نگهداری از خودرو در زمستان

0
(0)

یکی از نکاتی که هر رانند ای باید با آن آشنا باشد مربوط به نگهداری از خودرو در زمسمتان است، می دانید که در این فصل شرایط جوی هوا تغییر می کند و دمای هوا به شدت پایین می آید، در این شرایط ممکن است بسیاری از قطعات خودرو عملکرد صحیح خود را از دست بدهند و در دراز مدت با مشکل مواجه شوید؛ به همین جهت لازم است که از این اتفاقات جلوگیری کنید اما چگونه؟

برای اطلاع از چگونگی این کار تا انتها این مقاله همراه ما باشبد تا با نکاتی آشنا شوید که به کمک آن ها می توانید از خودرو و قطعات درون آن در فصل زمستان به خوبی مراقبت کنید.

نکات نگهداری از خودرو در زمستان

باتری ماشین را چک کنید

هوای سرد و دمای پایین می تواند خطر بزرگی برای باتری خودرو شما باشد، در دمایی پایین چرخاندن موتور نیاز به انرژی بیشتری دارد و در نتیجه فشار بیشتری به باطری خودرو وارد می شود. در این شرایط اگر باتری شما قدیمی باشد یا دارای شارژ کمی باشد آسیب بسیار بیشتری به آن وارد می شود.

باتری نگهداری از خودرو در زمستان
چک کردن باتری خودرو

به همین دلیل است که همیشه تمامی کارشناسان خودرو می گویند قبل از وارد شدن به فصل سرما از سلامت باتری خودرو اطمنیان پیدا کنید، اگر در بررسی متوجه شدید که باتری شما کهنه است و به تعویض احیتاج دارد بهتر است این کار را قبل از سرد شدن هوا انجام دهید تا در آبنده دچار مشکل نشوید.

همچنین اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که شهر های سردسیری زندگی می کنید و با در محل زندگی شما زمستان ها دمای هوا به شدت پایین می آید، پیشنهاد می کنیم به سراغ باتری هایی بروید که مخصوص این هوا هستند.

دلیل این موضوع این است که باتری های معمولی تنها برای دمای هوا متعادل ساخته شده اند و اگر در هوای به شدت گرم یا به شدت سرد استفاده شدند زودتر از زمان مشخص شده خراب می شوند.

به همین جهت تولید کنندگان باتری هایی تولید کرده اند که مخصوص هوای گرم و سرد هستند؛ اگر شرایط دمای شهر شما غیر نرمال است بهتر است حتما به سراغ استفاده از این باتری ها بروید.

بررسی ضد یخ خودرو

ضدیخ همانطور که از نامش پیداست از یخ زدن آب در سیستم خنک کننده موتور جلوگیری می کند، برای آزمایش اثربخشی ضد یخ، می‌توانید یک دستگاه ضدیخ را از فروشگاه لوازم یدکی خودرو تهیه کنید و سپس جهت استفاده از آن، درپوش مخزن مایع خنک‌ کننده را زیر کاپوت باز کنید (اول از سرد بودن موتور اطمینان حاصل کنید)، لوله را داخل مایع خنک‌ کننده پایین بیاورید و حباب لاستیکی انتهای آن را فشار دهید تا مقداری ضدیخ داخل تستر مکیده شودسپس می توانید نقطه انجماد ضد یخ را با استفاده از نشانه های در صورتی که مشاهده کردید ضد یخ درون خودرو شما کم است حتما آن را تعویض نمایید.

چک کردن آب شیشه پاک کن

در فصل زمستان معمولا بارش برف و باران شدت می گیرد و یا در اثر وزش باد مقدار زیادی گرد و غبار در هوا معلق می شود، بنابراین در این فصل شما احتیاج زیادی به برف پاک کن پیدا می کنید.

car windshield washer2 min نگهداری از خودرو در زمستان
شیشه پاک کن خودرو

حتی اگر تیغه های برف پاک کن شما سالم باشد در صورت خالی بودن مایع شیشه شور، نمی توانید به درستی شیشه مقابل خود را تمیز کنید و لک بر روی آن باقی می ماند.

برای اطمینان از این که این اتفاق برای شما نمی‌افتد، بطری شیشه ‌شوی شیشه جلو را در زیر کاپوت باز کنید و مطمئن شوید که کاملا پر است.

در صورت خالی بودن هم می توانید با آب معمولی آن را پر کنید و هم مایع مخصوص را از مغازه ها تهیه کنید.

چراغ های خودرو

در زمستان روزها کوتاه تر و تایم بیشتری از روز هوا تاریک است، به همین جهت شما به چراغ های خودرو بیشتر از سایر اوقات احتیاج پیدا می کنید.

چراغ های خودرو را به صورت مداوم و مرتب بررسی کنید، همان طور که در بالا اشاره کردیم گرد و غبار در این فصل در هوا بسیار معلق است و ممکن است شیشه های خودرو را کدر کند. به همین جهت لازم است که نسبت به تمیزی آن ها دقت لازم را داشته باشید.

پیشنهاد ما این است که همیشه یک لامپ اضافه همراه خود در خودرو داشته باشید، به این طریق اگر به هر دلیلی چراغ های شما خراب شوند می توانید خودتان آن ها را تعویض نمایید.

بررسی لاستیک های خودرو

لاستیک های فرسوده و صاف در هر زمانی خطرناک هستند اما این موضوع در فصل زمستان به توجه بیشتری احتیاج دارد، طبق نظریه کارشناس ها: لاستیک های خودرو باید حداقل میلی متر آج داشته باشند، اما توصیه می شود از لاستیک هایی استفاده کنید که دارای آج  میلی متر هستند. این موضوع ایمنی خودرو را افزایش می دهد در زمین ها یخ زده و لیز عملکرد بهتری را از لاستیک مشاهده می کنید.

لاستیک ماشین نگهداری از خودرو در زمستان
لاستیک های خودرو

ترمز های خود را بررسی کنید

نه تنها در فصل زمستان بلکه در تمامی فصول شما باید به ترمز های خودرو توجه ویژه ای داشته باشید، اگز در حین حرکت ترمز های شما جیغ می کشد یا صدا های غیر عادی از آن احساس می کنید باید آن ها را چک کنید.

پیشنهاد ما این است که قبل از شروع سرما خودرو خود را به پیش یک مکانیک ماهر ببرید تا وضعیت ترمز های شما را بررسی کنید، در این صورت اطمنیان پیدا می کنید که ایمنی خودرو شما در وضعیت مناسبی قرار دارد.

به چراغ های هشدار خودرو توجه کنید

طی انجام یک نظر سنجی متوجه شدیم که بسیاری از مردم توجه ای به چراغ های هشدار پشت آمپر خودرو ندارند! اما اگر شما با هر یک از علائم این چراغ ها آشنا باشید و دلیل روشن شدن آن ها را بدانید قطعا قبل از وارد شدن هر گونه آسیب جدی به خودرو متوجه مشکل می شوید و فرصت رفع آن را خواهید داشت.

این موضوع در فصل زمستان اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا برخی از چراغ ها مثل چراغ باتری در این فصل امکان روشن شدن بالایی دارند؛ به همین جهت لازم است که در ابتدا از دلیل روشن شدن هر یک از آن ها اطلاع داشته باشید و سپس بدانید که چگونه می توانید برای رفع آن اقدام کنید.

سطح روغن را بررسی کنید

لازم است که شما همیشه حواستان باشد که سطح روغن خودرو بیشتر یا کم تر از حد مشخص شده نباشد، در فصل سرما معمولا سطح روغن خودرو کاهش می باید و لازم است که میزان بررسی خود را افزایش دهید.

سطح روغن نگهداری از خودرو در زمستان
بررسی سطح روغن خودرو

همراه داشتن کیت زمستانی

شاید این موضوع برایتان کمی عجیب باشد زیرا کم تر کسی اشاره ای به این موضوع می کند، اما باید بدانید که در تمامی دنیا به جز کشور ما مردم عادت دارند که در ماشین خود کیت های زمستانی قرار دهند.

اما منظور از کیت زمستانی چیست؟ کیت زمستانی شامل وسایلی همچون: بیل، پتو، چراغ هشدار، محلول شستوشو شیشه خودرو و … است. همراه داشتن این کیت خیال شما را راحت می کند که اگر مشکلی برای شما در جاده ایجاد شود می توانید تا حدی از خود و خودرو مراقبت کنید.

انجام سرویس ماشین

آخرین و مهم ترین نکته ای که شما باید برای نگهداری از خودرو در زمستان آن را انجام دهید مربوط به سرویس خودرو است، اگر شما سرویس های خودرو را به موقع انجام دهید، هر گونه ایرادی که در خودرو وجود داشته باشد متوجه آن می شوید وهیچ گاه خودرو شما در وسط راه و در خیابان خراب نخواهد شد.

سرویس خودرو نگهداری از خودرو در زمستان
سرویس های خودرو

اگر نمی توانید چندین بار در سال این کار را انجام دهید بهتر است در فصل زمستان و یکبار در سال خودرو خود را سرویس کنید تا به خوبی برای فصل زمستان آماده باشید.

6راه برای آماده کردن ماشین در زمستان

برای آشنایی با این که چه کارهایی باید انجام دهید ویدیو زیر را تماشا کنید.

سایر نکات نگهداری از خودرو در زمستان

  • لنت، دیسک و مایع ترمز را بررسی کنید.
  • اطمینان پیدا کنید که تسمه فن و تسمه های دینام در سلامت هستند.
  • بخاری خودرو را چک کنید و مطمئن شوید که رادیات آن به خوبی کار می کند
  • و…

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نگهداری از خودرو در زمستان آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش