اگر در حین رانندگی باتری تمام شد چه کنیم؟

4.8
(2136)

باتری ماشین به انرژی بسیاری از عملکردهای الکتریکی داخل وسیله نقلیه شما کمک می کند، از جمله روشن کردن ماشین، روشن کردن چراغ های داشبورد، و تامین انرژی سیستم صوتی و لوازم جانبی خودرو. اگر باتری خودروی شما در حین رانندگی از بین برود، ممکن است در کنار جاده یا بدتر از آن در وسط جاده گیر بیفتید.

به غیر از پنچر شدن لاستیک، بدترین اتفاقی که ممکن است برای ماشین شما در حین رانندگی بیفتد این است که باتری آن تمام شود. بسیاری تعجب می کنند که آیا باتری ماشین آنها حتی ممکن است در هنگام رانندگی از بین برود.

اگر در حین رانندگی باتری تمام شد چه کنیم؟ اگر در حین رانندگی باتری تمام شد چه کنیم؟
اگر در حین رانندگی باتری تمام شد چه کنیم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود باتری خودرو در حین رانندگی از بین برود و متوقف شود و به عنوان یک راننده یا صاحب خودرو باید به دلایل و تعمیر آنها آگاه باشید. این به این دلیل است که ممکن است در میانه راه نتوانید تعمیرگاه پیدا کنید و از این رو، باید مشکل را درک کنید و روش رفع آن را بدانید تا ماشین خود را دوباره بتوانید روشن کنید.

چرا باتری ماشین مهم است؟

درک باتری ماشین شما و نحوه عملکرد آن ضروری است. هنگام روشن کردن وسیله نقلیه، یک واکنش شیمیایی در باتری رخ می دهد و انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این انرژی الکتریسیته به موتور استارت فرستاده می شود تا موتور را به حالت چرخاندن درآورد. سپس، در نهایت به سایر اجزای الکتریکی مانند شمع‌ها، انژکتورهای سوخت، چراغ‌های جلو، دینام و غیره ارسال می‌شود.

مانند باتری های گوشی هوشمند، باتری خودرویی که همیشه بدون شارژ مجدد کار می کند ممکن است به سرعت از بین برود. دینام با تولید برقی که باتری را در حین کارکردن وسیله نقلیه شما شارژ می کند، به کاهش این مشکل کمک می کند. با این حال، باتری باید بتواند نیرویی را که دینام در ابتدا تامین می‌کند حفظ کند تا این قطعات به صورت هماهنگ کار کنند. عملکرد ترکیبی آن‌ها به این دلیل است که می‌توانید تمام شب را با چراغ‌های جلو روشن بدون هیچ اثر بدی روی باتری رانندگی کنید.

چرا باتری ماشین مهم است؟ اگر در حین رانندگی باتری تمام شد چه کنیم؟
چرا باتری ماشین مهم است؟

هنگامی که این اجزا به درستی کار می کنند، و به طور هماهنگ، منبع برق ایجاد می کنند که وسیله نقلیه شما را حفظ می کند. اما اگر هر یک از اجزاء آسیب ببیند یا از کار بیفتد، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید.

علائمی که نشان می دهد باتری در حال اتمام است

همانطور که می دانید باتری از اجزای ضروری خودرو است، اما وقتی در شرف از بین رفتن است چه اتفاقی می افتد؟ اگر باتری و یا دینام مشکل دارند، علائم مختلفی وجود دارد که ممکن است متوجه آن شوید.

علائمی که نشان می دهد باتری در حال اتمام است اگر در حین رانندگی باتری تمام شد چه کنیم؟
علائمی که نشان می دهد باتری در حال اتمام است
  • مشکل در راه اندازی: هنگامی که می خواهید وسیله نقلیه خود را روشن کنید، ممکن است کند باشد یا اصلاً روشن نشود.
  • سوسو زدن چراغ‌های جلو: در حالی که چندین دلیل بالقوه برای این مشکل وجود دارد، چراغ‌های جلوی شما برای عملکرد به انرژی باتری وابسته هستند. اگر باتری خودرو رو به اتمام است، ممکن است با سوسو زدن یا کم نور شدن چراغ های جلو مواجه شوید. برعکس، صرف اینکه چراغ های جلو روشن می شوند لزوماً به این معنی نیست که باتری توانایی روشن کردن موتور را دارد.
  • روشن شدن چراغ هشدار باتری. این چراغ ها همیشه به باتری در حال مرگ اشاره نمی کنند، اما اغلب نشان دهنده یک مشکل الکتریکی مانند شارژ نشدن صحیح باتری است.
  • کاهش قدرت سیستم های الکتریکی داخلی: رادیو، چراغ ها، شیشه های برقی یا سانروف شما ممکن است کار نکنند، کم نور یا کند شوند.
  • کاهش برق لوازم جانبی: تلفن یا سایر لوازم جانبی الکتریکی ممکن است وقتی به خودرو وصل می‌شوند شارژ نشوند.

اگر باتری خودرو در حین رانندگی تمام شود چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید متوجه علائمی شده اید که نشان می دهد باتری خودرو در حال از بین رفتن است اما زمانی برای حل این مشکل نداشته اید. اگر باتری در حین رانندگی شارژ نمی شود، اما دینام به درستی کار می کند، ممکن است خودرو در حین رانندگی به کار خود ادامه دهد. با این حال، ممکن است نتوانید پس از خاموش شدن، وسیله نقلیه خود را روشن کنید.

اما اگر دینام به درستی کار نکند و باتری شارژ نشود، ممکن است خودرو در نهایت انرژی برق را از دست بدهد و از کار بیفتد یا کاملا خاموش شود. بنابراین، آیا باتری شما می تواند در حالی که ماشین در حال کار است تمام شود؟ بله کاملا. و اغلب اوقات، این مشکل به دلیل ترکیبی از مشکلات دینام و باتری ایجاد می شود.

اگر باتری خودرو در حین رانندگی تمام شود چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر در حین رانندگی باتری تمام شد چه کنیم؟
اگر باتری خودرو در حین رانندگی تمام شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر در هنگام رانندگی هریک از علائم گفته شده را مشاهده کردید باید در اسرع وقت به مراکز تست و تعمیر باتری مراجعه نمایید.

مراقبت های پیشگیرانه برای جلوگیری از اتمام باتری در حین رانندگی

  • سن: باتری ها برای همیشه دوام نمی آورند و به طور کلی باید هر 3 تا 5 سال یکبار تعویض شوند. برنامه تعمیر و نگهداری پیشنهاد سازنده خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید.
  • مشکلات دینام: حتی زمانی که دینام مشکلی داشته باشد، باتری ماشین شما ممکن است تمام شود. باید توجه داشته باشید که دینام برق اضافی را تامین می کند و باتری را در هنگام کارکردن موتور شارژ می کند. برای سیستم های الکتریکی وسیله نقلیه شما بسیار مهم است. حتی زمانی که شما یک باتری جدید دریافت می کنید، نیاز به شارژ مناسب توسط دینام دارد.
    برای اینکه ماشین شما به حرکت درآید، باتری و دینام باید به طور مشترک کار کنند. اگر روی داشبورد چراغ قرمز باتری را دیدید، به این معنی است که دینام در حال ارسال S.O.S است. شما باید فورا ماشین خود را متوقف کنید و برای رفع مشکل به یک ارائه دهنده خدمات تعمیر خودکار مراجعه کنید.
  • دما: دماهای شدید می تواند بر طول عمر باتری و عملکرد کوتاه مدت آن تأثیر بگذارد. اگر در مکانی سرد یا بسیار گرم زندگی می کنید، حتما باتری خود را به طور مرتب بررسی کنید.
  • تخلیه باتری انگلی: که می تواند به سادگی روشن ماندن یک چراغ در صندوق عقب در طول شب باشد یا اینکه شارژر تلفن در مدت زمان طولانی در حالی که وسیله نقلیه خاموش است، برق زیادی مصرف کند. همچنین می تواند پیچیده تر باشد، مانند مشکل سیم کشی.
  • سنسورهای ناکارآمد: باید توجه داشته باشید که سنسورها می توانند تغییرات فیزیکی و شیمیایی را در خودرو تشخیص دهند. با این حال، گاهی اوقات سنسورها ممکن است از کار بیفتند و اطلاعات نادرستی ارائه دهند. این می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد و کارایی خودرو داشته باشد.

علاوه بر بررسی خروجی باتری، می توانید آن را به صورت بصری بررسی کنید. تورم، شکسته شدن کیس و خوردگی بیش از حد می تواند نشان دهنده پایان عمر باتری باشد.

اگر در حین رانندگی باتری خودرو تمام شد چه کنیم؟

اگر باتری ماشین شما در حین رانندگی از بین رفت، همیشه باید ایمنی را در اولویت قرار دهید. این نکته فقط برای امنیت شما نیست بلکه برای سایر افرادی که وسایل نقلیه خود را رانندگی می کنند نیز مناسب است. برای جلوگیری از هر گونه خطر می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

ماشین را به کنار جاده هدایت کنید

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که ماشین را در کنار جاده ببرید. حتی زمانی که قدرت ترمزها و فرمان از دست می‌رود، باز هم می‌توانید جلو بروید. نترسید زیرا ممکن است حرکات جبران ناپذیری انجام دهید. با استفاده از ترمز اضطراری می توانید خودرو را به منطقه ای امن منتقل کنید. مطمئن شوید که فضای کافی وجود دارد و راه رانندگان دیگر را مسدود نمی کنید.

ماشین را به کنار جاده هدایت کنید e1675597484505 اگر در حین رانندگی باتری تمام شد چه کنیم؟
ماشین را به کنار جاده هدایت کنید

سعی کنید ماشین را دوباره راه اندازی کنید

کمی صبر کنید و سعی کنید ماشین خود را دوباره راه اندازی کنید. این کار را با بیرون آوردن سوئیچ آغاز کنید. اجازه دهید ماشین کمی استراحت کند و سپس سعی کنید آن را روشن کنید. در برخی موارد، ماشین می تواند روشن شود، که بسیار عالی است. با این حال، به خاطر داشته باشید که باید به تعمیرگاه بروید و مشکل را ارزیابی کنید.

از جامپ استارت یا باتری به باتری استفاده کنید

برای راه اندازی خودرو و شارژ مجدد باتری می توانید از جامپ استارت یا روش باتری به باتری استفاده کنید. از آنجایی که دینام کار نمی کند، شارژ مدت زیادی دوام نمی آورد. هدف این است که تا پیدا کردن منبع مشکلات، خود را به تعمیرگاه برسانید.

برای انجام روش صحیح باتری به باتری می توانید ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

فلاشرهای اضطراری را روشن کنید

برای حفظ ایمنی بهتر، بهتر است فلاشرهای اضطراری را روشن کنید. این به سایر رانندگان اطلاع می دهد که نمی توانید ماشین خود را مجددا راه اندازی کنید.

از امدادهای جاده ای کمک بگیرید

باتری ماشین می تواند در حین رانندگی متوقف شود. هرگز وحشت نکنید و مراقب باشید که شرایط را مدیریت کنید. در صورتیکه نمیتوانید مشکل را برطرف کنید می توانید از امداد جاده ای کمک بخواهید.

مشکلاتی که هنگام تمام شدن باتری خودرو در حین رانندگی با آن مواجه می شوید

  • ماشین در هنگام رانندگی در وسط جاده متوقف می شود.
  • هنگام راه اندازی مجدد، موتور خودرو استارت میخورد و روشن نمی شود.
  • موتور در آب و هوای سرد روشن نمی شود.
  • چراغ های بیرونی و داخلی روشن نمی شوند یا کم سو می شوند.
  • فن آهسته کار می کند یا اصلا کار نمی کند.
  • رادیو سیگنال ضعیفی دریافت می کند و به طور تصادفی خاموش می شود.
  • اجزای باتری شل، شکسته یا فرسوده خواهند شد.
  • برق کافی برای راه اندازی انژکتورها یا شمع ها وجود نخواهد داشت.
مشکلاتی که هنگام تمام شدن باتری خودرو در حین رانندگی با آن مواجه می شوید اگر در حین رانندگی باتری تمام شد چه کنیم؟
مشکلاتی که هنگام تمام شدن باتری خودرو در حین رانندگی با آن مواجه می شوید

چگونه بفهمم که باتری ماشین نیاز به تعویض دارد؟

لازم است همیشه باتری را بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. هرگز منتظر نمانید تا باتری کاملاً از بین برود. اگر باتری ماشین تمام شده است، می توانید به دنبال بهترین باتری جایگزین باشید. برای تأیید اینکه آیا باتری خودروی شما نیاز به تعویض دارد، می توانید مراحل لازم را دنبال کنید.

عمر باتری

تمام باتری های خودرو دارای طول عمر هستند که البته با توجه به برند هریک می تواند متفاوت باشد. اما لازم است بدانید که تمامی باتری ها طول عمر مشخصی بین 2 تا 3 سال دارند.

تست ولتاژ باتری

برای تست ولتاژ باتری خودرو، می توانید از مولتی متر استفاده کنید یا از کارشناسان باتریکو کمک بخواهید. تست ولتاژ باتری چند لحظه طول می کشد واگر تأیید شد که ولتاژ باتری خودرو کم است، باید به سراغ تعویض بروید.

برای آگاهی از نحوه خرید باتری ماشین و نصب آن می توانید مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش