میانگین عمر باتری خودرو

4.8
(2314)

باتری ماشین یکی از اصلی ترین بخش های خودرو می باشد که عملکرد صحیح قطعات الکتریکی خودرو وابسته به این بخش می باشد. به همین جهت توصیه می شود که سلامت باتری خودرو هر 6ماه یک بار بررسی شود تا از مشکلات درون باتری اطلاع پیدا کنید. در این مطلب در مورد میانگین عمر باتری خودرو، دلایل کار نکردن باطری ماشین و این که چه موضوعاتی سبب کاهش عمر باتری می شود صحبت می کنیم.پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

میانگین عمر باتری خودرو چه قدر است؟

بسیاری از کاربران از ما سوال می پرسند که میانگین عمر باتری خودرو چه قدر است و تا چند سال کار می کند؟ در حقیقت نمی توان عمر مشخصی برای باتری مشخص کرد زیرا این موضوع به عوامل مختلفی مثل: حنس بدنه، برند و ساختار داخلی باتری بستگی دارد. در صورتی که شما از برند های باکیفیت باتری خریداری کنید قطعا بیشتر برای شما کار می کند و برعکس این موضوع به همین شکل است، اگر به سراغ برند های بی کیفیت بروید زمان کمتری باتری شما کار می کند.

عمر میانگین عمر باتری خودرو
عمر مفید باتری خودرو

شما می توانید در زمان خرید باتری ماشین توضیحات نوشته شده بر روی آن را بررسی کنید، معمولا میانگین عمر باتری خودرو بر روی بدنه آن ها حک می شود.

همچنین در نظر داشته باشید که رفتار شما تاثیر بسیاری بر روی عمر باتری خودرو دارد. اگر کیفیت باتری مناسب باشد و شما در بهترین حالت از آن نگه دارید قطعا تا 5 سال هم برای شما کار می کند؛ اما اگر نحوه استفاده شده به گونه ای باشد که باتری دچار آسیب شود در این صورت نهایت 2 سال باتری برای شما کارایی دارد.

عوامل مضر بر طول عمر باتری خودرو

همان طور که اشاره کردیم یکی از موضوعاتی که سبب می شود از میانگین عمر باتری خودرو کم شود توجه نکردن به استاندارد های نگهداری از باطری می باشد. برخی از افراد تصور می کنند این که یک باتری گران قیمت خریداری کنند به این معنی است که تضمین می شود باتری تا چندین سال کارایی دارد. در حالی که این چنین نیست و باتری همانند دیگر قطعات ماشین در صورت اشتباه نادرست آسیب می بیند.

testing battery میانگین عمر باتری خودرو
چرا عمر باتری ماشین کم می شود؟

به صورت کلی باتری نباید در دمای خیلی سرد و گرم استفاده شود و یا ضربه ای به بدنه آن وارد نشود و … برای آشنایی بیشتر با این موضوعات می توانید عوامل زیر را بررسی کنید.

دمای نامناسب هوا، قاتل باتری

یکی از موضوعات مهمی که در سلامت باتری خودرو تاثیرگذار است دمای هوا می باشد، باتری خودرو به نحوی ساخته می شود که در دمای مختلف کار کند، اما اگر شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم باشد در چنین شرایطی کارایی صحیح خود را از دست می دهد.

به همین دلیل است که خودروها در مناطق گرمسیری عمر کم تری دارند و زودتر به تعویض احتیاج پیدا می کنند.

ایراد در دینام ماشین

دینام و باتری دو قطعه مهم در خودرو می باشند که هر یک از آن ها برای کارکرد صحیح قطعات الکتریکی خودرو لازم هستند. همان طور که می دانید باتری توسط دینام شارژ می شود؛ به همین دلیل زمانی که خودرو روشن نمی شود علاوه بر بررسی کردن باتری باید از سلامت دینام نیز اطمینان پیدا کنید. خرابی دینام به صورت مستقیم عمر باتری ماشین را کم می کند.

خاموش و روشن کردن بیش از حد خودرو

گاهی ممکن است شما با عادات بد رانندگی موجب خراب شدن قطعات ماشین شوید، یکی از این کارهای اشتباه خاموش و روشن کردن خودرو در بازه زمانی کوتاه می باشد. به طور کلی هرچه تعداد دفعات روشن و خاموش کردن ماشین کوتاه و ممتد باشد، احتمال خراب شدن باتری ماشین بیشتر خواهد بود.

همچنین انجام سفرهای کوتاه و توقف های طولانی منجر می شود باتری خودرو دچار آسیب شود. دلیل این امر این است که در این شرایط، باتری خودرو هیچگاه فرصت شارژ شدن کامل پیدا نمی‌کند. در نتیجه پدیده‌ی لایه لایه شدن اسید در باتری رخ می‌دهد و چنین پدیده‌ای سبب آسیب دیدن صفحه‌ها و در نهایت کاهش طول عمر باتری می‌شود.

شرایط رانندگی و میانگین عمر باتری

معمولا خودروهایی که بیشتر در جاده ها رفت و آمد دارند زودتر از سایر خودرو های به تعویض باتری خودرو احتیاج پیدا می کنند. این موضوع به این دلیل است که شرایط جاده ای بسیار متفاوت است؛ ممکن است در جاده ها عواملی مثل خاکی، دست انداز، انواع آسفالت، شرایط آب و هوایی مختلف و بسیاری از موضوعات دیگر را تجریه کنید که تمامی آن ها منجر به کوتاه شدن عمر باتری خودرو می شود.

اختلال در کابل اتصال باتری و دینام

می دانید که انرژی الکتریکی از طریق کابل های موجود بین باتری و سایر قطعات انتقال می یابد. در نتیجه در صورتی که این کابل ها ضعیف باشند و قطع و وصل شوند باتری ضعیف می شود.

همان طور که گفتیم باتری توسط دینام شارژ می شود در صورت ضعیف شدن این کابل ها ممکن است انرژی لازم به باتری منتقل نشود و در نتیجه جریان باتری نوسان پیدا کند. این نوسانات موجب می شود باتری زودتر از حد معمول از کار بیفتد.

برای اینکه بدانید چگونه اتصالات باتری را محکم کنید، می توانید از ویدیو زیر استفاده کنید.

استفاده از باتری با آمپر پایین

شما باید باتری را انتخاب نمایید کع متناسب با خودرو باشد، اما این که کدام آمپر باتری برای ماشین مناسب است بستگی به میزان استفاده شما دارد. به طور مثال اگر در تابستان کولر زیاد استفاده می کنید و یا سیستم صوتی سنگینی بر روی خودرو نصب است باید از باتری های آمپر بالا استفاده کنید.

برق دزدی ماشین

حتما تاکنون اصطلاح برق دزدی را شنیده اید، اگر در زمان هایی که خودرو خاموش است، از باتری انرژی مصرف شود گفته می شود که خودرو دچار برق دزدی شده است. در برخی ماشین ‌ها سیستم‌ های الکترونیکی به‌دلایل مختلف برق‌ دزدی می ‌کنند. اگر این مشکل را برطرف نکنید، عمر باتری زودتر از آنچه باید، به پایان خواهد رسید.

نشانه های خراب شدن باتری خودرو چه می باشد؟

باید بدانید که باتری خودرو به صورت ناگهانی خراب نمی شود، بلکه معمولا در ابتدا نشانه هایی از آن ایجاد می شود که به معنی بروز مشکل در باتری می باشد. این نشانه ها به شرح زیر است:

ضعیف شدن میانگین عمر باتری خودرو
نشان های ضعیف شدن باتری ماشین

مشکل در استارت خوردن

اصلی ترین وظیفه باتری در این است که نیروی مورد نیاز برای استارت خودرو را تهیه کند. اگر هر زمان احساس کردید که استارت خودرو شما همانند همیشه نمی باشد قطعا به این خاطر است که باتری دچار مشکل شده است. این اختلال در استارت به صورت زیر است:

  • موتور استارت می‌زند اما خودرو روشن نمی‌شود.
  • در هوای سرد استارت زدن دشوار می‌شود.
  • استارت می‌خورد اما بعد از خاموش شدن ماشین دوباره نمی‌توان ماشین را روشن کرد.

روشن نشدن چراغ و برق پشت آمپر

یکی دیگر از نشانه های مهمی که مربوط به ضعیف شدن باتری خودرو می باشد این است که ماشین استارت میخورد اما چراغ های پشت آمپر روشن نمی شود. معمولا اگر این اتفاق رخ دهد در صورتی که چند بار استارت بزنید درست می شود، اما اگر چنین نشد احتمالا مشکل جدی تری در باتری رخ داده است.

تغییر در ظاهر باتری

همیشه مشکلات باتری مربوط به استارت نمی باشد، گاهی ممکن است نشانه های خرابی باتری با تغییرات ظاهری آن همراه باشد. به همین دلیل است که توصیه می کنیم باتری را به صورت مرتب بررسی کنید تا اگر در ظاهر آن مشکلاتی ایجاد شد متوجه بشوید.

احساس بوی بد از اطراف باتری

یکی دیگر از علائم خرابی باتری خودرو این است که زمانی که درون ماشین قرار می گیرید و وقت هایی که کاپوت را باز می کنید بویی شبیه به تخم مرغ گندیده از باتری احساس می شود.

این موضوع احتمالا به این دلیل است که باتری خودرو نشت کرده است و یا به پایانه های باتری آسیب رسیده است.

نحوه نگهداری صحیح از باتری که میانگین عمر باتری خودرو افزایش می دهد

برای این که بتوانید عمر باتری ماشین را افزایش دهید باید بتوانید به خوبی از آن مراقبت کنید. برخی از این راهکار ها که موجب می شود میانگین عمر باتری خودرو افزایش یابد را در ادامه برای شما آورده ایم:

عمر باتری میانگین عمر باتری خودرو
بالا بردن عمر باتری خودرو
  • به صورت مرتب وضعیت باتری ماشین را بررسی کنید که اتصالات موجود در آن شل نشده باشد.
  • در زمان هایی که خودرو خاموش است مطئن شوید که تمامی قطعات برقی خودرو خاموش است و انرژی اضافی از باتری گرفته نمی شود.
  • اگر متوجه شدید که در قسمت های سرباتری خودرو مواد سفید رنگ ایجاد شده است به این معنی است که باتری سولفاته شده است، در این شرایط به کمک یک دستمال تمیز و مقداری جوش شیرین این مواد را پاک کنید.
  • اگر ماشین زیاد استفاده نمی کنید، حداقل هفته ای یکبار با آن رانندگی کنید به این صورت از خوابیدن باتری خودرو جلوگیری میکنید.
  • از رانندگی در فواصل کوتاه و استارت های پی در پی خودرو جلوگیری کنید.
  • وقتی ماشین درجا کار می‌کند رادیو، کولر و نظایر آنها را موقتا خاموش کنید.
  • دقت کنید که ماشین برق دزدی نداشته باشد.
  • در صورتی که باتری خودرو شما از مدل های اسیدی می باشد به صورت مرتب وضعیت آب باتری را بررسی کنید تا در صورت کم شده به آن اضافه کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با میانگین عمر باتری خودرو آشنا کنیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش