روش های افزایش قدرت موتور

4.8
(2154)

همه آرزو دارند ماشینی داشته باشند که عملکرد عالی موتور را برای آنها فراهم کند. زمانیکه پدال گاز را فشار می دهید اگر پاسخ مناسبی دریافت نکنید قطعا دیگر علاقه ای به رانندگی با آن خودرو نخواهید داشت. اگر در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای بهبود عملکرد موتور خودرو خود هستید، می‌توانید این مقاله را بخوانید.

درک موتورها برای افرادی که در مورد اجزا و عملکرد خودرو نمی‌داند واقعاً پیچیده است. شاید نتوانید دلیلی برای کاهش قدرت موتور بیابید، اما می توانید روش هایی را برای افزایش قدرت موتور به کار گیرید تا به نتیجه مطلوبی از قدرت موتور دست یابید.

پاسخ دریچه گاز چیست؟

به زبان ساده، اصطلاح «پاسخ موتور» به سرعت واکنش موتور به تغییر موقعیت پدال گاز اشاره دارد. پاسخ دریچه گاز توانایی موتور برای پاسخ سریع هنگامی است که راننده فشار روی دریچه گاز را افزایش یا کاهش می دهد. در حالت ایده‌آل، وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، موتور شما فوراً واکنش نشان می‌دهد و زمانی که پدال گاز را رها می کنید به سرعت قدرت موتور کاهش می یابد. زمانیکه که موتور خودرو قدیمی تر می شود، پاسخگویی کندتر از حالت عادی خواهد شد و زمان افزایش یا کاهش قدرت موتور افزایش خواهد یافت. پاسخ‌دهی صحیح موتور همچنین می‌تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند، زیرا موتور شما فقط در زمانی که به آن نیاز دارید، نیروی مورد نیاز شما را تولید می‌کند.

%name روش های افزایش قدرت موتور
پاسخ دریچه گاز چیست؟

پاسخ دریچه گاز زمانی است که ماشین شما هنگام پا گذاشتن روی پدال گاز پاسخ می دهد. دریچه گاز وسیله ای است که برای کنترل سرعت موتور استفاده می شود. در خودرو، دریچه گاز در خارج از موتور قرار دارد و به پدال گاز متصل است. با پا گذاشتن روی پدال گاز، دریچه گاز باز می شود و هوای بیشتری وارد موتور می شود. این افزایش جریان هوا باعث افزایش سرعت موتور می شود.

واکنش ایده‌آل دریچه گاز به اندازه‌ای سریع است که در صورت نیاز نیرو را تامین کند، اما نه آنقدر سریع که باعث از کار افتادن موتور شود. عوامل متعددی از جمله اندازه موتور، نوع سوخت و تاخیر توربوشارژر می توانند بر پاسخ دریچه گاز تاثیر بگذارند. برخی از موتورها به طور طبیعی سریعتر از سایر موتورها هستند، اما راه های زیادی نیز برای بهبود پاسخ دریچه گاز وجود دارد. به عنوان مثال، نصب بدنه دریچه گاز بزرگتر یا استفاده از سوخت با اکتان بالاتر می تواند به افزایش پاسخ دریچه گاز کمک کند.

روش های بهبود و افزایش قدرت موتور

عملکرد موتور یک خودرو تنها زمانی بهبود می یابد که دریچه گاز بتواند جریان هوا را به خوبی در آن تنظیم کند. این عمل نقش حیاتی در افزایش پاسخ موتور خودرو و همچنین عملکرد آن دارد. راه های مختلف می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

%name روش های افزایش قدرت موتور
روش های افزایش قدرت موتور

بررسی فیلتر بنزین

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود واکنش موتور و دریچه گاز، اطمینان از تمیز بودن فیلتر بنزین است. هنگامی که روی پدال گاز پا می گذارید، سیگنالی برای سوخت بیشتر به موتور ارسال می کند. این سوخت برای رسیدن به موتور، باید از فیلتر سوخت (که ناخالصی ها و رسوبات را فیلتر می کند و موتور شما را تمیز نگه می دارد) عبور کند. درخواست از موتور با فیلتر بنزین مسدود یا کثیف برای پاسخ مناسب به ورودی دریچه گاز عملا امکان ناپذیر است و همین امر باعث کند شدن عکس العمل موتور خواهد بود.

علاوه بر پایین بودن بازده موتور، کثیفی انژکتورها، ریپ زدن خودرو هنگام روشن شدن، کاهش عمر پمپ بنزین و خرابی سنسور اکسیژن و حتی سوختن سوپاپ موتور همگی می توانند در اثر کثیف بودن و گرفتگی فیلتر بنزین یا اصطلاحا صافی بنزین خودرو شما رخ بدهند. هر گاه متوجه هر یک از علائم فوق شدید، باید فیلتر بنزین خودرو را تمیز و یا تعویض کنید. ساده‌ترین ترین روش برای تمیز کردن فیلتر بنزین، بیرون آوردن و دمیدن هوا با فشار درون آن است.

%name روش های افزایش قدرت موتور
بررسی فیلتر بنزین

این کار ذرات کوچک و بزرگ را تا حد زیادی از فیلتر خارج می‌کند. پس از انجام این کار، دوباره سعی کنید مقداری هوا درون فیلتر کنید. اگر هوا از داخل فیلتر عبور کند، بدین معنی است که فیلتر تمیز و باز شده است، در غیر این صورت فیلتر باید تعویض شود.

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله انواع فیلتر خودرو را نیز مالعه نمایید.

تعویض پمپ سوخت

وقتی پدال گاز را فشار می دهید، پمپ بنزین شما قرار است سوخت را به موتور پمپ کند. اگر به درستی کار نمی کند، موتور شما سوخت مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و آنطور که باید پاسخ نمی دهد.

بر خلاف فیلتر سوخت، رفع مشکلات پمپ بنزین دشوارتر است. احتمالاً باید ماشین خود را نزد مکانیک ببرید و اغلب تنها راه حل برای پمپ بنزین معیوب، تعویض آن است. اما با توجه به اینکه پمپ بنزین شما مکانیزمی است که سوخت را به موتور خودرو می رساند، تعویض آن ارزشش را دارد.

تعویض پمپ سوخت خودرو روش های افزایش قدرت موتور
تعویض پمپ سوخت خودرو

روان کننده های مصنوعی

از آنجایی که روان کننده های مصنوعی، اصطکاک را کاهش می دهند، به موتورها کمک می کنند عمر طولانی تری داشته باشند. روان کننده های مصنوعی نسبت به روغن های معمولی بین قطعات متحرک روانکاری بهتری ایجاد می کنند. این نوع روان کننده ها در شرایط گرما و فعالیت زیاد خراب نمی شوند. آنها همچنین عملکرد عالی در هوای سرد و حفاظت دربرابر دمای شدید را ارائه می دهند و از نظر قابلیت پمپاژ در دمای پایین، پایداری در دمای بالا و محافظت در برابر رسوبات قوی تر می باشند.

استفاده از روان کننده های مصنوعی برای موتور scaled روش های افزایش قدرت موتور
استفاده از روان کننده های مصنوعی برای موتور

بررسی خطوط سوخت رسانی

پمپ سوخت، سوخت را از باک بنزین به موتور می فرستد، اما این سوخت باید به نحوی به آنجا برسد. این جا است که نقش خطوط سوخت رسانی مشخص می شود. نشتی یا پیچ خوردگی در خطوط سوخت، حتی اگر کوچک باشد، می تواند عملکرد موتور خودرو را کاهش دهد. همیشه به دنبال نشتی در خطوط سوخت باشید. همانطور که می دانید خطوط و لوله های سوخت نقش اساسی در راه اندازی کل سیستم خودرو دارند. بنابراین، شما باید به دنبال نشتی در لوله ها و خطوط سوخت باشید. گاهی اوقات، مشکلات پمپ بنزین یا خطوط ممکن است دلیل پاسخگویی ضعیف موتور باشد.

%name روش های افزایش قدرت موتور
بررسی خطوط سوخت رسانی خودرو

لوله‌های سوخت خودرو باید بطور مرتب بررسی شوند، به ویژه شلنگ دریچه باک سوخت. این شلنگی است که از طریق آن، بنزین از داخل باک به سمت موتور می‌رود. علت ریختن بنزین از زیر ماشین‌ها ممکن است در اثر آسیب دیدگی این شلنگ یا به دلیل اینکه نقاط نصب آن به درستی مهر و موم نشده است، باشد. در بیشتر موارد، علت ریختن بنزین از زیر ماشین شکاف‌های ریز بین شیلنگ و قطعه‌ای است که روی آن نصب شده است.

بررسی سنسورهای معیوب

گاهی اوقات چیزی که واکنش پذری موتور را کاهش می دهد، مربوط به مسائل مکانیکی یا سوخت نمی شود. ممکن است مشکل از سنسورها باشد که از طریق کامپیوتر خودرو رصد می شوند و اطلاعات نادرستی را به ECU منتقل می کنند. کامپیوتر از حسگرهایی برای بررسی ورودی های راننده و شرایط موتور استفاده می کند. سپس اجزای مختلف را بر اساس شرایط فعلی و آنچه راننده از خودرو می خواهد، هدایت می کند. اگر سنسورها معیوب باشند، ممکن است اطلاعات درستی را به کامپیوتر ندهند.

دو سنسور اصلی معمولاً مقصر واکنش بد موتور هستند: سنسور جریان هوا و سنسور دور موتور.

سنسور جریان هوای انبوه (MAF) جریان هوا را به داخل موتور اندازه گیری و گزارش می دهد تا کامپیوتر بتواند مقدار مناسب سوخت را درخواست کند. اگر سنسور MAF معیوب باشد، موتور مقدار سوخت مناسبی دریافت نمی‌کند، که باعث احتراق ناقص در موتور خواهد شد و واکنش موتور را کاهش می‌دهد.

سنسور دور موتور اگرچه به نظر می رسد سرعت حرکت خودرو را اندازه می گیرد، ولی در واقع سرعت چرخش میل لنگ موتور را اندازه گیری می کند. همانطور که شما برای انجام یک کار فیزیکی معین به مقدار معینی هوا و کالری نیاز دارید، موتور خودرو نیز برای کار در سرعت های مختلف به مقدار مشخصی هوا و سوخت نیاز دارد. اگر کامپیوتر نداند موتور با چه سرعتی کار می‌کند، نمی‌داند چه مقدار هوا یا سوخت باید به آن بفرستد و موتور واکنش‌پذیری خود را از دست می‌دهد.

کاهش وزن خودرو

هر چه وزن یک خودرو از مقدار استاندارد آن بیشتر شود، در نتیجه قدرت بیشتری برای حرکت دادن آن نیاز است. اگر خودروی شما سنگین است نمی توانید انتظار داشته باشید که به محض فشردن پدال گاز، بتوانید با سرعت فزاینده ای شروع به حرکت نمایید . اگر به خودرو های اسپرت و مخصوص مسابقات دقت کرده باشید ، رانندگان این خودرو ها حتی صندلی های قسمت عقب خودرو را نیز کاملا حذف می کنند تا خودروی آن ها سبک تر شود.
تغییر رینگ های آهنی به آلومینیوم سبک، تغییر سیستم ترمز کاسه ای به دیسکی سوارخ دار، برداشتن ابزار و لوازم اضافه از صندوق عقب ، تغییر جنس شیشه های اتومبیل و سایر موارد از این دست، از جمله روش هایی است که می توان وزن خودرو را کاهش داد .

کاهش وزن خودرو روش های افزایش قدرت موتور
کاهش وزن خودرو

 

تقویت سیستم اگزوز

تغییر سیستم اگزوز یکی از راه هایی است که تاثیر بسزایی بر روی تقویت موتور ماشین دارد و از مرسوم ترین روش های تقویت موتور است. دود و گازهای حاصل از انفجار داخل موتور، از مسیر اگزوز خارج می گردد.

بنابراین در صورت استفاده از تجهیزاتی که سبب افزایش حجم مواد سوختنی داخل موتور شود مانند خرید منبع اگزوز، فرآورده های احتراق نیز بیشتر می شود. بنابراین اگزوز باید ظرفیت این حجم از مواد خروجی را داشته باشد.

ارتقای اجزای تشکیل دهنده اگزوز که متشکل از مانیفولد دود، کاتالیزور و منبع اگزوز است، میتواند قدرت موتور و توان خروجی را افزایش دهد. برای تقویت سیستم اگزوز میتوان از لوله های اگزوز اسپرت که قطر بیشتری دارند و همینطور مبدل کاتالیزرو آن ها ارتقا یافته است استفاده نمود.

تقویت سیستم اگزوز خودور روش های افزایش قدرت موتور
تقویت سیستم اگزوز خودرو

استفاده از لوله ها و مخازن استیل که صیقلی باشند نیز اثر تقویتی را دو چندان می نماید. صیقلی بودن ازین جهت است که دود در مسیر خروج خود اصطکاک کمی داشته و راحت تر خارج میشود.

استفاده از توربو شارژر یا سوپرشارژر مناسب

سوپرشارژر و توربو شارژر هر دو هوا را فشرده می‌کنند و به داخل محفظه‌ی احتراق می‌فرستند. تفاوت آن‌ها تنها در نحوه‌ی تأمین نیروی موردنیازشان است. انرژی مکانیکی موردنیاز سوپرشارژر می‌تواند از طریق یک زنجیر یا تسمه یا چرخ‌دنده متصل به میل‌لنگ از خود موتور تأمین گردد. اگر این انرژی به‌وسیله یک توربین که در مقابل گازهای خروجی موتور قرار می‌گیرد تأمین گردد، به آن توربوسوپرشارژر یا به‌ اختصار توربو شارژر یا همان توربو اطلاق می‌گردد.

استفاده از توربوشارژر روش های افزایش قدرت موتور
استفاده از توربوشارژر

سوخت و روغن موتور با کیفیت

استفاده از بنزین سوپر برای عملکرد بهتر ماشین همیشه توسط متخصصین توصیه شده است. استفاده از بنزین معمولی چون درجه اکتان پایینی دارد، در هنگام متراکم شدن در سیلندر سبب پدیده ضربه زدن می شود و همین موضوع باعث میشود که پیش از اینکه شمع جرقه بزند، مخلوط مشتعل شده و این مورد باعث کاهش توان خروجی موتور و ضربه در محدوده سرسیلندر می گردد.

این مشکل با استفاده از بنزین سوپر رخ نمی دهد. البته این به این معنی نیست که استفاده از بنزین معمولی همیشه سبب آسیب جدی به ماشین می شود. ولی استفاده از بنزین سوپر سبب میشود که فرآیند احتراق در ایده آل ترین حالت ممکن رخ دهد. همچنین روغن موتور که وظیفه روان سازی حرکت پیستون ها داخل سیلندر ها را دارد، در صورت بی کیفیت بودن میتواند راندمان موتور را کاهش دهد.

در ویدیو زیر روش های افزایش قدرت موتور به صورت کامل توضیح داده شده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش