اتصالی برق خودرو

4.8
(1040)

اتصالی برق خودرو گاهی به حدی خطرناک است که موجب بروز حوادثی مثل آتش سوزی می شود، اما این موضوع برای مرحله آخر است و اگر شما به موقع و در زمان مناسب متوجه آن بشوید می توانید به راحتی برای تعمیر آن اقدام کنید و از بروز اتفاق های جدی تر جلوگیری کنید. در ادامه به صورت کامل تر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

برق و سیم کشی خودرو

برق خودرو جزو پیچیده ترین قسمت های خودرو است که که روز به روز پیشرفته تر می شود، در این بخش ساده قطعات مختلفی قرار دارد که هر یک از آن عملکرد متفاوتی دارند.

می دانید که عملکرد خودرو ها به صورت کامل وابسته به این بخش است، مخصوصا در خودرو های جدید تر برای این که بتوانند به درستی کار کنند به شدت به سیستم برق خودرو وابسته هستند.

برخی از قطعاتی که در این سیستم قرار دارد عبارت است از باتری و آلترناتور که از مهم ترین بخش های سیستم است.

اما اتصالی برق خودرو به این معنا است که برق ماشین دچار قطع و وصل می شود، این موضوع می تواند برای تمامی قطعات خودرو ایجاد شود.

به طور مثال ممکن است نور چراغ های خودرو ضعیف و قوی شود و یا استارت خود را به صورت همیشگی و عادی نباشد. سیستم پخش خودرو به نوسان برق دچار شود، علامت ها روی آمپر و کلومتر شمار ضعیف دیده شوند و …

معمولا در زمان اتصالی برق خودرو یکی از بیشترین احتمال هایی که وجود دارد مربوط به فیوز باتری است، تولید کنندگان خودرو در برخی از مواقع برای این که از عبور جریان های زیاد برق جلوگیری کنند و یا آسیب دیدگی های جدی به بخش های مختلف وارد نشود از فیوز استفاده می کنند.

در صورتی که جریان زیادی از فیوزها عبور کند دچار سوخنگی می شود و نمی تواند مقدار جریان عبوری را کنترل نماید.

در صورتی که در خودرو شما اتصالی به وجود آمد پیشنهاد می کنیم حتما فیوز ها را بررسی کنید.

رایج ترین مشکلاتی که سبب اتصالی برق خودرو می شود

ایجاد مشکل در باتری خودرو

همان طور که می دانید باتری خودرو از مهم ترین قطعات در سیستم برق خودرو می باشد، با توجه به این که در زمان هایی خودرو خاموش است مسئول تامین برق آن باتری می باشد به همین جهت هر نشانه ای را نمی توان به باتری خودرو ربط داد.

به صورت کلی اگر شما در زمان استارت زدن با مشکل مواجه شودی نشان از این دارد که باتری ضعیف شده است و یا اتصالی در آن وجود دارد.

اتصالی برق های خودرو اتصالی برق خودرو
مشکلات برق خودرو

معمولا در خودرو ها از دو مدل باتری استفاده می شود باتری خیس و باتری خشک.

در صورتی که در خودرو شما از باتری های خشک استفاده می شود کارتان آسان تر است زیرا به مراقبت چندانی احتیاج ندارند. اما در مورد باتری خیس قضیه فرق دارد و شما باید به صورت مرتب آن ها را بررسی کنید، دلیل این موضوع هم این است که در این باتری اب قرار دارد و اگر میزان سطح آب باتری کم شود عملکرد آن دچار مشکل می شود وب باتری خراب می شود.

اگر خودرو شما از مدل انژکتوری می باشد و از فن برای خنک کردن موتور استفاده می شود، تمام شدن باتری مشکلات بسیاری برای شما ایجاد می کند زیرا در صورت خوابیده شدن آن فن دیگر کار نمی کند و خودرو جوش می آورد.

بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات باید به صورت مرتب باتری را بررسی کنید.

نکته: اگر در زمان استارت خودرو برق پشت آمپر می آید اما ماشین روشن نمی شود نشان از نقص باتری است اما اگر برق هم پشت آمپر نمی آید سر باتری آسیب دیده است.

مشکل در دینام خودرو

پس از باتری دینام از مهم ترین بخش های سیستم برق خودرو است، متاسفانه بیشتر رانندگان اطلاعات زیادی از دینام ندارند و توجه زیادی به آن نمی شود. اما باید بدانید که بروز کوچک ترین مشکل در این قطعه می تواند شما را در خیابان بگذارد.

در صورتی که دینام خودرو با مشکل مواجه شود حتی نمی تواند برق مورد نیاز باتری را تامین کند و به همین طریق باتری خودرو نیز از کار می افتد.

دینام اتصالی برق خودرو
دینام خودرو

در این زمان ها نه تنها بخش های برقی خودرو بلکه حتی خود خودرو نیز نمی تواند کار کند. همان طور که در بالا اشاره کردیم در برخی خودرو از فن استفاده می شود که با از کار افتادن برق خودرو فن نیز توانایی کارکرد ندارد و خودرو به سرعت جوش می آورد.

در زمان هایی مشکل ایجاد شده مربوط به دینام باشد معمولا علامتی شبیه به باتری بر روی آمپر خودرو روشن می شود. هر زمان که این جراغ را مشاهده کردید باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا خودرو شما بررسی شود.

اتصالی سیم کشی خودرو

گاهی ممکن است بارها شما فیوز را تعویض کنید اما همچنان اتصالی برق خودرو به وجود آید و یا فیوز بسوزد و بوی سیم سوخته احساس کنید. و حتی شما چندین بار چراغ خودرو را تعویض کنید اما باز هم پس از مدت کوتاهی بسوزد.

تمامی این موارد نشان از این است که اتصالی در سیم کشی خودرو ایجاد شده است، این مورد جزو بدترین اتفاق هایی است که برای خودرو پیش می آید.

دلیل این موضوع هم این که پیدا کردن منبع اتصالی اصلا موضوع ساده ای نمی باشد و نیاز به یک فرد متخصص دارد. علاوه بر آن اهمیتی که این بخش دارد هیچ یک از بخش ها ندارند زیرا در صورتی که به آن اهمیت ندهید و یا برای مدت طولانی متوجه آن نشوید با یک جرقه تمام خودرو دچار آتش سوزی می شود.

بنابراین هر زمان که بخشی از این علائم را مشاهده کردید سریعا برای رسیدگی به آن اقدام کنید.

مشکل در جعبه فیوز خودرو

فیوز به قطعه ای گفته می شود که در مسیر سیم برق خودرو قرار دارد، در زمان هایی که سیم کشی خودرو دچار اتصالی و یا مشکل شود فیوز می سود و برق را قطع می کند.

جعبه فیوز اتصالی برق خودرو
جعبه فیوز خودرو

این موضوع را در فیوز ها خانگی هم می توان مشاهده کرد، زمانی که یک وسیله برقی اتصالی دارد فیوز برق تمام بخش های خانه را قطع می کند.

فیوز خودرو اساسا یک سیم نازک می باشد که که با بروز کوچک ترین مشکل می سوزد؛ به همین دلیل است که بیش از آن که به قسمت های اصلی خودرو آسیب وارد شود برق ماشین قطع می شود.

معمولا طراحی خودرو ها به این صورت است که بر روی هر سیم یک فیوز قرار دارد و در نهایت برای دسترسی آسان تمامی فیوز ها در یک جعبه قرار می گیرند.

معمولا دو جعبه فیوز در یک خودرو قرار دارد، یکی از آن ها در داخل موتور است و مسئول سیم های داخلی می باشد و دیگری داخل خودرو و زیر فرمان است.

بروز مشکل در سیستم احتراق خودرو

قسمتی از سیستم برق خودرو بخش احتراق است که شامل کوئیل، شمع و وایر می باشد. در صورتی که در هر یک از این قطعات مشکلی ایجاد شود سوخت رسانی خودرو به درستی انجام نمی شود و امکان دارد در زمان گاز دادن از اگزوز صداهایی مثل ترقه شنیده شود.

سیستم احتراق خودرو اتصالی برق خودرو
عیب یابی برق خودرو

این صدا نشان از این دارد که بنزین خودرو به صورت استاندارد نمی سوزد و بخار آن در اگزوز جمع شده است و در نهایت منفجر می شود. گاهی این انفجار منجر به آتش سوزی می شد.

اما این تمام موضوع نیست و امکان دارد قدرت موتور هم کاهش پیدا کند و دود سیاه از آن بیرون بزند.

خوشبختانه این مشکل خودرو به سادگی قابل مشاهده است و خطرناک هم نیست فقط کافیست در زمان بروز علائم آن به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا وضعیت خودرو بررسی شود.

برق دزدی ماشین

در خودرو های جدید حدود 50 تا 85 میلی آمپر انرژی تخلیه می شود و در خودرو های قدیمی کم تر از 50 میلی آمپر؛ اگر میزان برق مصرفی بیشتر از این مقدار شود به این معنا است که برق دزدی در خودرو وجود دارد.

در این صورت باتری و سیستم برق این توانایی را ندارد که برق مورد نیاز سایر قسمت ها را تامین کند و اتصالی در برق خودرو به وجود می آید.

برق دزدی می ‌تواند به دلیل وجود اشکال در سیستم الکتریکی ماشین از جمله کویل و وایر شمع باشد. کویل نوعی سیم‌ پیچ القایی است که در سیستم احتراق خودرو، برای تولید جریان برق با ولتاژ بالا و کمک به جرقه زدن شمع به کار می‌ رود. وظیفه انتقال این برق از کویل به سر شمع، به عهده وایر شمع است.

برای آشنایی بیشتر با مبحث برق دزدی خودرو تماشای ویدیو زیر را پیشنهاد می کنیم.

نقص در اجزای داخل کابین خودرو

گاهی این امکان وجود دارد که بخش های داخل کابین ایراد پیدا کرده باشند، به طور مثال شیشه بالا بر، مانیتور، فندک، سیستم پخش و یا قسمت های برقی مثل کیلومتر. در این مورد شاید راننده تصور کند که مشکل در آن ها مربوط به سیستم برق خودرو است اما این طور نیست.

در بیشتر مواقع مشکل در این قطعات مربوط به جعبه فیوز که در داخل ماشین قرار دارد است، به همین جهت تنها کاری که لازم است شما انجام دهید بررسی فیوز های داخل کابین است.

اگر پس از بررسی متوجه شدید که فیوز ها سالم است دیگر باید سیستم برق خودرو شما بررسی شوید تا منیع مشکل پیدا شود.

در حین رانندگی متوجه بوی سوختگی شدید

تعمیر برق خودرو در محل

اگر برای شما پیش آمد که در حال رانندگی هستید و ناگهان بوی پلاستیک سوخته احساس کردید باید سریعا خودرو را متوقف کنید زیرا این موضوع نشان از این است که اتصالی برق خودرو ایجاد شده است.

تعمیر برق خودرو اتصالی برق خودرو
تعمیر برق خودرو در محل

مخصوصا اگر در این زمان علائم دیگری مثل چشمک زدن چراغ ها، سوختن فیوز و یا مشکل در استارت وجود داشته باشد باید حتما از ادامه مسیر خودداری نمود تا صدمات بیشتری به خودرو وارد نشود و مجبور به دادن هزینه های بیشتر نشوید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با موضوع اتصالی برق خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش