نحوه تبدیل باتری ماشین به برق شهری

4.8
(2108)

ممکن است موقعیت هایی پیش بیاید که لازم باشد از باتری خودرو به عنوان منبع برقی وسایل الکتریکی خانه استفاده کنیم. مثلا زمانی که برق رفته و تلفن همراهمان در حال خاموشی است، یا ماهیت شغل یا سرگرمی های انتخابیمان ممکن است باعث شود زمان زیادی را دور از خانه یا مکانی با برق شهری سپری کنیم.

مشکل این است که لوازم خانگی با باتری کار نمی کند، به یک پریز برق نیاز دارد. از طرف دیگر، شما در خودروتان یک منبع انرژی بزرگ دارید به نام باتری ماشین. به این فکر کنید که چگونه از باتری برای تامین انرژی تلویزیون یا لپ تاپ استفاده کنید.

نحوه تبدیل باتری ماشین به برق شهری نحوه تبدیل باتری ماشین به برق شهری
نحوه تبدیل باتری ماشین به برق شهری

چگونه باتری ماشین را به پریز برق تبدیل کنیم؟

برای این کار، به یک واسطه بین باتری و وسیله ای که می خواهید استفاده کنید نیاز دارید. این واسطه در قالب یک اینورتر برق عرضه می شود. این اینورتر برق باتری را به برقی تبدیل می کند که دستگاه شما می تواند از آن استفاده کند.

افرادی که با مهارت‌های بقا یا آمادگی اضطراری آشنا هستند، می‌دانند که با یک دستگاه ساده به نام اینورتر برق، جریان الکتریکی ۱۲ ولتی تولید شده توسط یک باتری معمولی خودرو را می‌توان به جریان 220 ولتی تبدیل کرد که می‌تواند بسیاری از انواع پلاگین معمولی را تغذیه کند.

دو روش برای انتقال جریان برق وجود دارد: جریان مستقیم و جریان متناوب. اما تفاوت این جریان ها چیست؟

جریان مستقیم (Direct Current)

برای اینکه بتوانیم این تعاریف را بفهمیم، عاقلانه است که بدانیم الکتریسیته چیست و چگونه کار می کند. الکتریسیته جریان بار از یک نقطه به نقطه دیگر است. تک تک چیزهای روی این زمین از ماده ساخته شده اند و ماده از اتم ها تشکیل شده است. این اتم ها همچنین دارای خواصی مانند جرم، حجم یا چگالی هستند. آنها همچنین از اجزایی به نام پروتون، نوترون و الکترون ساخته شده اند.

الکترون های موجود در یک اتم همان چیزی هستند که مسئول الکتریسیته هستند. جریان الکتریسیته یک جریان ثابت الکترون است. وقتی الکترون‌ها از یک مکان به مکان دیگر می‌روند، در یک مدار گردش دارند، انرژی الکتریکی را از مکانی به مکان دیگر انتقال می‌دهند.

هنگامی که ساختار جسمی باعث شود الکترون به راحتی از طریق آن حرکت کند، برق می‌تواند از طریق آن منتقل شود.

برای اینکه الکترون ها الکتریسیته تولید کنند، باید بتوانند از اتم های مادر خود جدا شده و به سمت وسیله ای کشیده شوند که به آن نیرو نیاز دارد. در این جا بحث راساناها و فلزات مطرح می شود. رساناهایی که اجازه می‌دهند جریان برق آزادانه از آن‌ها عبور ‌کند، رسانایی بالا و مقاومت کمی دارند.

در باتری، الکترولیت یا اسید سولفوریک، مسئول تامین این الکترون ها است. اسید سولفوریک به راحتی بار منفی خود را از دست می هد. این بار منفی از طریق سیم‌ها جریان می‌یابد، بنابراین جریان الکترون‌هایی را ایجاد می‌کند که بیشتر به عنوان الکتریسیته شناخته می‌شود.

پس جریان مستقیم، جریان الکتریسیته از یک نقطه به نقطه دیگر در یک جهت است. این بدان معناست که اگر برق از چپ به راست جریان داشته باشد، تنها در همین جهت جریان خواهد داشت. به همین دلیل است که باتری ها فقط دو پایانه دارند. پایانه منفی برای خروج برق از باتری و پایانه مثبت برای برگشت برق به باتری.

جهت حرکت بار الکتریکی در جهت ثابت چیزی است که جریان مستقیم را معرفی می کند. همچنین، برق از یک باتری با ولتاژ 12 ولت جریان می‌یابد که برای تامین برق یک لوازم خانگی بسیار کم است.

جریان متناوب (Alternating Current)

جریان متناوب شکل دیگر و همچنین رایج ترین شکل برقی است که با آن مواجه خواهید شد. و دلیل آن این است که تولید و انتقال آن به مسافت های دور ارزان تر است. به همین دلیل است که لوازم خانگی برای کار کردن به جریان AC نیاز دارند.

جریان متناوب به­ معنی شار بار الکتریکی­ ای است که به­ طور تناوبی جهت عوض می­کند. در نتیجه، سطح ولتاژ نیز همراه جریان برعکس می­شود. این تغییر جهت جریان در کسری از ثانیه اتفاق می افتد و مشاهده آن دشوار خواهد بود. این تغییر جهت در ایالات متحده، 60 بار در ثانیه (هرتز واحد اندازه گیری است) و در بقیه جهان، 50 بار در ثانیه اتفاق می افتد. ولتاژها نیز در جریان متناوب بسیار بیشتر از برق DC هستند. در ایالات متحده، جریان AC با ولتاژ 110 ولت جریان می یابد. سایر نقاط جهان برق AC را با ولتاژ 220 تا 240 ولت انتقال می دهند.

Alternating Current نحوه تبدیل باتری ماشین به برق شهری
Alternating-Current

با درنظر گرفتن تفاوت بین این دو جریان حالا متوجه می شوید که چرا شما به یک اینورتر بین باتری و لوازم خانگی خود نیاز دارید. اینورتر برق DC را به برق AC تبدیل می کند.

مواردی که برای استفاده از باتری خودرو به جای برق شهری نیاز خواهید داشت:

  • باتری خودرو
  • اینورتر برق با ترمینال های ورودی

جریان DC در مقابل جریان AC

مشکل فقط این نیست که باتری ماشین هیچ خروجی برای وصل کردن رادیو یا تلفن همراه ندارد. باتری های خودرو با جریان مستقیم 12 ولت کار می کنند. از سوی دیگر، لوازم خانگی با ولتاژ 220 ولت جریان متناوب کار می‌کنند، به این معنی که جریان در پالس‌های متناوب با فرکانس 50 مگاهرتز جریان می‌یابد، نه جریان مستقیم برق ثابتی که در باتری‌های DC اتفاق می‌افتد.

بنابراین قبل از اینکه بتوان از باتری ماشین برای تامین برق هر وسیله ی خانگی استفاده کرد، غیر از پریز برای قرار دادن دوشاخه ی دستگاه ها، به وسیله ای نیاز دارید که برق را با ولتاژ صحیح به جریان متناوب تبدیل کند.

DC AND AC نحوه تبدیل باتری ماشین به برق شهری
جریان DC و AC

در این مرحله باید از اینورتر استفاده کرد. اینورتر را می توان از نمایندگی های لوازم خودرو تهیه کرد. اینورتر دستگاه بسیار خوبی است که دارای کابل‌ها یا سیم‌هایی است که به پایانه‌های باتری خودروی شما متصل می‌شوند. در اینورتر یک یا چند پریز تعبیه شده است که دوشاخه های دستگاه های خانگی را می پذیرند. هنگامی که به باتری شارژ شده متصل می شود، به شما امکان می دهد دستگاه های 220 ولت را برای مدت زمان محدودی تغذیه کنید.

اگر یک اینورتر برای استفاده با باتری ماشین می‌خرید، باید چند نکته را به خاطر بسپارید:

  • مطمئن شوید که یک اینورتر طراحی شده برای باتری 12 ولتی خریداری کنید. اکثر آنها با کلماتی مانند “مبدل 12 ولت به 220 ولت” برچسب گذاری می شوند و به این معنی است که آنها می توانند برق 12 ولتی را که یک باتری می تواند بدهد، دریافت کرده و سپس آن را به 220 ولت برگردانند. اینورتر طراحی شده برای ولتاژهای دیگر روی باتری ماشین کار نمی کند.
  • به دنبال یک اینورتر باشید که هم مجموعه ای از گیره ها و هم یک اتصال دهنده پلاگین داشته باشد. این تطبیق پذیری به شما این امکان را می دهد که از اینورتر هم روی باتری های مستقل و هم روی باتری که بر روی ماشین نصب شده است استفاده کنید.
  • همچنین باید بررسی کنید که اینورتر چند وات می تواند بدهد. همه لوازم خانگی دارای رتبه بندی وات متفاوتی هستند و باید مطمئن شوید که اینورتر شما وظیفه تامین انرژی دستگاه هایی را که می خواهید استفاده کنید، انجام می دهد. چراغ قوه، رادیو یا شارژر تلفن مصرف کننده نسبتا کم مصرفی است و یک اینورتر 150 یا 300 وات احتمالاً برای آنها مناسب خواهد بود. اما دستگاه‌هایی که دارای موتور هستند، یا دستگاه هایی که وظیفه گرمایش یا سرمایش را برعهده دارند، به میزان قابل توجهی وات بیشتری مصرف می‌کنند و در صورتی کار میکنند که یک اینورتر با توان 500، 750 یا حتی 1000 وات داشته باشید. یک لپ‌تاپ رومیزی بین 120 تا 200 وات استفاده می‌کند، اما موارد دیگری مانند جاروبرقی‌ها از 1200 وات به بالا استفاده می‌کنند. اما توجه داشته باشید که هر چه وات بیشتر باشد، باتری سریعتر تخلیه خواهد شد.

نحوه استفاده از اینورتر برق و باتری ماشین

با سوئیچ اینورتر در وضعیت OFF یا خاموش، گیره منفی (معمولاً سیاه رنگ) را به پست منفی باتری وصل کنید. سپس گیره مثبت (معمولاً قرمز رنگ) را به پایه مثبت باتری وصل کنید.

نکته: اگر از باتری نصب شده در خودرو استفاده می کنید و اینورتر شما دارای کانکتور برقی است، کافی است کانکتور را در سوکت لوازم جانبی (فندک) اتومبیل قرار دهید.

با خاموش بودن دستگاه خانگی، سیم برق آن را به پریز شکاف دار روی اینورتر وصل کنید.

سوئیچ اینورتر را در وضعیت ON یا روشن قرار دهید. سپس دستگاه خانگی را که می خواهید از آن استفاده کنید روشن کنید. اگر کار نکند، به این معنی است که یا باتری به اندازه کافی برای تامین برق لازم شارژ نشده است یا اتصال دهنده های گیره محکم وصل نشده اند. با این حال، معمولاً دستگاه شما شروع به کار می کند.

پس از پایان استفاده از دستگاه، روند را معکوس کنید: دستگاه خانگی را خاموش کنید، اینورتر را خاموش کنید، سپس دستگاه را از برق بکشید، و در نهایت کابل‌ها را از باتری جدا کنید. قطع کردن کابل را از قطب مثبت شروع کنید.

توجه: بعد از استفاده از باتری ماشین به عنوان منبع برق دستگاه های خانگی، باتری دشارژ و تخلیه می شود، فراموش نکنید که در زمان اتمام کار، یا خودرو را روشن نموده تا باتری دوباره شارژ شود، یا از جامپ استارت برای شارژ مجدد باتری خودرو استفاده کنید.

برای مشاهده مراحل می توانید ویدیو زیر را ببینید.

نکات استفاده از باتری ماشین به عنوان منبع برق برای وسایل خانگی

قبل از استفاده از باتری ماشین برای تامین انرژی خانه باید چند نکته را در نظر بگیرید.

  • باید مطمئن شوید که باتری به اندازه کافی بزرگ است تا بتواند بار را تحمل کند.
  • باید مطمئن شوید که باتری به درستی سیم‌کشی و محافظت شده است.
  • باید مطمئن شوید که سیستم الکتریکی خودرو با باتری سازگار است.
  • باید مطمئن شوید که موتور خودرو به درستی کار می کند تا قدرت کافی تولید کند.
استفاده از باتری ماشین به جای برق شهری نحوه تبدیل باتری ماشین به برق شهری
استفاده از باتری ماشین به جای برق شهری

چگونه باتری ماشین را بدون اینورتر به پریز برق تبدیل کنیم؟

چند راه برای تبدیل باتری خودرو به پریز برق بدون اینورتر وجود دارد.

ساده ترین راه خرید شارژر باتری ماشین است. این شارژرها به طور خودکار ولتاژ باتری را تبدیل کرده و جریانی را برای تغذیه دستگاه های شما فراهم می کنند.

گزینه دیگر استفاده از پنل خورشیدی و شارژ باتری در ساعات روز است.

در نهایت، می توانید یک آداپتور ماشین بخرید که به شما امکان می دهد از پریز برق خانگی معمولی خود استفاده کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش