علت کم شدن آب باتری ماشین

5
(1)

علت کم شدن آب باتری ماشین چه می باشد؟ این سوالی است که اغلب رانندگان خودرو از ما می پرسند و به دنبال این هستند که بدانند چرا آب باتری های اسیدی کم می شود، برای رسیدن به پاسخ سوال خود تا انتهای این بخش همراه ما باشید.

مایع موجود در باتری ماشین چیست؟

بیایید در ابتدا به این موضوع بپردازیم که مایع درون باتری دقیقا چه چیزی می باشد! محلولی که در اکثر باتری های خودرو قرار دارد نوعی الکترولیت می باشد که ترکیبی از آب و اسید سولفریک است. معمولا باتری های قدیمی خودرو که به صورت  اسیدی بودند دارای این محلول می باشند و در باتری های جدید تر که باتری های اتمی نام دارند از این محلول استفاده نمی شود و شما احتیاجی به بررسی آن ندارید.

علت کم شدن آب باتری ماشین

اما چه چیزی سبب می شود تا این مایع الکترولیت درون باتری کم شود؟ در همین ابتدا بگوییم که بخشی از این پروسه کاملا طبیعی است و شما نباید به دنبال علت آن باشید. یعنی اساس کار باتری های اسیدی این گونه است که پس از گذشت چند ماه مقداری از سطح آب درون باتری کم شود و لازم باشد که شما به آب مقطر اضافه کنید.

باطری علت کم شدن آب باتری ماشین
دلایل کم شدن سطح آب باتری

در صورتی این موضوع سوال برانگیز می شود که مدت زمان کم شدن آب باتری تغییر یابد، به طور مثال اگر تاکنون هر 6 ماه یکبار وضعیت آب باتری را چک می کردید اکنون به ماهی یک بار رسیده است و در مدت زمان کوتاه تری آب باتری کم می شود. در چنین شرایطی احتمالا مشکلی برای باتری ایجاد شده است و شما باید به دنبال علت کم شدن آب باتری ماشین باشید. در ادامه همه چیز را در خصوص این موضوع توضیح می دهیم.

شارژ بیش از حد باتری ماشین

در صورتی که باتری ماشین بیشتر از آن چیزی که احتیاج دارد انرژی دریافت کند و به نوعی شارژ آن زیاد تر از حد معمول شود مشکلاتی برای آن ایجاد می شود که یکی از آن ها کم شدن آب باتری ماشین می باشد.

شارژ زیاد باتری سبب می شود که میزان واکنش های شیمیایی درون باتری افزایش یابد و در نتیجه سبب تبخیر آب درون آن می شود.

دستگاه های شارژ

اگر از دستگاه های شارژ برای شارژ کردن باتری ماشین استفاده می کنید، توصیه می شود به سراغ شارژر هایی بروید که میزان آمپر و ولتاژ را به صورت اتومات تنظیم می کند. زیرا از برخی از شارژر ها به این صورت هستند که تا زمانی که روشن باشند به شارژ کردن باتری ادامه می دهند و در نتیجه در صورتی که حواس شما از این موضوع پرت شود ممکن است باتری آسیب ببیند.

داغ شدن باتری خودرو

باتری ماشین ممکن است در شرایطی قرار بگیرد که بیش از اندازه گرم شود و نتیجه آن چه می شود؟ بخار آب درون باتری. به همین توصیه می شود که هیچ وقت اجازه ندهید که باتری داغ شود زیرا ممکن است مشکلات بسیاری برای آن ایجاد شود. این موضوع در فصل تابستان بیشتر دیده می شود زیرا در این فصل گرما به صورت مستقیم در خودرو جریان دارد و در نتیجه سبب گرم شدن باتری می شود.

پیشنهاد می شود همواره خودرو در سابه و یا در پارکینگ نگهداری کنید تا از بروز این اتفاقات جلوگیری کنید.

خراب بودن دینام

دقیقا همان طور یک شارژر خراب می تواند به باتری آسیب برساند، دینام نیز به همین شکل است، دلیل این موضوع هم در این است که باتری توسط دینام شارژ می شود و در صورتی که مشکلی برای دینام ایجاد شود در نتیجه در شارژ باتری اختلال ایجاد می شود. بنابراین شما باید همواره توجه داشته باشید که دینام خودرو در وضعیت مناسبی باشد تا مشکلی برای باتری ایجاد نشود.

پایان عمر باتری ماشین

همان طور که می دانید باتری ها دارای طول عمر مشخصی می باشند، بر اساس کارکرد بسیار آن ها گرمای ایجاد شده سبب تبیخر آب درون باتری می شود و در نتیجه سطح الکترولیت پایین می آید. زمانی که پایان عمر باتری ماشین نزدیک باشد سرعت انجام این کار افزایش می یابد و بیشتر شاهد کم شدن سطح الکترولیت هستید. بنابراین یکی از علت کم شدن آب باتری ماشین مربوط به طول عمر باتری می باشد.

در آخر علت کم شدن آب باتری ماشین را می توان به این صورت توضیح داد که با توجه به این که باتری در حال کار کردن است در نتیجه  به علت تبخیر سطحی و عمل الکترولیز در زمان شارژ و دشارژ، حجم مایع الکترولیت باتری کم می شود. بنابراین شما باید به صورت مرتب سطح مایع باتری را بررسی نمایید تا از خالی شدن آن جلوگیری شود.

نحوه کنترل کردن آب باتری ماشین 

هر چه قدر شما بیشتر از باتری استفاده نمایید در نتیجه حجم الکترولیت آن سریع تر کم می شود. به همین جهت ضروری است که شما در زمان های مشخص شده ای سطح الکترولیت داخل خانه های باتری را بررسی نمایید. برای انجام این کار می توانید مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

سطح آب مقطر باتری خودرو علت کم شدن آب باتری ماشین
آب باتری چیست
  • ابتدا خودرو را خاموش نمایید و اجازه دهید باتری خنک شود.
  • سپس در خانه های باتری را باز نمایید.
  • میزان حجم مایع موجود در هر خانه را بررسی کنید.
  • باید حجم هر خانه با خانه های دیگر یکسان باشد در صورتی که حجم یکی از خانه ها کم تر بود مقداری آب مقطر به آن اضافه کنید.
  • ارتفاع آب مقطر باید به 10 میلی متر بالاتر از صفحات باتری باشد.
  • معمولا در کنار باتری ها علامت هایی به عنوان min – max قرار دارد که می توانید به کمک آن ها سطح آب باتری را بررسی کنید.
  • در صورتی که سطح آب باتری پایین تر از min باشد یعنی باید به آن آب اضافه کنید، در صورتی که بین آن دو باشد یعنی مناسب است و در صورتی که بیشتر از max باشد یعنی باید مقداری از آب کم کنید و اضافی است.

اگر این علامت ها در کنار باتری قرار نداشت می توانید با تکان دادن باتری این موضوع را بررسی کنید.

چرا باید همیشه سطح آب باتری در حالت استاندارد باشد؟

آب باتری علت کم شدن آب باتری ماشین
نقش آب باتری در خودرو

منظور از تداخل در عملکرد باتری یعنی اسید سولفریک موجود در مایع های باتری در زمان تخلیه باتری در صفحات سربی جذب می شود و پس از شارژ مجدد باتری دوباره به مایع باتری برمی گردد. در صورتی که این اتفاق نباید رخ ندهد زیرا سبب می شود صفحات باتری آسیب بسیاری ببینند و در نهایت منجر به کم شدن عمر باتری خودرو می شود.
در صورتی که انجام این کار و چک کردن سطح آب باتری به صورت مرتب برایتان سخت است می توانید به سراغ مدل هایی بروید که به مراقبت زیاد احتیاجی ندارند و نیازی به اضافه کردن آب در آن ها نمی باشد.

در صورتی که آب باتری ماشین چک نشود چه آسیب هایی می بیند؟

با بررسی و چک کردن باتری شما می توانید علت کم شدن آب باتری ماشین را شناسایی کنید. در صورتی که این کار را انجام ندهید ممکن است صدمات زیر به باتری وارد شود:

  • افزایش یافتن میزان غلظت محلول درون باتری
  • مشکل در تامین برق سیستم الکتریکی خودرو
  • خراب شدن صفحات سربی درون باتری
  • ریزش مواد فعال صفحات
  • اختلال در نحوه تبدیل انرژی در زمان شارژ و دشارژ

اگر علت کم شدن آب باتری ماشین به دلیل تکان خوردن باطری باشد چه باید کرد؟

گاهی ممکن است علت کم شدن آب باتری ماشین به این دلیل باشد که به دلایل مختلف باتری تکان خورده است مایعات درون آن بیرون ریخته شده است، در چنین شرایطی تمامی آب درون باتری از بین می رود؛ شما باید در ابتدا بررسی کنید که آب درون باتری بر روی سایر قطعات خودرو نریخته باشد و در صورت ریخته شدن آن ها را سریعا پاک نمایید. همچنین برای پر کردن باتری نیز از مخلوط آب مقطر و اسید سولفریک استفاده نمایید.

همچنین برای آشنایی با چگونگی اضافه کردن آب به باتری می توانید از ویدیو زیر استفاده نمایید.

 

دیگر نکات مربوط به آب باتری ماشین:

شما همیشه باید در تلاش باشید که در زمان بررسی وضعیت باتری به نکات زیر توجه کنید:

  • حتما از باز بودن منافذ بر روی باتری ماشین اطمینان پیدا کنید، زیرا به دلیل واکنش های شیمیایی که درون باتری ایجاد می شود گاهی ممکن است گاز هیدروژن تولید شود و در صورتی که این منافذ بسته باشند، سطح روی باتری ورم می کند و احتمال ترکیدن آن افزایش می یابد.
  • در صورتی که آب باتری شما به صورت غیرطبیعی و مستمر کم می شود حتما علت کم شدن آب باتری ماشین را جویا شوید.
  • در زمان بررسی وضعیت باتری ماشین هرگز مواد فلزی یا آتش زا در نزدیکی خود نگه ندارید.
  • در صورتی که آب باتری کم بود فقط به آن آب مقطر اضافه کنید و به سراغ آب لوله کشی نروید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت کم شدن آب باتری ماشین آشنا نماییم؛ در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش