از بین بردن خط و خش بدنه ماشین

4.8
(2121)

بدنه خودروها به شدت آسیب پذیر است و به راحتی خراش می افتد. حتی جدیدترین و پیشرفته ترین مدل ها نیز ممکن است خراشیده شوند. خراش خودرو یکی از رایج ترین انواع آسیب است، اما برای صاحب خودرو به شدت عذاب آورند، همچنین ممکن است بر ارزش خودرو تأثیر بگذارند. شما می توانید خراش های جزئی روی وسیله نقلیه خود را بدون کمک متخصص برطرف کنید.

خراش بر روی بدنه خودرو می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. تصادفات اتومبیل، خرابکاری و اتفاقاتی که هنگام پارک خودرو می افتد همگی از دلایل رایج ایجاد خط و خش بر روی بدنه خودرو هستند.

 

%name از بین بردن خط و خش بدنه ماشین
از بین بردن خطوط روی بدنه ماشین

قبل از اینکه بخواهید لوازم مربوط به برطرف کردن خط و خش از روی بدنه خودرو را تهیه کنید باید بدانید خطوط ایجاد شده سطحی هستند یا عمقی. برای این کار ابتدا باید ناخن خود را روی خراش بکشید. در صورتی که ناخن شما بدون اینکه وارد خراش شود، روی آن می لغزد، به عنوان یک خراش جزئی تشخیص داده می شود و به راحتی می توان آن را برطرفکرد. با این حال، اگر خراش جلوی حرکت ناخن شما را گرفت، باید برای برطرف کردن آن به نمایندگی ها مراجعه کنید.

در صورت خراشیدگی روی خودرو چه باید کرد؟

اگر روی ماشینتان خراشید، خونسردیتان را حفظ کنید و نگران نباشید. اکثر خراش ها بعید است مشکلی ایجاد کنند و مشکل اصلی ظاهر آنهاست که معمولا با ابزارهای ساده قابل رفع است. بهترین قدم این است که بررسی کنید آیا می توانید خودتان خراش را برطرف کنید یا خیر. درصورتی که خراش ها کوچک باشند، گزینه‌های زیادی برای از بین بردن آن ها وجود دارد. می‌توانید خراش‌های سطحی را با خمیر دندان پاک کنید، برای خراش‌های کوچک از محصول پاک‌کننده خراش استفاده کنید، یا اگر خراش عمیق است، محل را سمباده بزنید و دوباره رنگ کنید.

توصیه میکنیم مقاله روش های تعمیر باتری ماشین از سری مقاله های تعمیر و نگهداری خودرو را نیر مطالعه نمایید.

چگونه خط و خش را از روی ماشین پاک کنیم؟

مجموعه ای از مراحل ساده با استفاده از مواد معمول در دسترس می تواند به شما کمک کند بسیاری از خراش ها را از روی ماشین خود پاک کنید.

ابزار و مواد لازم:

  • پولیش یا لعاب خودرو
  • واکس رنگی خودرو
  • سمباده نرم و متراکم
  • شوینده مخصوص خودرو

اگر خراش روی بدنه خودروتان از نوع خراش سطحی است، می توانید از روش های زیر برای برطرف سازی آن اقدام کنید. برای این کار به کاغذ سنباده نرم و متراکم، پدهای پولیش و یک دریل قابل حمل نیاز دارید. این محصولات را در هر فروشگاه معمولی قطعات خودرو دریافت خواهید کرد. یکی دیگر از مواردی که به رفع خراش کمک می کند خمیر دندان سفید کننده و دستمال میکروفایبر است.

برای از بین بین خط و خش سطحی می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله 1: ابتدا با سنباده محل مورد نظر را بخراشید. توجه داشته باشید که این مرحله حساسیت بالایی دارد. اولین و مهمترین نکته در این مرحله، استفاده از یک سنباده نرم با تراکم و کیفیت بالاست. شاید سنباده نرم با تراکم بالا و کیفیت خوب کمی گران­‌تر باشد، اما نتیجه از بین بردن خط و خش بدنه خودرو شما را قطعا راضی خواهد کرد. باید این کار را با احتیاط و به آرامی انجام دهید. یک سنباده نرم و باکیفیت تهیه کنید و محل خط و خش افتاده را سنباده بزنید. برای جلوگیری از خط و خش‌­های جدید، حتما سنباده و یا محل مورد نظر را با آب خیس کنید. حال، سطح را با یک حوله میکروفایبر پاک کنید و آن را تمیز کنید.

سمباده کردن سطح از بین بردن خط و خش بدنه ماشین
سمباده کردن سطح

مرحله دوم: یک پد مخصوص پولیش روی سری دریل بسته شده و و به صورت چرخشی روی سطح مورد نظر پولیش زده می شود. این روند تا جایی ادامه دارد که خط و خش کم به طور کلی پاک شود.

پولیش کردن سطح از بین بردن خط و خش بدنه ماشین
پولیش کردن سطح

چگونه خراش ماشین را با خمیر دندان رفع کنیم؟

ماشین خود را بشویید تا هیچ گونه کثیفی بر روی خط و خراش ها باقی نماند. بسیار مهم است که قبل از استفاده از هر محصولی بر روی آن قسمت و یا پولیش کردن، اطمینان حاصل کنید که منطقه کاملا تمیز است. ناحیه آسیب دیده را بشویید و خشک کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه زباله یا کثیفی به خراش نمالد و آن را بدتر نکند، مالیدن خاک و زباله به محل خراشیده شده، خراش ها را بدتر می کند.

برای اینکه خودتان ماشین خود را بشویید، آن را با یک شلنگ اسپری کنید تا تمام آن خیس شود و اکثر کثیفی ها و زباله ها از بین برود. سپس، از یک اسفنج بزرگ یا برس ماشین شویی برای استفاده از صابون شستشوی وسایل نقلیه استفاده کنید. صابون را روی تمام سطح ماشین بمالید و سپس از شلنگ برای اسپری کردن آن استفاده کنید. ماشین را با یک حوله تمیز و خشک کنید.

سپس یک پارچه میکروفیبر مرطوب را بردارید و یک چهارم از بسته خمیر دندان را بر روی آن بریزید. خمیر دندان سفید کننده بهترین کارایی را دارد، اما اگر خمیر دندان سفید کننده ندارید، می توانید از هر خمیردندانی که در دسترس است استفاده کنید.

چگونه خراش ماشین را با خمیر دندان رفع کنیم؟ از بین بردن خط و خش بدنه ماشین
چگونه خراش ماشین را با خمیر دندان رفع کنیم؟

خمیر دندان را به صورت دایره ای روی خراش بمالید، فشار کافی را اعمال کنید تا اطمینان حاصل شود که خمیردندان به خوبی در سراسر ناحیه آسیب دیده پخش می شود.

پس از مالش خراش ها، محل را کاملا با آب صابون بشویید تا مطمئن شوید خمیر دندان اضافی را پاک کرده اید و سپس با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید.

اگر خراش ها باقی ماندند، این روند را تا دو بار دیگر تکرار کنید، حتماً بین برنامه ها خمیردندان را از روی بدنه ماشین شستشو داده و خشک کنید تا پیشرفت خود را بررسی کنید. در انتها تمامی خمیردندان را با یک پارچه میکروفایبر از سطح خودرو پاک کنید تا بر روی رنگ خودرو تاثیر نگذارد.

چگونه از پاک کننده خط و خش استفاده کنیم؟

اگر خراش عمیق تر از لایه شفاف است و روی لایه پایه رفته است، احتمالا لازم است از روش مطمئن تری برای از بین بردن خطوط استفاده کنید.

اگر می خواهید از محصول حذف خش استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

قبل از استفاده از هر گونه ماده خش گیر، باید دستورالعمل های سازنده را نیز بخوانید و بررسی کنید که آیا محلول یا پد صاف کننده برای خودروی شما قابل استفاده است یا خیر.

یک محصول یا کیت رفع خش بخرید. می توانید محصولات پاک کننده خراش را از فروشگاه های لوازم خودرو خریداری کنید. این محصولات اغلب به عنوان کیت حذف خراش که شامل محلول رفع خراش و یک پد صاف کننده برای اعمال محصول است فروخته می شود.

ابتدا، ناحیه آسیب دیده را بشویید و خشک کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه زباله یا کثیفی در اطراف محل خش وجود ندارد. از آب گرم و صابون استفاده کنید و بعد از شستشو با استفاده از پارچه میکروفایبر محل مورد نظر را خشک کنید.

%name از بین بردن خط و خش بدنه ماشین
چگونه از پاک کننده خط و خش استفاده کنیم؟

یک چهارم از محصول پاک کننده خراش را روی پد بمالید. بسته به اندازه ناحیه خراشیده شده، مقدار استفاده از محصول ضدخش متفاوت است. محصول را روی پد صاف کننده بمالید و اطمینان حاصل کنید که به طور یکنواخت در اطراف پد توزیع شده است. شما می توانید محصول را با استفاده از یک حرکت دایره‌ای یا حرکت عقب و جلو اعمال کنید. برای چند دقیقه این کار را در ادامه دهید تا به خوبی توزیع شود. مطمئن شوید که جهت را تغییر نمی‌دهید تا از پوشش یکنواخت اطمینان حاصل کنید.

پس از اتمام کار، مهم است که اجازه ندهید هیچ محصول اضافی روی ماشین خشک شود، زیرا می تواند بر روی رنگ خودرو تأثیر بگذارد، بنابراین هر محصولی را در انتها با یک پارچه میکروفایبر تمیز کنید. دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید تا از نحوه حذف محلول اضافی بر روی سطح خودرو مطمئن شوید.

در صورتی که لازم است می توانید از این روش 2 تا 3 بار استفاده کنید. مراقب باشید که این کار را بیش از حد انجام ندهید زیرا مکن است باعث آسیب به لایه رویی بدنه خودرو شود.

رفع خط و خش روی بدنه خودرو با رنگ کردن

مانند تمامی روش ها در این روش هم ابتدا باید خودروتان را بشویید. ماشین را به خوبی بشویید تا همه کثیفی ها و زباله ها پاک شوند. ممکن است لازم باشد محل خراشیده شده را چند بار بشویید تا از تمیز بودن آن مطمئن شوید.

محل خراشیده شده را سنباده بزنید تا لایه های بالایی رنگ از بین برود. کاغذ سنباده مرطوب را روی یک پد سنباده قرار دهید و شروع به سمباده زدن ناحیه خراشیده کنید. هر بار 10 تا 15 ثانیه سنباده بزنید و سپس منطقه را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به سمباده عمیق تر دارید یا خیر.

سنباده کردن خط و خش ها از بین بردن خط و خش بدنه ماشین
سنباده کردن خط و خش ها

بعد از اتمام سمباده، محل مورد نظر را بشویید و خشک کنید. زباله های باقی مانده از سنباده زدن محل خراشیده شده را بشویید. سپس، از یک پارچه میکروفیبر تمیز برای پاک کردن سطح استفاده کنید. از استفاده از پارچه های کهنه یا کثیف خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد خراش های بیشتری بر روی سطح ماشین شما شود.

مقدار زیرسازه قابل سمباده را داخل اسپری بریزید و آن را بر روی قسمتی که سمباده زده اید، اسپری کنید. سپس 5 الی 10 دقیقه صبر کنید تا خشک شود و لایه دیگری را اسپری کنید. مجموعا این کار را 3 بار انجام دهید.

زیرسازی کردن محل مورد نظر از بین بردن خط و خش بدنه ماشین
زیرسازی کردن محل مورد نظر

در صورت امکان یک زیرسازه نزدیک به رنگ اتومبیل خود انتخاب کنید. شاید به صورت 100% مطابقت نداشته باشد، اما باید تا حدی شبیه به رنگ خودروی شما باشد.

در ادامه از رنگ یکسانی با رنگ خودروی خود بر روی همان قسمتی که زیر سازه زده اید، استفاده کنید. هر بار 5 الی 10 دقیقه صبر کنید تا رنگ به صورت کامل خشک شود.

پس از خشک شدن رنگ، برای براق شدن آن می توانید از واکس خودرو استفاده کنید. برای شروع، مقدار یک چهارم واکس را روی پد یا پارچه میکروفایبر بمالید و در صورت نیاز بیشتر اضافه کنید. از حرکات دورانی با فشار متوسط استفاده کنید. این حرکت ادامه دهید تا واکس به طور مساوی توزیع شود و سطح خودرو براق به نظر برسد.

رنگ کردن بدنه خودرو از بین بردن خط و خش بدنه ماشین
رنگ کردن بدنه خودرو

مراحل کلی از بین بردن خطوط روی بدنه ماشین

  1. محل را تمیز و خشک کنید
    قبل از استفاده از هر ماده جدید مطمئن شوید که محل وجود خراش ها تمیز و بدون آلودگی است تا نتیجه معکوس نداشته باشد.
  1. ابزار خود را انتخاب کنید
    در صورتیکه خراش ها سطحی باشند می توان با استفاده از خمیردندان یا محلول های ضدخش آن ها را پوشاند.

برای خراش های عمیق از سمباده، پولیش و یا رنگ ها لازم است استفاده کنید.

  1. مواد را طبق دستورالعمل اعمال کنید
    درصورتی که میخواهید خودرو را رنگ کنید، برای خشک شدن هر لایه صبر کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود.
    اگر خراش عمیق‌تر است و سمباده استفاده می‌کنید، آن را با یک حرکت دایره‌ای با فشار ملایم روی خراش بکشید تا مطمئن شوید که وارد شیارها می‌شود. هنگامی که کار با سمباده به پایان رسید، می توانید از واکس های رنگی استفاده کنید.
  1. ناحیه را پاک کنید
    پس از خشک شدن مواد مورد استفاده، آن ناحیه را پاک کنید تا هر گونه مواد اضافی از بین برود و مطمئن شوید که لکه دیگر قابل مشاهده نیست.

در ویدیو زیر تمامی روش های از بین بردن خط و خش بدنه خودرو به خوبی آموزش داده شده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش