نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین

4.7
(131)

قطعا هیچ راننده ای دوست ندارد باتری خودرو به مرحله ای برسد که دیگر ماشین روشن نشود، خوشبختانه راه حلی برای این موضوع وجود دارد، معمولا زمانی که عمر باتری رو به اتمام است می توانید نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین را دنبال کنید و به کمک آن به داد باطری خودرو برسید.

چگونه بفهمیم ماشین به یک باتری جدید نیاز دارد؟

یکی از آسان تری کار هایی شما می توانید انجام دهید این است که ولتاژ باتری را به کمک یگ مولتی متر تست کنید.

اگر باتری خودرو را به کمک یک مولتی متر تست کردید و میزان ولتاژ به دست آمده کم تر از 10 ولت بود شما باید برای تعویض باتری اقدام کنید.

اما اگر مولتی متر در دسترستان نیست و می خواهید تنها به کمک علائم ظاهری نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین را دنبال کنید باید باطری خودرو را بررسی کنید.

در ادامه به چندین نشانه مهم که مشخص می کند باتری خودرو خراب یا ضعیف شده است اشاره می کنیم.

نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین چیست؟

در ادامه نشانه های بیان شده است که در صورت مشاهده هر یک از آن ها باید ماشین را به پیش یک مکانیکی ببرید تا وضعیت باتری را بررسی کند.

Car Battery replacement نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین
خراب شدن باتری خودرو
  • کم شدن نور چراغ های جلو و عقب
  • صدا در زمان روشن شدن خودرو
  • استارت کند
  • فشردن گاز برای روشن شدن خودرو
  • برگشت موتور
  • مشکلات برقی خودرو
  • روشن شدن چراغ باتری خودرو
  • پایان یافتن طول عمر باتری
  • خراب شدن قاب باتری
  • احساس بوی گوگرد از باتری
  • سرباتری ها دچار خودرگی شده اند
  • تغیرات آب و هوا

کم شدن نور چراغ های خودرو

چراغ های جلو یکی از اجزای الکتریکی ماشین شما هستند که با باتری کار می کنند. وقتی چراغ‌های جلو کم نور می‌شوند، به این معنی است که قدرت کافی دریافت نمی‌کنند. این نه تنها یک خطر ایمنی است (شما به چراغ های جلوی کامل نیاز دارید!!!!)، بلکه نشانه ای است که باتری شما در حال اتمام است یا سیستم الکتریکی شما دچار مشکل شده است.

صدا در زمان روشن شدن خودرو

اگر ماشین خود را به طور منظم رانندگی می کنید، می دانید که صداهای معمولی آن چیست. شاید بدانید که هنگام گردش به چپ صدای جیر جیر می‌زند و مطمئناً می‌دانید که استارت عادی برای ماشین شما چه صدایی دارد.

اگر این شروع برای شما کمی آهسته به نظر می رسد، ارزش دارد که بیشتر به دنبال آن باشید. اگر در ابتدا احساس کندی می کند، احتمالاً دلیل خوبی وجود دارد و آن دلیل احتمالاً باتری شما است، اما باید بررسی شود.

استارت کند

هنگامی که دکمه استارت را فشار می دهید یا کلید را در استارت می چرخانید، خودرو جریان الکتریکی را به شیر برقی استارت می فرستد. این اولین قدم در فرآیند شروع است.

جریان الکتریکی با استفاده از باتری خودرو ارسال می شود و باتری مرده قادر به انجام این کار نخواهد بود.

خرابی باتری جریان ضعیف تری را به شیر برقی استارت می فرستد که باعث می شود صدای کلیک بشنوید.

فشردن گاز برای روشن شدن موتور

اگر فقط با گاز دادن به ماشین خود می توانید آن را روشن کنید، احتمالاً باتری شما خراب است. به جز فشار دادن ترمز و چرخاندن کلید در استارت، نباید کاری انجام دهید

برگشت موتور

خرابی باتری می تواند جرقه ایجاد کند و متقابلا در برخی موارد باعث خرابی خودرو می شود. این یک علامت هشدار است که مطمئناً آن را از دست نمی دهید، اگرچه خرابی باتری تنها یکی از بسیاری از مشکلاتی است که می تواند باعث عواقب معکوس خودرو شود.

مشکلات برقی خودرو

سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما تا حد زیادی به باتری متکی است.  قطعاتی مانند چراغ‌های جلو، استریو، سیستم اطلاعات سرگرمی، چراغ‌های داشبورد، روشنایی کابین، شیشه‌ها و برف پاک ‌کن ‌ها از باتری برای تامین انرژی استفاده می‌کنند.

مشکلات برقی نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین
مشکلات سیستم برق خودرو

اگر قطعات الکتریکی ماشین شما به سرعت کار نمی کند یا سوسو می زنند و خاموش می شوند، احتمالا باتری خراب شما مقصر است.

روشن شدن چراغ باتری خودور

این یکی جزو نشانه هایی است کاملا واضح می باشد، اما اگر داشبورد خودرو نماد باتری را نشان می دهد، باید بررسی کنید که مشکل باتری چیست. خودروی شما صدها حسگر دارد که به شما کمک می‌کنند وقتی چیزی غیرعادی را حس می‌کنند، به شما اطلاع دهند. مهم است که همه این هشدارها را جدی بگیرید.

پایان یافتن طول عمر باتری

باتری ها چرخه عمر محدودی دارند. باتری شما برای همیشه دوام نمی آورد و در نهایت باید تعویض شود. اگر برخی از علائم این لیست را در خودروی خود مشاهده می کنید و باتری شما مدتی است که تعویض نشده است، به احتمال زیاد وقت آن رسیده است که مقداری پول برای خرید یک باتری جدید خرج کنید.

باتری خودرو چقدر عمر می کند؟

باتری‌های خودرو می‌توانند تا 10 سال دوام بیاورند، اگرچه این امر نادر است.  به طور متوسط، آنها بین 4 تا 6 دوام می آورند. باتری ماشین باید حداقل 2 سال عمر کند.

خراب شدن قاب باتری

با بالا رفتن سن باتری، شروع به تغییر شکل می کند. دمای سرد و گرم می تواند به طور قابل توجهی به این روند کمک کند و باتری شما را زودتر از موعد خراب کند. باتری تاب خورده در واقع می تواند تا حدودی خطرناک باشد، زیرا می تواند ترک بخورد و محتویات شیمیایی آن را در ماشین شما بریزد.

اگر باتری شما بد شکل است، زمان آن فرا رسیده است که مسئولانه آن را دور بیندازید.  شما نمی توانید فقط یک باتری را دور بیندازید، آنها باید به درستی دور ریخته شوند.

بهترین روش برای دور انداختن باتری چیست؟

قانون دور انداختن باتری برای هر کشور متفاوت است، اما بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که آن را بفروشید، معمولا بسیاری از باتری سازی ها با کمال میل باتری خراب شده شما را خریداری می کنند.

احساس بوی گوگرد از باتری

اگر وقتی می‌خواهید ماشینتان را روشن کنید یا کاپوت را باز کنید، بوی گوگردی از آن بیرون می‌آید، احتمالاً باتری آن نشتی دارد.  نشتی باتری ها به دلیل پیری و تاب برداشتن و در برخی موارد اتصال کوتاه داخلی ایجاد می شود. باتری مایعی نشت می کند که بوی آن شبیه تخم مرغ فاسد یا گوگرد است.

نشتی باتری یک خطر ایمنی است و می تواند قسمت هایی از موتور شما را که با آن در تماس است فرسوده کند. مطمئن شوید که مراقب باشید تا مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید.

سر باتری ها دچار خودرگی شده اند

به غیر از سن بالا، شایع ترین دلیلی که باتری ها نیاز به تعویض دارند، خوردگی است.  اسید درون باتری که به برق رسانی به آن کمک می کند، ممکن است از کانکتورها نشت کند. سپس اسید سخت می شود و تماس بین پایانه ها و نقاط اتصال را کاهش می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، توانایی باتری برای شارژ مجدد توسط دینام خودرو کاهش می یابد.

سرباتری نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین
خوردگی سر باتری ها

خودرگی باتری قابل تشخیص است؟

بله شما می توانید با نگاه به ظاهر باتری میزان خوردگی را تشخیص دهید؛ معمولا در سر باتری ها پودر سختی به رنگ های سفید و ابی قرار دارد. در برخی از مواقع امکان پاک کردن آن ها وجود دارد اما اگر احساس کردید حجم نشت زیاد است و یا سفت شده است بهترین کار تعویض باتری است.

تغیرات آب و هوا

دمای انجماد می تواند باتری را زود از موعد فرسوده کند.  باتری خودرو در دماهای زیر انجماد تا 35 درصد ضعیف ‌تر می‌شود، اما همچنان سعی می‌کند همان توان خروجی را تولید کند که در صورت شارژ کامل می‌شد. کاری که این کار انجام می دهد این است که باتری را فرسوده می کند و به مرور زمان آن را برای همیشه ضعیف می کند تا در نهایت از کار بیفتد.

در صورتی که ماشین واقعاً سرد شود، تا جایی که باتری کاملاً یخ بزند، احتمالاً باید تعویض شود. هنگامی که یک باتری به صورت جامد یخ می زند، احتمالاً از نظر الکتریکی مرده است و قابل تعمیر یا شارژ مجدد نیست و باتری باید تعویض شود.

روش های تشخیص سالم بودن باتری ماشین

در ویدیو زیر می توانید با روش هایی آشنا شوید که به کمک آن ها می توانید تشخص دهید باتری خودرو سالم است یا خیر.

چگونه با استفاده از مولتی متر نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین را دنبال کنیم؟

اساس کار یک مولتی متر به این صورت است که ولتاژ را در قسمت هایی از ماشین شما مانند دینام و باتری اندازه گیری می کند. قطع برق بر حسب ولت را به شما نشان می دهد و به شما می گوید که در حال حاضر چقدر برق در باتری ذخیره شده است.

test car battery نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین
تست باتری خودرو با مولتی متر

روش استفاده از مولتی متر:

  1. چراغ های جلو و رادیو را حداقل به مدت 3 دقیقه روشن کنید تا از شر هرگونه شارژ سطحی باتری خلاص شوید.
  2. در طول این 3 دقیقه، مولتی متر را روی 15-20 ولت تنظیم می کنید.
  3. قطعات الکتریکی ماشین خود را خاموش کنید.
  4. حالا مولتی متر را با دقت به قطب مثبت و منفی باتری وصل کنید.

اگر ولتاژ حدود 12.6 ولت ندارید، ممکن است باتری شما احتیاج به تعویض داشته باشد. در این مرحله ماشین را روشن کنید. شما می خواهید ولتاژ اصلاح شده ای را بیش از 10 ببینید. اگر هنگام کار ماشین ولتاژ شما به زیر 5 برسد، مطمئناً باتری خراب است و با تعویض آن مشکلات شما حل می شود.

نکته: همچنین می توانید دینام خود را با استفاده از مولتی متر تست کنید. دینام باید بین 13 تا 14 ولت برق بدهد.

بررسی باتری به کمک مکانیک

بررسی باتری نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین
بررسی باتری خودرو

وقتی ماشین را به مکانیک می‌رسانید، چند چیز وجود دارد که هر مکانیکی باید به آنها توجه کند. آنها عبارتند از:

  • بررسی سطح مایعات
  • بررسی خوردگی کابل ها و پایانه ها
  • بررسی اتصالات باتری
  • تست ولتاژ باتری

قیمت یک باتری جدید چه قدر است؟

قیمت باتری ها به عوامل مختلف بسیاری بستگی دارد، مهم ترین عامل شرکت سازنده و کیفیت باتری باشد، پیشنهاد ما به شما این است که باتری قدیمی خود را دور نیندازید زیرا در این صورت می توانید هزینه کم تری برای باتری جدید پرداخت کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش