نحوه روشن کردن ماشین بدون باتری

4.8
(2141)

نحوه روشن کردن ماشین بدون باتری

باتری خودرو یکی از کلیدی ترین اجزای آن است. همه ما مشکلات باتری دشارژ و استارت نخوردن خودرو را تجربه کرده ایم. ماشین شما از باتری برای ارسال نیرو به شمع‌ها استفاده می‌کند تا موتور به کار بیفتد. این بدین معناست که خودرو بدون باتری حتی قادر به روشن شدن نیست.

در شرایطی که در جاده ای تنها هستید و خودروتان استارت نمیخورد و با خرابی یا دشارژ باتری خودرو مواجه شده اید, اینکه چطور خودرو را بدون باتری روشن کنید بسیار کارآمد خواهد بود. زیرا اگر بخواهید منتظر امدادرسان ها بمانید یا کمک از جانب دیگران باشید وقتتان تلف خواهد شد.

دلایل روشن نشدن خودرو با استارت زدن

به طور کلی عوامل گوناگونی باعث استارت نخوردن ماشین می شود. تمام شدن باتری، خراب شدن آن، خراب شدن استارت و سیم کشی، قطع شدن سوئیچ، تمام شدن زغال استارت برخی از رایج ترین دلایلی است که باعث بروز این مشکل در خودرو می شود.

از دلایل کلی استارت نخوردن خودرو:

  • تمام شدن سوخت خودرو
  • خراب شدن یا دشارژ باتری خودرو
  • سوختن فیوز ماشین
  • مشکلات سوییچ خودرو
  • خرابی استارت خودرو
  • خرابی دینام
  • خرابی شمع ها
  • قفل شدن موتور خودرو

دلایل روشن نشدن خودرو نحوه روشن کردن ماشین بدون باتری

روشن کردن ماشین بدون استارت با طناب

ابتدا باید ترمز دستی را محکم کشیده باشید. سپس زیر هر یک از لاستیک های عقب خودرو سنگی بگذارید. توجه داشته باشید دنده روی سه قرار داشته باشد. سوئیچ ماشین را باز کرده و در حالت روشن قرار دهید. سمت راست ماشین جلو کمک راننده را به وسیله ی جک خودرو بالا ببرید تا فاصله ی مطلوبی حدودا 15 سانتیمتر بین زمین و لاستیک بوجود آید. چرخ را به وسیله یک طناب، سیم زخم و یا یک پارچه طولانی و حداقل سه متری به طور ساعتگرد قفل کنید. یعنی طناب باید از بیرون و پایین چرخ به سمت بالا برود و سر طناب باید زیر خود طناب قفل شود. سر طناب را محکم به سمت خود و سپر جلو بکشید تا ماشین روشن شود. این روش ممکن است در خودروهایی که مشکلات برقی و یا تنظیم موتور دارند، کمی دیرتر جواب بدهد و نیاز باشد آن را چند بار انجام دهید تا روشن کردن ماشین بدون استارت اتفاق بیفتد. پس از روشن کردن خودرو می توانید جک را پایین آورده و سنگ ها را از زیر لاستیک بردارید و به رانندگی خود ادامه دهید.

برای استفاده از این روش شما باید حتما از سالم بودن برق خودرو و فنی موتور اطمینان داشته باشید تا خودرویتان از این طریق روشن شود.این را در نظر داشته باشید که این روش ها باید خیلی به ندرت استفاده شوند چرا که برای خودرو بسیار آسیب زاست.

روشن کردن ماشین بدون استارت با طناب نحوه روشن کردن ماشین بدون باتری

روشن کردن ماشین بدون استارت با هل دادن

ممکن است در شرایط بسیار متفاوتی باتری ماشینتان دچار مشکل شود. یکی از این شرایط این است که خیابانی که در آن متوقف شده اید شیب دار است. شما باید ماشین خود را در جهت شیب رها کرده و به شتاب مورد نیاز برای روشن کردن خودروی تان برسید. اما اگر جاده ای که در آن بودید شیب دار نبود و صاف بود، شما یا خودتان به تنهایی یا به کمک 2 نفر باید ماشینتان را به یک سمتی هل بدهید. به نحوی که ماشین کمی شتاب بگیرد. سپس کلاچ را گرفته و در حالت دنده دو قرار دهید. همزمان که سعی می کنید استارت بزنید باید کلاج را ول کنید و گاز بدهید. اگر ماشینتان روشن نشد، چندین بار کلاچ را گرفته و رها کنید.

نکات مهم در مورد روشن کردن ماشین با هل دادن

هل دادن روش مناسبی است برای زمانی که هیچ وشی برای روشن کردن خودرویی با دنده دستی کارساز نباشد. روشن کردن یک خودروی دنده دستی با هل دادن باید آخرین راهکار شما محسوب شود. وقتی خودرو روشن نمی‌شود، اولین گزینه‌ای که باید مد نظر قرار دهید باتری به باتری کردن است و اگر آن هم چاره کار نبود، به عنوان آخرین راه حل می‌توانید خودرو را با هل دادن روشن کنید. روشن کردن یک خودرو با هل دادن، موتور را به صورت اجباری به کار می‌اندازد.

روش اول

حالت اول زمانی است که خودرو در سرازیری قرار دارد. در این حالت نیروی کمتری مورد نیاز است. در حالت سرازیری سوئیچ را باز کنید. پا را روی ترمز پایی قرار داده و ترمز دستی را آزاد کنید. تا زمانی که پدال گاز را محکم نگرفته اید ترمز دستی را آزاد نکنید. از آنجایی که موتور کار نمیکند, سیستم ترمز به صورت کامل فعال نیست پس فشار بیشتری به پدال ترمز وارد کنید.

بعد با گرفتن کلاچ تا انتها دنده را در وضعیت دنده دو قرار دهید. این کار با دیگر دنده ها هم قابل انجام است ولی روشن کردن خودرو با دنده 2 بسیار راحت تر بوده و خودرو تکان های شدید نخواهد خورد. سپس ترمز و کلاچ را رها کنید. اگر خودرو سرعت بسیار زیادی گرفت، رها کردن کلاچ را آرامتر انجام دهید. در این وضعیت خودرو احتمالاً روشن می شود.

روشن کردن خودرو در سرازیری نحوه روشن کردن ماشین بدون باتری

روش دوم

این حالت زمانی است که نیروی کمکی وجود دارد. یکی از ساده ترین روش ها برای روشن کردن باتری بدون استارت می باشد. افراد کمکی پشت ماشین قرار بگیرند. راننده ترمز دستی را پایین بکشد و سوئیچ را باز کند.

ترمز پایی را گرفته و ترمز دستی را پایین بکشید. پدال کلاچ را تا انتها را گرفته و دنده را در حالت دنده ۲ بگذارید. با وارد شدن نیرو توسط افراد کمکی ترمز پایی را رها کنید. زمانی که سرعت خودرو حدوداً به ۱۰ کیلومتر بر ساعت رسید به آرامی پدال کلاچ را رها کنید تا ماشین روشن می شود.

هل دادن ماشین با کمک دیگران نحوه روشن کردن ماشین بدون باتری

روش سوم

حالت سوم زمانی می باشد که برخلاف دو روش قبل نه نیروی کمکی وجود دارد نه ماشین در سرازیری است. بهتر است از این روش به علت ایمنی کم، برای روشن کردن ماشین بدون استارت، استفاده نکنید. زیرا اگر هر یک از مراحل آن را به درستی انجام ندهید، خطر از دست دادن کنترل خودرو و همچنین آسیب رسیدن به خود شما وجود دارد.

ماشین باید در سطح نسبتاً صافی قرار بگیرد. با باز کردن سوئیچ، دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و ترمز دستی را پایین بکشید. راننده با تسلط بر پدال ها و با سرعت عمل بالا، توسط ستون جلو ماشین را هل بدهد.

با حرکت ماشین سریعاً راننده نشسته و با گرفتن کلاچ تا انتها دنده را در حالت دنده ۲ قرار دهید.

روشن کردن ماشین با هل دادن خودتان نحوه روشن کردن ماشین بدون باتری

در تمامی روش های گفته شده باید نکات ایمنی را در نظر داشته باشید تا خطری سلامت شما و ماشینتان را تهدید نکند.

نکته: همیشه برای شروع پروسه روشن کردن خودرو با هل دادن، حتماً منتظر یک موقعیت امن بمانید.

آموزش روشن کردن ماشین بدون باتری با دنده اتومات

در شرایط مشابه ماشین های اتومات را با هل دادن نمی توان روشن کرد زیرا باعث آسیب جدی به گیربکس خواهد شد. مناسب ترین روش برای روشن کردن باتری های دنده اتومات همراه داشتن شارژر باتری خودرو قابل حمل است که روش استفاده از آن ها هم بسیار آسان است. کافی است شارژر باتری را به فندکی خودرو بزنید و صبر کنید تا باتری شارژ شود. سپس به نزدیک ترین تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودروتان را حل کند.

روشن کردن ماشین بدون باتری با دنده اتومات نحوه روشن کردن ماشین بدون باتری

چه مسافتی را می توان با خودروی بدون باتری رانندگی کرد؟

بعد از اینکه موفق شدید یک ماشین را بدون باتری روشن کنید سوال بعدی این است که چه مسافتی را با خودروی بدون باتری می توان طی کرد؟

جواب این سوال این است که خودرو تا زمانی که موتور و بنزین توانایی پشتیبانی داشته باشند به کار خود ادامه میدهد. یا به بیان دیگر تا زمانی که خوروتان را خاموش نکنید می توانید به مسیر خود ادامه دهید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش