علت سوختن دینام

4.8
(1272)

دینام در خودرو وظیفه تامین برق را بر عهده دارد، با توجه به این موضوع که برق از موارد بسیار مهم و ضروری در خودرو می باشد پس در نتیجه سلامت دینام برای عملکرد سایر اجزا بسیار مهم است، برای این که شما بتوانید به خوبی از دینام محافظت کنید باید با علت سوختن دینام آشنا باشید.

در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم و شما را با دینام خودرو بهتر آشنا می کنیم.

دینام خودرو

به نظر شما اولین چیزی که برای راه اندازی خودرو لازم است چه می باشد؟ ممکن است پاسخ شما سوخت باشد و تصور کنید که سوخت برای راه اندازی خودرو کافی است، اما این تصور اشتباه است و علاوه بر سوخت خودرو نیاز اساسی به برق دارد؛ تا برق خودرو تامین نشود شما حتی نمی توانید یک سانتی متر خودرو را حرکت دهید.

اشتباه دیگری که برای بسیاری ایجاد می شود این است که تصور می کنند منبع اصلی برای تامین برق خودرو باتری است، اما اگر شما کمی درباره سیستم برق خودرو تحقیق کنید و درباره آن اطلاع داشته باشید متوجه می شوید که منبع اصلی برای تولید برق در خودرو، دینام یا همان آلترناتور است.

اگر دینام در خودرو وجود نداشته باشد وجود باتری هم بی تاثیر خواهد بود، زیرا باتری برای شارژ شدن احتیاج به دینام دارد.

بنابراین نتیجه می گیریم که دینام برای خودرو بسیار ضروری است.

عملکرد دینام در خودرو چگونه است؟

اگر بخواهیم به صورت کلی کارکرد دینام را توضیح دهیم باید بگوییم در زمان هایی که خودرو روشن است وظیفه تامین برق برای خودرو و قطعات درون آن بر عهده دینام است. علاوه بر آن اگر دینام در خودرو وجود نداشته باشد برق باتری به سرعت خالی می شود و باتری نیز بدون شارژ باقی می ماند.

اما به صورت دقیق تر نحوه کار دینام به این صورت است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و انرژی تولید شده با یک جریان مستقیم به باتری ارسال می کند تا در زمان هایی که ماشین خاموش است باتری برق مورد نیاز اجزا را تامین کند.

بنابراین اگر دینام خراب شود و به درستی کار نکند باتری فقط در زمان های محدود برق مورد نیاز خودرو را تامین می کند و پس از مدتی انرژی باتری هم تمام می شود و ماشین متوقف می شود.

تفاوت دینام و آلترناتور در چیست؟

در خودرو هایی که به تازگی تولید می شود به جای دینام از قطعه دیگری به نام آلترناتور استفاده می شود. به صورت کلی این دو تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و عملکردشان مشابه یکدیگر است.

عملکرد دینام در خودرو چگونه است؟ علت سوختن دینام
عملکرد دینام در خودرو

 

در دینام های قدیم نقاط ضعفی وجود داشت که تولید کنندگان به این فکر افتادند از قطعه جدید تری استفاده نمایند، به صورت مثال در خودرو های قدیم که دینام وجود داشت در زمان هایی که دور موتور خودرو پایین بود دینام این توانایی را نداشت که برق لازم برای خودرو را تامین کند.

با توجه به این موضوع که در شهر های بزرگ معمولا ترافیک های سنگین وجود دارد و دور موتور خودرو در بیشتر مواقع پایین است به همین جهت خودرو ها با کمبود برق مواجه می شدند.

بنابراین در خودرو های قدیم که دینام وجود داشت خودرو ها در زمان ترافیک با مشکل برق روبرو می شدند.

این مشکل با استفاده از آلترناتور ها حل شد و پیشرفت چشمگیری در زمینه برق خودرو ایجاد شد.

دینام از چه اجزایی تشکیل شده است؟

کار دینام به این صورت است که با استفاده از قوای مغناطیسی جریان انرژی را تولید می کند. دینام از 7 قطعه تشکیل شده است که هر یک از آن ها برای تولید برق مورد نیاز خودرو ضروری هستند.

دینام از چه اجزایی تشکیل شده است؟ علت سوختن دینام
اجزا دینام

اجزا تشکیل دهنده دینام عبارت است از:

  • پوسته دینام: در حقیقت دو قطعه آلمینیومی است که به غیر از قرقره مابقی بخش های دینام درون آن قرار می گیرند.
  • استاتور یا همان سیم پیچ های ثابت : جریان برق در این بخش به وجود می آید.
  • روتور یا همان سیم پیچ های متحرک: بخش متحرک دینام است که وظیفه آن ایجاد میدان مغناطیسی برای استاتور است.
  • دیود یا همان یکسو کننده های ولتاژ: دیود در دینام وظیفه  تبدیل برق ‌AC به  DCرا برعهده دارد.
  •  آفتامات یا همان رگلاتور: جریان برقی از باتری وارد سیم‌پیچ این قطعه از دینام می‌شود.
  • زغال و جازغالی: زغال های وظیفه ی جمع آوری کردن الکترون ها در دینام بر عهده دارند.
  • پولی و پره خنک کننده: حرکت دائم روتور ها در دینام باعث گرما می شود بنابراین از پولی ها استفاده شده است که هوای داخل دینام را تهویه کند.
  •  قرقره و بلبرینگ

علت سوختن دینام

خرابی و یا سوختن دینام خودرو یکی از مشکلات رایجی است که برای برق خودرو ایجاد می شود، البته که این اتفاق کاملا طبیعی است و احتیاجی نیست که نگران آن باشید.

علت سوختن دینام علت سوختن دینام
علت سوختن دینام

همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم وظیفه دینام تامین برق مورد نیاز خودرو و شارژ کردن باتری است؛ بنابراین سوختن آن مشکلات بسیار جدی برای خودرو ایجاد می کند.

عوامل مختلف بسیاری باعث سوختن دینام می شوند و اگر با آن ها آشنا باشید می توایند از خرابی و سوختن دینام جلوگیری کنید.برای آشنایی با این علائم ادامه مطالب را دنبال کنید.

عواملی همچون گرمای هوا مخصوصا در تابستان، می‌تواند باعث افزایش دما و درجه حرارت موتور شود و دور فن ثانویه را با حداکثر دور، به مدار اضافه کند و یا استفاده از کولر خودرو، موجب قرار دادن دور فن کولر در دور حداکثر شده و همچنین ترافیک شهرها، باعث می‌شوند تا سرعت خودرو کاهش یافته و دور موتور خودرو نیز کاهش ‌یابد که نتیجه‌ای جز کاهش قدرت تولید برق دینام را ندارند.

زمانی که دینام دچار مشکل می شود، به دلیل این که کارکرد خودرو به حداکثر ظرفیت خود می رسد باتری مجیور به کارکرد بیشتر و ذخیره برق می شود.

این کمبود برق که در خودرو ایجاده شده است لازم است جبران شود و با توجه به پایین آمدن دور موتور خودرو، دینام این توانایی را ندارد که باتری را شارژ نماید و در نتیجه سیستم برق خودرو دچار مشکل می شود.

همچنین با توجه به این که برق اجزا خودرو توسط دینام تامین می شود، خراب شدن دینام باعث می شود فشار مضاعفی وارد شود.

اگر شما به سرعت برای تعمیر دینام اقدام نکنید و به حال خود رها کنید در نتیجه فرصت تعمیر را هم دست می دهید و تنها راهی که برایتان باقی کی ماند تعویض دینام است.

سایر دلایلی که موجب سوختن دینام می شود:

  • در صورتی که زغال دینام تمام شود عملکرد دینام دچار مشکل می شود بنابراین باید زغال موجود را تعویض کنید تا به صورت مجدد بتوان از دینام استفاده کرد.
  • مورد دیگری که وجود دارد مربوط به سیم پیچ های داخل دینام است، سوخته شدن سیم پیچ ها باعث می شود که دینام بسوزد، بنابراین با تعویض آن ها شما می توانید به صورت مجدد از دینام استفاده نمایید.
  •  در صورتی که آفتامات دینام خراب شود و یا ایرادی پیدا کند، در نتیجه دینام از کار می افتد و حتی امکان سوخت آن وجود دارد.

ولتاژ دینام خودرو

در ویدی. زیر به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید تست ولتاژ دینام را انجام دهید.

 

علائم و نشانه های سوختن دینام

مشکلاتی که در خودرو وجود دارند معمولا با بروز نشانه هایی همراه هستندو در صورتی که شما به این علائم و نشانه ها توجه کنید می توانید سریع تر به مشکل خودرو رسیدگی کنید و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنید. در ادامه این مقاله برخی از نشانه های سوختن دینام را با یکدیگر بررسی می کنیم.

روشن شدن چراغ هشدار دهنده دینام یا همان چراغ باتری

چراغ دینام که در پشت آمپر خودرو قرار دارد مربوط به سیستم برق خودرو است، در زمانی که شما خودرو را استارت می زنید تمامی چراغ ها روشن می شوند اما در چند لحظه بعد باید همه ی چراغ ها خاموش شوند.

Battery light علت سوختن دینام
چراغ باتری

 

اگر پس از مدتی از رانندگی متوجه شدید که چراغ دینام همچنان روشن مانده است به این معنی است که مشکلی در آن وجود دارد.

با توجه به این که در خودرو های جدید از یک رایانه استفاده می شود تمامی قطعات خودرو به آن متصل هستند، در نتیجه با بروز مشکل در هر یک از این قطعات رایانه مشکل را شناسایی می کند و با روشن کردن چراغ راننده را متوجه موضوع می کند.

در صورتی که مشکل را رفع کنید این چراغ خاموش می شود.

تغییر در نور چراغ های ماشین

اگر در دینام هر گونه مشکلی ایجاد شود در نتیجه عملکرد اجزا برقی خودرو دچار مشکل می شود، یکی از قطعاتی که به سرعت تغییر حالت می دهند چراغ های خودرو است.

در صورت خرابی دینام چراغ های جلو ماشین و چراغ های داشبور کم نور تر می شوند و روشنایی استاندراد را ندارند.

همچنین اگر نور چراغ های خودرو کم و زیاد شود نشان از این دارد نوسانی در سیستم برق خودرو وجود دارد و در صورت جدی نگرفتن آن مشکلات جدی تری ایجاد می شود.

آیا خوابیدن باتری نشان علت سوختن دینام است؟

در زمان خراب شدن دینام، باتری برای این که بتواند ضعف دینام را جبران کند برق بیشتری را از دینام بیرون می کشد، در این زمان حتی اگر در خودرو شما بهترین باتری هم وجود داشته باشد در آخر این توانایی را ندارد که به تنهایی برق خودرو را تامین و در نهایت از کار می افتد. بنابراین اگر باتری خودرو شما نو و سالم است و یا به تازگی آن را بررسی کرده بودید اما متوجه شدید که باتری خودرو خوابیده است باید وضعیت دینام را بررسی کنید زیرا به احتمال زیادی مشکلی در دینام وجود دارد.

راه های پیشگیری از سوختن دینام

برای پیشگیری از سوخته شدن دینام روش هایی وجود دارد که با انجام دادن آن ها می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

دینام علت سوختن دینام
جلوگیری از سوختن دینام

 

  • در ابتدا از باتری هایی استفاده کنید که ظرفیت آن ها حداقل 65 آمپر است، استفاده از این باتری ها باعث می شود تا حد بسیار زیادی از سوخته شدن دینام جلوگیری شود.
  • اگر زمان توفقف های شما طولانی است در این زمان ها دور موتور خودرو را بر روی 2000 در دقیقه قرار دهید، با فشار دادن پدال گاز می توانید این کار را انجام دهید، این روش هم یکی دیگر از کارهایی است که برای جلوگیری از سوختن دینام می توانید انجام دهید.
  •  در صورتی که از کولر خودرو استفاده می کنید دور فن آن را درجات پایین قرار دهید.
  • در زمان های غیر ضروری چراف های خودرو و سایر وسایل برقی را روشن نکنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت سوختن دینام آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش