اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟

4.8
(2035)

خودروهای مدرن با دقت فراوان و فناوری های بالا طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که هرگز در یک تجربه نزدیک به مرگ قرار نخواهید داشت. اگرچه ساخت و مدل پیشرفته اکثر وسایل نقلیه باعث می شود که مشکل خرابی ترمز تقریباً غیرممکن باشد، اما بسیار ضروری است که بدانید اگر ترمزهای شما در حین رانندگی از کار افتاد چه کاری انجام دهید.

خوب یا بد، رانندگی با ماشین برای بسیاری از افراد یک فعالیت روزمره به شمار می رود. ما آنقدر عادت کرده‌ایم که هر روز در مسیر رفت و آمد به محل کار، انجام امور و … به وسایل نقلیه فلزی دو تنی خود فرمان دهیم که اغلب فراموش می‌کنیم چقدر می‌تواند خطرناک باشد. حالتی را تصور کنید زمانی که با سرعت بالا رانندگی می کنید و ترمز می گیرید و متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. چنین وضعیتی می‌تواند حتی یک راننده باتجربه را با خطرات زیادی مواجه کند. ترمزها تجهیزات ایمنی ضروری در خودروی شما برای کاهش سرعت یا توقف کامل آن هستند. بنابراین خرابی ترمز می تواند موقعیت خطرناکی باشد.

%name اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟
اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟

از این رو بهتر است برای چنین شرایطی آماده باشید. اگر از قبل بدانید که هنگام کار نکردن ترمز چه کاری باید انجام دهید، می توانید وضعیت را بهتر مدیریت کنید و می توانید از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنید.

دلایل خرابی ترمز

نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری منظم ترمز

شایع ترین علت خرابی ترمز، بی توجهی و نادیده گرفتن آن است. ترمزها، مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو، عمر محدودی دارند و باید گهگاه از نظر سایش بررسی شوند. اگرچه بسیاری از برندهای لنت و پدال ترمز عمر طولانی دارند، اما این تخمین بر اساس الگوهای رانندگی استاندارد است. اگر مدام در شهرها یا محله هایی رفت و آمد دارید که میزان استارت استاپ زیادی دارید، عمر لنت و پدال ترمز تا حد زیادی کاهش می یابد.

داغ شدن بیش از حد لنت ترمز

لنت های ترمز ممکن است در اثر استفاده زیاد بیش از حد داغ شوند و سفت یا شکننده شوند. این سخت شدن توانایی لنت ها را برای گرفتن صحیح دیسک روتور چرخ کاهش می دهد و فاصله لازم برای توقف خودرو را افزایش می دهد.

داغ شدن بیش از حد لنت ترمز اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟

دیسک چرخ آسیب دیده

لازم است بدانید که بخشی از فرآیند توقف خودروی شما مربوط به دیسک چرخ است. روتور آسیب دیده می‌تواند عمر لنت‌های شما را کاهش داده و در نتیجه توقف را دشوارتر کند. برای جلوگیری از چنین نکته‌ای، هنگام تعویض لنت ترمز، باید سلامت دیسک‌ها یا همان روتور را توسط یک مکانیک حرفه‌ای بررسی کنید.

نشتی سیال هیدرولیک

روغن یا سایر مایعات هیدرولیک ممکن است از موتور یا خطوط ترمز خودرو شما نشت کند. اگر متوجه شدید که فرآیند گرفتن ترمز به سختی صورت می پذیرد، ترمزهای خود را بازرسی کنید تا از هر گونه نشتی مطمئن شوید.

نشتی سیال هیدرولیک اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟
نشتی سیال هیدرولیک

رانندگی در گل یا آب

رانندگی کردن در  گل یا آب به طور طبیعی لنت‌ها و دیسک‌ها را خیس می‌کند. ضربه‌زدن به لاستیک‌ها و ترمزها می‌تواند آب اضافی را از آنها جدا کرده و برقراری مجدد اصطکاک مناسب بین لنت و دیسک را ممکن کند.

هنگام رانندگی در شرایط بارانی و زمین‌های خیس، احتیاط را فراموش نکنید. به‌ویژه هنگامی که بخشی از چرخ‌های ماشین در آب فرو رفته است.

رانندگی در گل یا آب اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟
رانندگی در گل یا آب

کم شدن فشار مایع روغن ترمز

از دست دادن فشار روغن ترمز هیدرولیک توانایی شما را برای توقف سریع کاهش می دهد. اگر متوجه شدید که ترمزهای شما اصلاً کار نمی کنند یا به طور متوسط کار می کنند، چندین بار روی ترمزها ضربه بزنید تا به فشار دادن مایع در سراسر سیستم ترمز کمک کنید. اگرچه برای کمک به توقف خودروی شما موثر است، اما نباید از این تکنیک استفاده کرد مگر در موارد ضروری. از یک متخصص خبره ترمز بخواهید سیستم ترمز شما را برای هرگونه نشتی بررسی کند و مخزن را با روغن ترمز دوباره پر کنید.

بار زدن بیش از حد خودرو

بار زدن بیش از حد هر خودرو توانایی توقف آن را تغییر می دهد. این امر به صورت بالقوه می‌تواند به سیستم ترمز آسیب برساند، پس حواستان به مقدار بار زده شده باشد تا مشکلی پیش نیاید.

اگر ترمز هنگام رانندگی از کار بیفتد چه باید کرد؟

برخی از نکات نجات بخش و حیاطی برای چند ثانیه اول وجود دارد که به شما کمک می کند تا در ترسناک ترین قسمت رانندگی بتوانید عملکرد درستی داشته باشید.

در ویدیو زیر به صورت خلاصه توضیح داده شده است که زمانی ترمز برید چه کنیم؟

پدال گاز را فشار ندهید

این بدیهی ترین کاری است که باید انجام داد، اما بسیاری از افراد در این شرایط آن را فراموش می کنند. هنگامی که ترمز خودرو از کار می افتد، باعث ایجاد حالت ترس و شوک در راننده می شود که ممکن است باعث فشار دادن پدال گاز شود.

اولین قدمی که باید انجام دهید این است که به محض اینکه متوجه شدید ترمز کار نمی کند، پا را از روی گاز بردارید.

به دیگران هشدار دهید

اگر خوش شانس باشید و این اتفاق در یک جاده متروکه اتفاق بیفتد بدون نگرانی از برخورد با دیگران می توانید به راحتی از پس آن بربیایید. اما زمانیکه این اتفاق در جاده ای پر رفت و آمد پیش بیاید اولین کاری که باید انجام دهید به دیگران هشدار دهید که کنترل خودرو را از دست داده اید. چراغ خطر را به عنوان هشدار برای دیگر افراد در جاده روشن کنید. اگر به سمت خط اضطراری حرکت می‌کنید، مطمئن شوید که قبل از انجام این کار به دیگران هشدار داده اید. اگر چراغ های خطر خودروتان خیلی قابل مشاهده نیستند، از بوق برای جلب توجه سایر رانندگان استفاده کنید. حتی اگر آنها شرایط شما را به طور کامل درک نکنند، آگاه خواهند بود که از شما دوری کنند.

به دیگران هشدار دهید اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟

همچنین می توانید مقاله انواع چراغ های هشدار خودرو را نیز مطالعه نمایید.

به دنده پایین تر بروید (دنده معکوس)

درست است که ترمزها کار نمی کنند، اما می توانید با رفتن به دنده پایین تر، سعی کنید سرعت خودرو را کاهش دهید. این کار برای کاهش حرکت و کنترل بیشتر روی خودرو انجام می شود. کروز کنترل را خاموش کنید (در صورت وجود) و به آرامی دنده را پایین بیاورید تا سرعت حرکت کاهش یابد. ممکن است هنگام کاهش دنده با صداهای عجیبی روبه رو شوید، با این حال، تا زمانی که دنده ها را به تدریج و یکی یکی عوض کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد. دقت کنید که به‌طور ناگهانی به دنده پایین (یک و دو) شیفت نکنید، چون ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید. دنده را روی حالت خنثی قرار ندهید زیرا این کار توانایی موتور را برای ترمز گرفتن از بین می برد و در نهایت در موقعیت بسیار ترسناکی قرار می گیرید.

%name اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟
به دنده پایین تر بروید (دنده معکوس)

پدال ترمز را فشار دهید

پدال ترمز را چندین بار پشت سرهم فشار دهید تا مقدار فشار لازم برای توقف اتومبیل را فراهم آورید. این کار ممکن است مدتی طول بکشد. حتی اگر سیستم ترمز اتومبیل شما از نوع ABS باشد، باز هم این کار را انجام دهید. چرا که ترمز ABS تنها زمانی فعال می شود که به شدت ترمز بگیرید. به هر حال به شدت و تا آخرین حد چندین بار پدال ترمز را فشار دهید.

اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم ترمز دوگانه هستند که به طور مستقل ترمزهای جلو و عقب را کنترل می کنند. فشار دادن شدید ترمزها ممکن است برای درگیر شدن نیمی از ترمزها کافی باشد تا خودروی شما را تا متوقف کند.

پدال ترمز را فشار دهید اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟
پدال ترمز را فشار دهید

ترمز اضطراری برای شرایط اضطراری

بهترین پاسخ برای اینکه اگر ترمز خراب شود چه کاری انجام می دهید این است که از ترمز دستی استفاده کنید. ممکن است سریع‌ترین و راحت‌ترین گزینه به نظر برسد، اما باید چند نکته را در نظر داشته باشید تا در نهایت مشکل بیشتری ایجاد نشود.

سیستم ترمز اضطراری شما را متوقف نمی کند، اما سرعت شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کشیدن ترمز دستی یا ترمز اضطراری با سرعت زیاد می تواند باعث چرخش خودرو یا گرم شدن بیش از حد ترمز شود و آن را بی اثر کند. توصیه می شود پس از اینکه خودروی خود را به حدود 15 تا 20 کیلومتر در ساعت رساندید، از سیستم ترمز اضطراری استفاده کنید و سپس ترمز را بکشید. از آنجایی که ترمزهای دستی فقط برای کارکردن روی چرخ های عقب طراحی شده اند، با احتیاط و به آرامی این کار را انجام دهید زیرا ممکن است چرخ های عقب اتومبیل قفل کند و کنترل اتومبیل را از دست بدهید.

%name اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟
ترمز اضطراری برای شرایط اضطراری

اگر احساس کردید که چرخ های عقب قفل شده و صدا می دهد، کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ ها حرکت کند؛ سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید تا به کاهش سرعت اتومبیل شما کمک کند و شما هم کنترل مناسبی روی وسیله نقلیه داشته باشید.

قدرت موتور را کاهش دهید

شاید به تنهایی عمل نکند، اما همراه با موارد دیگر، ممکن است در واقع به کاهش سرعت خودرو کمک کند. برای انجام این کار کولر گازی را پس از تنظیم بر روی سردترین حالت و بالاترین سرعت فن، روشن کنید. روشن کردن تهویه مطبوع فشار زیادی به موتور وارد می کند و می تواند چند کیلووات قدرت را اشغال کند که منجر به کاهش قدرت موتور خواهد شد.

از دیگر خودروها دور شوید

اگر در یک جاده شلوغ هستید، سعی کنید لاین را تغییر دهید و از ترافیک دور شوید. در صورت امکان سعی کنید به یک سطح ناهموار برسید یا با مالش بدنه خودرو به هر نوع مانعی برای کاهش سرعت آن، اصطکاک ایجاد کنید. وقتی سرعت ماشین کم شد، آن را متوقف کنید.

از اصطکاک جاده کمک بگیرید

اگر ترمز شما در جاده ای خلوت نگرفت و یا به اصطلاح ترمزتان برید، با استفاده از حرکات مارپیج میزان اصطکاک لاستیک ماشین خود را با جاده بیشتر کنید تا سرعت شما زودتر کاهش یابد. همچنین در کنار حرکات مارپیچ، از پستی و بلندی های جاده هم برای کاهش چشمگیر سرعت خودرو می توانید استفاده کنید. در سرعت های بالا حرکات مارپیچ باعث واژگونی خودرو خواهد شد پس با رعایت نکات ایمنی آن را انجام دهید.

از اصطکاک جاده برای کاهش سرعت کمک بگیرید اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟
از اصطکاک جاده برای کاهش سرعت کمک بگیرید

خودرو را خاموش نکنید

بهترین توصیه ای که می توان در این مورد کرد این است که هرگز موتور خودرو را خاموش نکنید. زمانی که اوضاع از کنترل خارج می شود، ممکن است محتمل ترین عمل به نظر برسد، اما هنگامی که موتور را خاموش می کنید، فرمان را قفل می کند و چرخش خودرو را دشوارتر می کند.

هنگامی که توانستید وسیله نقلیه خود را متوقف کنید، می توانید موتور را خاموش کرده و کمک بگیرید.

زمانیکه ترمز کار نمی کند چه کارهایی را نباید انجام دهید؟

توقف ایمن یک خودرو بدون ترمز، مستلزم حفظ آرامش برای حفظ کنترل کامل بر خودرو است. برای رسیدن به این امر عوامل زیر را در نظر داشته باشید.

  • وحشت نکنید. لحظات ابتدایی برای حفظ امنیت شما و دیگر سرنشینان و همچنین وسایل نقلیه ای که در اطرافتان هستند بسیار مهم است، بنابراین نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
  • خیلی سریع دنده را پایین نیاورید. در حالی که می خواهید دنده را پایین بیاورید، نباید در یک لحظه از دنده 4 به 1 بروید. زیرا باعث می شود که کنترل خودرو از دستتان خارج شود.
  • ماشین را خاموش نکنید. این مورد هم می تواند باعث لغزش و عدم کنترل خودرو شود. همچنین فرمان برقی را غیرفعال می کند یا فرمان را به طور کامل قفل می کند و به شما امکان کنترل کمتری بر وضعیت می دهد.
  • ترمز دستی را خیلی سریع فشار ندهید. قبل از کشیدن ترمز دستی، با دنده معکوس و پمپ کردن پدال ترمز سرعت را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید. کشیدن یکباره ترمز دستی در سرعت بالا باعث لغزش و از دست دادن کنترل خودرو می شود.

چگونه از خرابی ترمز جلوگیری کنیم؟

خرابی ترمز بیشتر به دلیل کاهش فشار ترمز اتفاق می افتد که به دلیل فرسوده شدن لنت ترمز رخ می دهد. بنابراین، برای ایمنی خود بسیار مهم است سیستم ترمز خودرو را به طور منظم بررسی کنید. همیشه لنت های ترمز را به موقع تعویض کنید و در فواصل زمانی مشخص به بررسی سطح روغن ترمز یا مایع هیدرولیک درون سیلندر بپردازید. همیشه به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از بروز مشکلات، ماشین خود را به طور منظم بررسی کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش