علت بوی بد باتری ماشین

4.8
(2093)

علت بوی بد باتری ماشین چیست؟ دلیل داغ شدن باتری ماشین چه می باشد؟ اسید آب باطری ماشین چرا بیرون می ریزد؟ این ها سوالاتی هستند که کاربران سایت بسیار از ما می پرسند، به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به توضیح این موضوعات بپردازیم، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

باطری خودرو

باتری یکی از مهم ترین قطعات هر وسیله نقلیه می باشد که برای عملکرد سایر وسایل الکتریکی کاملا لازم است، از مهم ترین وطایف باتری ماشین می توان به این مورد اشاره کرد که شما به کمک آن می توانید خودرو را استارت بزنید و وسیله نقلیه خود را راه اندازی کنید.

با توجه به اهمیت بالای باتری برای خودرو لازم است که شما به خوبی از آن مراقبت کنید و همواره در تلاش باشید که مشکلی برای آن ایجاد نشود.

اما گاهی شما کاپوت ماشین را بالا می زنید و بویی شبیه به تخم مرغ گندیده از درون کاپوت احساس می کنید، به احتمال زیاد این بو مربوط به باتری است، اما علت بوی بد باتری ماشین چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

علت بوی بد باتری ماشین چیست؟

این مشکل بیشتر برای کسانی ایجاد می شود که باتری درون خودرو آن ها از نوع اسیدی می باشد. گاهی پیش می آید که این افراد به سراغ باتری می روند و بوی تخم مرغ فاسد از درون آن احساس می کنند.

بوی باتری علت بوی بد باتری ماشین
چرا باتری بوی بدی می دهد

اما چرا می گوییم باتری های اسیدی؟

باتری هایی که از نوع اسیدی می باشند با مخلوطی از آب و اسید سولفوریک پر می شوند. به مرور زمان و با بالا رفتن طول عمر باتری، دچار فرسودگی می شوند و مقداری از از اسید و آب درون باتری تبخیر می شوند.

در نهایت این موضوغ باعث داغ شدن باتری ماشین یا حتی جوشیدن آن می شود که سبب ایحاد بوی نامطبوع از آن می شود.

بسته شدن روزنه های باتری

همان طور که می دانید بر روی باتری سوراخ هایی درج شده است که از طریق آن ها بخار اسید باتری خارج می شود. گاهی ممکن است به هر دلیلی این روزنه ها مسدود شوند و بخار باتری این امکان را نداشته باشد که خارج شود.

در این شرایط باتری جوشیده می شود و علاوه بر این که خطر ترکیدن باتری وجود دارد، بوی بسیار بدی از درون آن بلند می شود.

بنابراین متوجه شدیم که علت بوی بد باتری ماشین به خاطر داغ شدن باتری و خارج شدن بخار اسید باطری ماشین است که بیشتر هم در تابستان اتفاق می افتد. برای این که شما بخواهید از این موضوع جلوگیری کنید، لازم است که در ابتدا از داغ شدن و خارج شدن اسید باتری ماشین جلوگیری کنید، این گونه می توانید از بوی بدی که از باتری خارج می شود جلوگیری کنید.

علت تبخیر شدن اسید آب باطری ماشین

همان طور که در بالا اشاره کردیم خارج شدن اسید باتری ماشین باعث می شود که شما از درون کاپوت و باتری بوی تخم مرغ گندیده احساس کنید. برای این که با دلایل بخار کردن باتری ماشین آشنا شوید ادامه مطالب را دنبال کنید.

در ویدیو زیر می توانید مشاهده کنید که بخار باتری ماشین به چه صورت می باشد.

کاهش عمر باتری خودرو

مهم ترین موضوعی که باعث می شود آب درون باتری ماشین تبخیر شود و به بیرون از باتری بریزد مربوط به کاهش طول عمر باتری می باشد. متاسفانه برای این موضوع هیچ راه حلی وجود ندارد، تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که یا به سراغ باتری های اسیدی نروید و انتخاب باتری های اتمی را در اولویت کار خود قرار دهید و یا این که در زمان انتخاب دقت داشته باشید که با کیفیت ترین مدل ممکن را انتخاب کنید.

داغ بودن باتری ماشین

این موضوع مسئله ای است که بیشتر در تابستان و بالا رفتن دمای ماشین اتفاق می افتد، اصولا ساخت باتری ها به نحوی است که برای آب و هوای نرمال ساخته شده اند، اگر باتری ماشین شما در وضعیت دمای بسیار بالا استفاده شود طبیعی است که دچار مشکل می شود.

بخار علت بوی بد باتری ماشین
مشکلات باتری خودرو

در این مورد اگر شما مجبور به رانندگی در آب و هوای گرم هستید و به نوعی محل زندگی شما گرمسیری است، تنها راه حلی که دارید این است که به سراغ باتری هایی بروید که مخصوص به این آب و هوا ساخته شده اند. در این صورت خیالتان راحت می شود که باتری شما آسیب نمی بیند و طول عمر بیشتری برای شما خواهد داشت.

بعد از متوجه شدن علت بخار باتری چه کنیم؟

زمانی که متوجه شدید باتری خودرو در حال بخار کردن است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماشین را خاموش کنید.

سپس برای مدتی صبر کنید تا موتور ماشین به خوبی خنک شود.

پس از آن حتما دستکش دست کنید و کاپوت ماشین را بالا بزنید. (بررسی کنید که آیا باتری خنک شده است یا خیر). در صورت خنک شدن باتری به کمک یک آچار اتصال کابل منفی باتری را جدا کنید، با این کار برق باتری قطع می شود.

بررسی کنید که آیا در بالای باتری در پوش هایی وجود دارد که بتوان آن را باز کرد و آب مقطر به آن اضافه کرد در صورت وجود نداشتن درپوش باتری بدون نگهداری و تعمیر باتری شما اتمی است که در این صورت باید به سراغ مرحله 6 بروید.

نکته: در همان ابتدای کار می توانید باتری خودرو را بررسی کنید، در صورتی که بر روی آن عبارت MF battery درج شده باشد، به این معنی است که باتری شما از مدل های اسیدی نمی باشد.

درپوش ها را بردارید و میزان آب درون باتری را بررسی کنید، زمانی که در باتری بسته باشد آب باتری باید به ته در باتری برسد و همین طور بر روی باتری علامت افقی به صورت مینیمم و ماکسیمم وجود دارد که میتوان آن را ملاک میزان سنجش آب قرار داد. در صورتی که آب باتری کم است مقداری آب مقطر به آن اضافه کنید.

سر باتری قطب مثبت باتری را جدا نمایید و مراقب اسید خارج شده از باتری باشید.

توجه داشته باشید که این مراحل برای زمانی کاربرد دارد که شما از مشکلات فنی خودرو سر در میاورید و یا امکانات لازم دارید. اگر جزو افرادی هستید که دانشی در مورد خودرو ندارید در این شرایط هرگر به باتری دست نزنید و از خدمات تعویض باتری در محل استفاده کنید.

علت داغ شدن باتری خودرو

اصلی ترین دلیلی که باعث داغ شدن باتری ماشین می شود شارژ زیاد آن است، در صورتی که دینام نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، ولتاژ بسیاز زیادی به باتری ارسال می شود و در نهایت سبب گرم شدن بیش از حد باتری خودرو می شود. در صورتی که الکترولیت درون باتری به نقطه جوش برسد، اسید باتری تبخیر می شود و علت بوی بد باتری ماشین طی شدن همین روند است.

%name علت بوی بد باتری ماشین
داغ شدن باتری ماشین

 

بنابراین اولین موضوعی که باعث می شود شما بوی تخم مرغ گندیده از درون کاپوت احساس کنید، شارژ شدن بیش از حد باتری خودرو می باشد.

به همین جهت بیایید کمی در مورد علت شارژ شدن بیش از حد باتری خودرو بخوانیم.

علت زیاد شارژ شدن باتری ماشین چه می باشد؟

خراب بودن تنظیم کننده های ولتاژ

تنظیم کننده ولتاژ، میزان برق مصرفی توسط باتری را تنظیم می کند؛ به عبارتی وظیفه تنظیم کننده ولتاژ این می باشد که مطمئن شود ولتاژ مناسبی به باتری منتقل شده است. این کار به صورت ثابت انجام می شود و همواره در تلاش است که باتری انرژی مناسبی دریافت کند.

اگر به هر دلیلی تنظیم کننده ولتاژ خراب شود، میزان جریان برق بیشتر از حد نیاز وارد باتری می شود و این جریان توسط هیچ قطعه ای کنترل نمی شود.

در نهایت باتری بیش از حد شارژ می شود و مشکلات پس از آن ایجاد می شود.

دینام خراب

منبع شارژی که به باتری کمک می کند تا برای استفاده های بعدی آماده شود دینام است، این کار را با تولید انرژی الکتریکی که به باتری می­فرستد، انجام می­دهد تا اطمینان حاصل شود که باتری ماشین همیشه انرژی کافی برای فعالیت اجزای الکتریکی وسیله نقلیه را دارد (به عنوان مثال رایانه داخلی، چراغ ­ها، تهویه مطبوع و غیره).

در صورتی که دینام ماشین خراب شود، برق بیشتر از حد لازم تولید می شود و در نتیجه باتری بیشتر از حد نیاز شارژ می شود. این موضوع نه تنها باعث داغ شدن باتری ماشین می شود، بلکه طول عمر آن بسیار کاهش پیدا می کند و زودتر از حد مشخص شده خراب می شود.

گرمای شدید

گرما می تواند باعث شود هر گونه آسیبی که قرار است به باتری شود چندین برابر شود. بنابراین توضیه می کنیم در فصب تابستان تا حد امکان ماشین را در پارکنیگ و زیر سابه پارک نمایید.

نتیجه گیری

در ابتدا ما به دنبال این بودیم که بدانیم علت بوی بد باتری ماشین چه می باشد، پس از بررسی این موضوع متوجه شدیم که شارژ بیش از حد باتری خودرو، گرم شدن آن و خارج شدن اسید باتری سبب می شود که شما بوی تخم مرغ گندیده از درون خودرو احساس کنید. بنابراین اگر می خواهید از به وجود این بوی بد از درون باتری جلوگیری کنید باید مانع از آن شوید که باتری شما بیشتر از حد نیاز شارژ شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش