مشخصات کابل باتری به باتری

4.8
(2105)

مشخصات کابل باتری به باتری

گیر افتادن در کنار جاده با یک ماشین خراب چیزی است که همه ما سعی می کنیم از آن اجتناب کنیم. همراه داشتن مجموعه ای از ست کابل باتری به باتری می تواند ایده ای مناسب باشد. زیرا هرگز نمیدانید چه زمانی قرار است باتری خودرو شما یا شخص دیگری دشارژ شود. وجود این کابل ها در مواقع اضطراری لازم است.

مجموعه کابل های شارژ باتری به باتری را هیچگاه نباید ارزان انتخاب کنید. این کابل ها جزوی مهم از بخش تجهیزات خودرو به شمار می روند و ایمنی آن ها بسیار مهم است. این یک تصور اشتباه است که همه کابل ها با هر مشخصاتی مناسب اند و یک کار را انجام می دهند.

کابل باتری به باتری مشخصات کابل باتری به باتری
کابل باتری به باتری

انتخاب کابل های باتری به باتری با اندازه مناسب تضمین می کند که باتری شما انرژی مورد نیاز برای راه اندازی را دریافت می کند.

بسیاری از مردم نمی دانند که واقعا مهم است که چه نوع کابل باتری را می خرند. اگر می خواهید یک ست کابل باتری برای ماشین خود بخرید، پس باید محتاط باشید و روی برخی موارد اساسی مانند آنچه که در زیر به آن می پردازیم تمرکز کنید:

  1. اندازه قطر کابل
    این اندازه معمولا با عدد نشان داده می شود. هرچه عدد مشخص شده بر روی کابل بیشتر باشد کابل نازک تر خواهد بود. کابل های ضخیم تر قادر به انتقال جریان الکتریکی بیشتری هستند، بهترین کابل جامپری که می توانید برای ماشین خود بخرید کابل های جامپر سنگین هستند. ضخامت کابل های جامپر با گیج اندازه گیری می شود و کمترین عدد گیج, ضخیم ترین کابل ها را نشان می دهد.

    Cable gauge مشخصات کابل باتری به باتری
    اندازه قطر کابل

    هرچه کابل ضخیم تر باشد جریان بیشتری را منتقل می کند.
    هرچه کابل ضخیم تر باشد, باتری ماشین در هنگام استارت زدن شانس بیشتری برای شارژ شدن خواهد داشت.
    کابل‌های نازک جامپر ممکن است نتوانند جریان الکتریکی کافی برای راه‌اندازی خودروی شما را حمل کنند و در برخی موارد ممکن است در اثر جریان عبوری بیش از حد داغ شود و کابل‌ها را خراب کرده و احتمالاً باعث جرقه، آتش‌سوزی یا انفجار شود.
    کابل های با قطر 16 میلی متر(5 گیج) مناسب برای ماشین های معمولی است.
    کابل هایی با قطر 35 میلی متر(2 گیج) مناسب کامیون ها, موتور دیزل ها و تانکر است.

  2. اندازه طول کابل
    شاید تصور کنید استفاده از کابل باتری با طول بیشتر از 1.5 متر هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد, اما بهتر است طول کابل باتری را بلند انتخاب کنید. شاید به دلایلی مانند یک طرفه بودن خیابان, یخبندان و … نتوانید خودروها را کنار یکدیگر پارک کنید.

    cable length مشخصات کابل باتری به باتری
    طول کابل باتری
  3. جنس کابل
    جنس کابل باتری باید حتما از مس باشد. زیرا مس نسبت به آلومینیوم یا کابل های آلومینیومی با روکش مس رسانایی بیشتری دارد. اما دلیل انتخاب کابل های مسی چیست؟

    جنس کابل باتری به باتری مشخصات کابل باتری به باتری
    جنس کابل باتری به باتری
    1. مس بهترین رسانا در بین همه فلزها است. این بدان معنی است که مقاومت کابل مسی نسبتاً کم است. مقاومت یک کابل آلومینیومی تقریباً دو برابر مقاومت کابل مسی با همان ابعاد است. بنابراین تلفات انرژی در کابل آلومینیومی بیشتر از کابل مسی خواهد بود.
    2. انعطاف پذیری سیم های مسی بسیار زیاد است و برای کابل های باتری به باتری کاملا مناسب اند.
    3. نقطه ذوب سیم های مسی بالاست و ذوب شدن یک سیم مسی به ندرت اتفاق می افتد. بنابراین، اگر ایمنی برایتان مهم است، سیم مسی یکی از بهترین گزینه های شما خواهد بود. اگر اضافه بار یا موجی از سیم عبور کند، احتمال ذوب یا سوختن آن وجود ندارد.
    4. سیم های مسی دوام و طول عمر بیشتری دارند.
  4. عایق کابل
    بیشتر ضخامت کابل به دلیل قطر آن است اما عایق کابل هم بسیار مهم است. اهمیت عایق ها در آب و هوای بسیار سرد بیشتر است. زیرا در این مناطق اگر از کابل هایی با عایق بندی نامناسب استفاده کنید, باعث آسیب پذیری زودهنگام کابل ها خواهد شد.
    عایق همچنین به جلوگیری از سایش کابل کمک می کند. هنگامی که کابل فرسوده می شود، در معرض خطر قوس الکتریکی هستید که می تواند به شما یا ماشین شوک وارد کند.
    عایق کابل باتری به باتری مشخصات کابل باتری به باتری
    عایق در برابر نشت الکتریکی مقاومت می کند، از تماس جریان سیم با رساناهای دیگر جلوگیری می کند و با محافظت در برابر تهدیدات محیطی مانند آب و گرما، یکپارچگی کابل را حفظ می کند. هم ایمنی و هم کارایی سیم به عایق بودن آن بستگی دارد.
  5. گیره اتصال باتری
    گیره هایی که به باتری متصل می شوند وظیفه ایجاد یک اتصال محکم را بر عهده دارند. این گیره ها نقطه تماس برای جریان الکتریکی بین دو باتری هستند. گیره های اتصال باتری یا گیره های سوسماری هم می توانند از جنس مس باشند و هم آلومینیوم. اما همانطور که در قسمت جنس کابل اشاره کردیم, بهتر است جنس این گیره ها هم مانند جنس خود کابل از مس باشند. همچنین هرچه گیره ها بزگتر باشند باعث می شود که اتصالات بهتری بین دو ترمینال باتری وجود داشته باشد.

    گیره اتصال کابل باتری به باتری مشخصات کابل باتری به باتری
    گیره اتصال کابل باتری به باتری
  6. آمپراژ کابل شارژ
    آمپراژ در واقع میزان جریانی است که موتور خودروی شما برای شروع مجدد به آن نیاز دارد. یک خودروی کوچک با باتری کوچک آمپر کمتری برای استارت نیاز دارد تا یک پیکاپ بزرگ.
    از آنجایی که مشخصات کابل های باتری به باتری طبق استاندارد جهانی است, می توانیم در انتخاب کابل ها به صورت کلی صحبت کنیم. برای اکثر خودروها کابل های 400 آمپر کافی خواهد بود. اما برای اطمینان می توان از کابل های 600 آمپر هم استفاده کرد.

    آمپراژ کابل باتری به باتری مشخصات کابل باتری به باتری
    آمپراژ کابل باتری به باتری

به طور کلی با فرض اینکه وسیله نقلیه یک خودرو است، سیستم 12 ولتی است و با فرض اینکه حدود 200 آمپر جریان گذرا برای روشن کردن موتور لازم است، کابل ها باید به اندازه کافی ضخیم باشند تا بتوانند جریان گذرا 200آمپر 12 ولت را تحمل کنند. هر کابلی که بتواند این نوع جریان را تحمل کند از نظر فنی برای باتری به باتری کردن ایمن خواهد بود.

رنگ های قرمز و مشکی روی کابل های باتری به باتری چیست؟

رنگ های قرمز و مشکی روی کابل های باتری به باتری به شما این امکان را می دهد که سیم مثبت (قرمز) و سیم منفی (سیاه) را تشخیص دهید. اینها با پایانه های مثبت و منفی باتری شما مطابقت دارند. هنگام استارت زدن خودروی خود باید مثبت (RED WIRE) را به قطب مثبت باتری و منفی (BLACK WIRE) را به قطب منفی وصل کنید.

نحوه استفاده از کابل های باتری به باتری

فرآیند شارژ یک باتری بسیار مهم است. اتصال کابل ها باید به درستی انجام شود تا از جرقه زدن جلوگیری شود, زیرا ممکن است باعث ایجاد انفجار هنگام آزاد کردن گاز هیدروژن توسط باتری شود.

همچنین اتصال نادرست کابل ها می تواند به قطعات الکتریکی مهم خودرو آسیب برساند.

نحوه اتصال کابل باتری به باتری مشخصات کابل باتری به باتری
نحوه اتصال کابل باتری به باتری

روش اتصال درست کابل های باتری به باتری به این صورت است:

  1. یک سر کابل قرمز را به قطب مثبت باتری ضعیف و سر دیگر آن را به قطب مثبت باتری سالم متصل کنید.
  2. یک سر کابل مشکی را به قطب منفی باتری سالم و سر دیگر آن را به بدنه خودرو با باتری ضعیف متصل کنید.

هیچ گاه گیره ی منفی کابل را به پایانه منفی باتری دشارژ شده وصل نکنید. زیرا باعث خرابی ECU  می شود.

در صورتی که کابل ها را برعکس متصل نمایید, باعث انفجار باتری ها خواهد شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش