درصورتیکه هرچه استارت میزنید خودروتان روشن نمی شود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که کاپوت را بیرون بیاورید و باتری آن را بررسی کنید. ممکن است پایانه ها کثیف یا شل شده باشند. در این صورت با برطرف کردن مشکل می توانید خودرو را روشن کنید.

اگر باز هم بعد از بررسی اتصال و تمیز کردن ترمینال ها خودرو روشن نمی شود، می توانید با استفاده از روش جامپ استارت خودروتان را روشن کنید. در این روش به باتری سالمی در خودرویی دیگر نیاز دارید. با استفاده از این روش می توانید خودروتان را تا نمایندگی معتبری برای تعویض باتری برسانید.

روش باتری به باتری کردن

برای استفاده روش باتری به باتری کردن خودرو شما باید مجموعه ای از کابل های جامپر با کیفیت خوب را در ماشین خود نگه دارید و بدانید که چگونه از آنها استفاده کنید. همچنین به یک خودروی دیگر با یک باتری سالم نیاز دارید. می توانید از خودروهایی که در اطراف هستند کمک بگیرید.

باتری به باتری کردن ماشین علائم خراب شدن باتری ماشین
باتری به باتری کردن ماشین
  • خودرو را مقابل خودروی خود طوری پارک کنید که کابل باطری به باتری های هر دو خودرو برسد. دقت داشته باشید که سوییچ هر دو خودرو بسته باشد.
  • قطب های منفی و مثبت باتری را شناسایی کرده، گیره قرمز را به سرباتری مثبت ماشینی که باتری خالی کرده و گیره قرمز انتهای دیگر کابل را به سرباتری مثبت باتری ماشین کمکی وصل کنید.
  • حالا یک سر کابل دوم (سیاه‌رنگ) را به سرباتری منفی باتری سالم وصل و سر دیگر را به قسمت فلزی بدنۀ ماشینی که باتری آن خالی شده وصل می‌کنیم (این قسمت حتما باید بدون رنگ باشد).
  • بعد از انجام اتصالات ، خودروی سالم را استارت زده و  بعد از چند دقیقه و بدون قطع کردن اتصال کابل ها خودروی دشارژ شده را نیز استارت بزنید .
  • کابل ها را به صورت برعکس مطالب گفته شده جدا کنید، یعنی ابتدا گیره منفی را از روی بدنه ماشینی که قبلاً روشن نمی‌شد و سر دیگر را از ماشین سالم جدا کنید. همین عمل را برای کابل مثبت هم انجام دهید.

*هرگز سر دیگر کابل مشکی رنگ را به قطب منفی باتری دشارژ شده وصل نکنید چون خرابی EUC را در پی دارد. سر دیگر کابل را به بدنه ی فلزی یا موتور ماشین وصل کنید.

*جابه جا وصل کردن کابل ها ممکن است سبب انفجار باتری شود.

*در هنگام انجام باتری به باتری کردن خودرو از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.

دز ویدیو زیر می توانید نحوه صحیح باتری به باتری کردن خودرو را مشاهده نمایید.

نحوه انتخاب باتری مناسب برای خودرو

انتخاب باتری مناسب برای ماشین، برای یک سواری مطمئن و طولانی مدت ضروری است. بدون باتری سالم، عملکرد صحیح وسیله نقلیه غیرممکن است، زیرا باتری جزء کلیدی در کمک به روشن شدن موتور و روشن نگه داشتن تمام وسایل الکترونیکی است. باتری خودرو به شما این امکان را میدهد تلفن همراهتان را شارژ کنید، به رادیو گوش کنید و از گرم کن صندلی لذت ببرید، حتی زمانیکه خودرو خاموش است.

تعویض باتری خودرو کاری است که همه ما باید در طول عمر خودرو انجام دهیم. طبیعی است که باتری به مرور زمان قدرت خود را از دست بدهد و شرایط رانندگی و هوای سرد می تواند تاثیر زیادی بر روی طول عمر آن بگذارد.

برای انتخاب باتری برای خودرو فقط آمپراژ نیست که اهمیت دارد، نوع باتری، سایز باتری، آمپر شروع سرد و بسیاری از مشخصات دیگر در انتخاب باتری موثرند.

نحوه انتخاب باتری مناسب برای خودرو علائم خراب شدن باتری ماشین
نحوه انتخاب باتری مناسب برای خودرو

برای اطلاعات بیشتر در زمینه خرید باتری ماشین و نحوه نصب آن می توانید مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

ابعاد باتری

در نظر گرفتن ابعاد باتری در زمان انتخاب باتری بسیار مهم است. ابعاد و اندازه باتری که خریداری میکنید باید کاملا مطابق اندازه درنظر گرفته شده توسط سازندگان خودرو باشد. باید بدنه باطری از لحاظ اندازه جوری باشد که به سادگی در محل خود در زیر کاپوت جا شود. به خاطر داشته باشید که اگر اندازه باتری بزرگتر باشد نمی توان آن را در جایگاهش در ماشین قرار داد و اگر هم کوچک تر باشد به صورت پیوسته جا به جا می شود و سر جای خود ثابت نخواهد ماند.

ابعاد باتری ماشین علائم خراب شدن باتری ماشین
ابعاد باتری ماشین

ظرفیت ذخیره باتری

ظرفیت ذخیره شده (Reserve Capacity) نسبتی است که بیانگر قدرت راه اندازی موتور توسط باتری در صورت خرابی آلترناتور (دینام) یا تسمه آن می باشد. این شاخصه به این دلیل مهم است که باتری چقدر می‌تواند دستگاه‌ها و لوازم الکتریکی را پس از توقف کارکرد موتور حفظ کند. این ویژگی همچنین نشان می دهد که در صورت از بین رفتن دینام، باتری تا چه زمانی می تواند انرژی مورد نیاز خودرو را تامین کند.

CCA

Cold Cranking Amps (CCA) همان جریان تست درجه حرارت پایین باتری یا آمپر گرداندن میل لنگ در شرایط سرد است.

آمپراژ باتری در هوای سرد، نسبتی است که به منظور بیان توانایی باتری جهت استارت زنی خودرو در هوای سرد بکار می رود. هرچه نسبت مقدار CCA بیشتر باشد، قدرت استارت زنی باطری نیز افزایش می یابد.

در صورتیکه در مناطقی با آب و هوای سرد زندگی می کنید این شاخصه برای تعیین باتری مناسب برای خودروتان بسیار مهم است.

تاریخ تولید باتری

در هنگام خرید باتری جدید لازم است که به زمان ساخت آن دقت کنید، باتری را انتخاب کنید که از زمان ساخت آن مدت زیادی نگذشته باشد. همچنین باتری هایی که از زمان تولید آن ها بیشتر از 6 ماه گذشته باشد را خریداری نکنید.

گارانتی

مانند تمامی قطعات مصرفی خودرو باتری ها هم طول عمر مشخصی دارند و معمولا تا 3 سال عمر می کنند، اما  مانند هر چیز دیگری، هیچ قطعیتی در مورد طول عمر باتری ها وجود ندارد. در بعضی مواقع ممکن است زودتر از زمان تعیین شده خراب شوند و نیاز به باتری جدید داشته باشید.

در این شرایط انتخاب باتری با گارانتی مناسب بسیار مهم است. بهترین گزینه انتخاب باتری هایی با تاریخ گارانتی بالا است.

گارانتی باتری خودرو e1672490945449 علائم خراب شدن باتری ماشین
گارانتی باتری خودرو

نوع باتری

انتخاب نوع باتری بستگی به سبک رانندگی و تعمیر و نگهداری از خودرو دارد. باتری ها انواع مختلفی دارند. باتری های اسیدی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند و لازم است به صورت مداوم بررسی شوند. در صورتی که باتری های اتمی نیاز به نگهداری ندارند و به همین دلیل نسبت به باتری های اسیدی پرفروش تر هستند.

همچنین با توجه به سبک رانندگی می توانید از باتری های استارت استاپ یا AGM نیز استفاده کنید.

روش های افزایش طول عمر باتری ماشین

از رانندگی در مسافت های کوتاه جلوگیری کنید.

باتری خودرو هربار که موتور را روشن می کند انرژی زیادی را از دست می دهد اما در طول سفر توسط موتور مجددا شارژ می شود. بنابراین اگر فقط در مسافت کوتاهی رانندگی می کنید، باتری نمی تواند مقدار انرژی از دست رفته را دوباره به دست آورد، و درصورتیکه این روند را روزانه تکرار کنید، ولتاژ باتری به طور پیوسته کاهش می یابد تا زمانی که دیگر نتواند ماشین را روشن کند.

باطری را محکم ببندید

لرزش می تواند عمر باتری ماشین را کاهش دهد، بنابراین ضروری است که با گیره ای مناسب به سینی باتری محکم بسته شود. اگر به طور ایمن بسته نشود، لرزش بیش از حد می تواند به اجزای داخلی باتری شما آسیب برساند و باعث ایجاد اتصال کوتاه و کاهش عمر باتری شود.

باطری را محکم ببندید علائم خراب شدن باتری ماشین
باطری را محکم ببندید

توان مصرفی را در هنگام خاموش بودن موتور به حداقل برسانید

دشارژ شدن باتری باعث کاهش عمر مفید آن خواهد شد. بنابراین باید استفاده از قطعات و لوازم الکتریکی را در حین خاموش بودن خودرو به حداقل برسانید. همچنین هنگام خاموش کردن خودرو و خروج از آن چک کنید که تمامی چراغ های داخلی و خارجی خودرو خاموش باشند.

باتری را تمیز نگه دارید

اطمینان حاصل کنید که باتری تمیز، خشک و عاری از آلودگی و کثیفی است. هرگونه کثیفی بر روی باتری احتمال ایجاد اتصال کوتاه و خراب شدن باتری را تقویت می کند.

پایانه‌های باتری نیز به مرور زمان خورده می‌شوند و تمیز نگه داشتن آنها، راه بسیار خوبی برای افزایش عمر باتری ماشین است. پایانه ها را با یک مسواک قدیمی آغشته به مخلوط جوش شیرین و آب بشویید. سپس با استفاده از یک بطری اسپری با آب سرد، مخلوط را بشویید و سپس با یک پارچه تمیز خشک کنید.

در ویدیو زیر می توانید نحوه تمیز گردن پایانه های باتری را مشاهده نمایید.

ولتاژ باتری را به صورت ماهانه بررسی کنید

عمر باتری سرب اسیدی هرچه بیشتر تخلیه شود زودتر به اتمام می رسد، بنابراین بررسی ولتاژ با یک ولت متر در ماه یک راه عالی برای مراقبت از سلامت باتری است. یک باتری سرب اسیدی سالم و کاملا شارژ شده باید ولتاژی در حدود 12.7 ولت یا بالاتر داشته باشد. اگر ولتاژ به زیر 12.5 ولت کاهش یابد، توصیه می کنیم باتری را در اسرع وقت شارژ کنید.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که باتری سرب اسیدی خودرو در ولتاژ 12.4 ولت نیمه شارژ و در ولتاژ 12.0 ولت کاملاً مرده و دشارژ در نظر گرفته می شود.

بررسی ولتاژ باتری خودرو علائم خراب شدن باتری ماشین
بررسی ولتاژ باتری خودرو

خودرو را برای مدت طولانی بدون استفاده رها نکنید

احتمالا در مطالبی که قبلا گفته شد متوجه شده اید که بسیار مهم است که باتری های سرب اسیدی خودرو همیشه به طور کامل شارژ نگه داشته شوند تا دچار آسیب نشوند. تمام باتری های سرب اسیدی به طور طبیعی با گذشت زمان شارژ خود را از دست می دهند.

یک باتری سربی اسیدی با سرعتی حدود 1% در روز در دمای اتاق، 0.25% در روز در 10 درجه سانتی گراد و 1.5% در روز در 30 درجه سانتی گراد خود به خود تخلیه می شود. مهم است که به یاد داشته باشید که بارهای انگلی سرعت تخلیه باتری را افزایش می دهد، بنابراین اگر وسیله نقلیه شما قرار است بیش از یک هفته بدون استفاده بماند، توصیه می شود باتری را به یک شارژر قطره ای وصل کنید تا در شرایط ایده آل باقی بماند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش