علائم هشدار خودرو

4.8
(2121)

علائم هشدار خودرو

خودروها دارای طیف وسیعی از چراغ‌های هشدار هستند، مانند چراغ هشدار فشار روغن یا چراغ مدیریت موتور، که برای هشدار دادن به شما در صورتی که یکی از سیستم‌ها دچار مشکل شده، طراحی شده‌اند. بسیاری از خودروها این چراغ‌های هشدار را زمانی که خودرو را استارت می زنید به‌طور مختصر نشان می‌دهند، اما به سرعت خاموش می شوند. اگر یک یا چند تا از این چراغ ها پس از روشن شدن موتور روشن بماند، می تواند نشانه این باشد که مشکلی در ماشین شما وجود دارد.

Dashboard Warning Lights علائم هشدار خودرو

انواع علائم هشدار ماشین

هر نمادی که روی صفحه داشبورد شما ظاهر می شود چراغ هشدار نیست. برخی از آنها به ویژگی‌های خودرو (مانند چراغ‌ها و کروز کنترل) یا ایمنی (مانند نظارت بر نقاط کور و هشدارهای خروج از خط) یا مشکلات مکانیکی (مانند هشدارهای فشار کم تایر و دمای موتور) مربوط می‌شوند.

دقت به رنگ ها در در این چراغ ها بسیار مهم است. چراغ های سبز یا آبی به شما اطلاع می دهند که یک سیستم روشن یا در حال کار است. چراغ های هشدار نارنجی/زرد به طور کلی نشان می دهد که وسیله نقلیه شما به زودی باید سرویس یا تعمیر شود. و چراغ هشدارهای قرمز و چشمک زن بسیار مهم اند و باید به سرعت بررسی شوند.

چراغ قرمز به این معنی است که باید فورا اقدام کنید! برخی از چراغ های قرمز هشدار ایمنی (مانند یادآوری کمربند ایمنی) و برخی دیگر مکانیکی هستند (مانند گرم شدن بیش از حد موتور). اگر یک چراغ مکانیکی قرمز ظاهر شد، باید در سریع ترین زمان ممکن آن را بررسی کرده و مشکل را برطرف کنید. در صورتیکه بی توجهی کرده و به رانندگی ادامه دهید احتمالاً وسیله نقلیه شما از کار می افتد یا آسیب می بیند.

قبل از بررسی لیست علائم هشدار دو نکته را درنظر داشته باشید:

  1. علائم هشدار خودروها ممکن است باهم متفاوت باشند. اگر علائم موجود بر روی صفحه علائم خودروی شما با لیستی که در پایین گفته می شود متفاوت باشد, می توانید به دفترچه راهنمای خودروتان مراجعه نمایید.
  2. هنگامی که وسیله نقلیه خود را روشن می کنید، بسیاری از این چراغ ها برای مدت کوتاهی روشن و بعد به آرامی خاموش می شوند.

لیست علائم هشدار رایج در خودروها

  1. چراغ هشدار فشار روغن موتور
    نماد قوطی روغن نشان می دهد که سیستم فشار روغن خودرو شما مشکل دارد. یا روغن شما کم شده است یا پمپ روغن شما مایع کافی برای روان کاری سطوح داخل موتور را در اختیار ندارد. (توجه: برخی از خودروها به جای این علامت، کلمه OIL را نمایش می دهند.)
    چراغ فشار روغن موتور علائم هشدار خودروچه باید کرد؟ روغن کاری ضعیف موتور می تواند باعث آسیب جدی به موتور شود، بنابراین این یک هشدار مهم است که باید به آن توجه کنید! به محض روشن شدن هشدار، خودرو را خاموش کرده و روغن را بررسی کنید. اطراف محفظه موتور را برای نشت روغن نگاه کنید و سپس میله روغن را بیرون بکشید تا سطح مایع را بررسی کنید. اگر سطح روغن پایین باشد، ممکن است هنگام اضافه کردن روغن، چراغ خاموش شود. اگر روغن کافی داشته باشد اما موتور پر سر و صدا کار کند، ممکن است مشکل از پمپ روغن باشد. اگر سطح روغن خوب باشد و موتور به خوبی کار کند، ممکن است سنسور فشار روغن دچار مشکل شده باشد. در هر صورت، باید در اسرع وقت دلیل آن را بررسی و برطرف کنید.
  1. چراغ هشدار فشار لاستیک
    این تصویر که به عنوان نماد سیستم نظارت بر فشار تایر (TPMS) نیز شناخته می شود، نشان دهنده مشکلی در فشار باد لاستیک شما یا TPMS است.
    چراغ هشدار فشار لاستیک علائم هشدار خودرو اگر نماد TPMS ثابت است، فشار در یک یا چند تایر شما خیلی کم یا خیلی زیاد است. اگر علامت TPMS هنگام روشن کردن وسیله نقلیه خود به مدت 60 تا 90 ثانیه چشمک بزند و سپس روشن بماند، حتی اگر تایرهای شما به درستی باد شده باشند، در این صورت مشکلی در سنسورهای TPMS شما وجود دارد.
    چه باید کرد: رانندگی با لاستیک های کم فشار یا پرفشار ناایمن است و می تواند به لاستیک های شما آسیب برساند. توصیه می کنیم در اسرع وقت توقف کنید تا لاستیک های خود را با فشار صحیح باد کنید.
  2. چراغ هشدار دمای موتور
    اگر این علامت را مشاهده کردید، به این معنی است که موتور شما بیش از حد گرم شده است. از دلایل بروز این مشکل می شود به کار نکردن سیستم خنک کنندگی مانند فن و یا تخلیه شدن مایع خنک کننده در مدار آب خودرو اشاره کرد.
    چراغ هشدار دمای موتور علائم هشدار خودرو
    چه باید کرد: ابتدا کولر گازی را خاموش کنید و بخاری را روشن کنید تا گرما به درون اتوموبیل هدایت شود. اگر بعد از چند دقیقه جواب نداد، خودرو را خاموش کنید. اجازه دهید موتور حداقل 15 دقیقه خنک شود و سپس کاپوت را باز کنید. باز کردن کاپوت در حالی که موتور داغ است می تواند منجر به سوختگی/صدمات ناشی از خروج بخار یا دود شود.
  3. چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
    در صورت روشن بودن این چراغ, به این معناست که سیستم ترمز دارای مشکل است.
    چراغهشدارسیستمABSترمز علائم هشدار خودرو
    چه باید کرد: این هشدار بسیار مهم است و در سریعترین زمان ممکن باید آن را برطرف کرد.
  4. چراغ هشدار سیستم پایداری خودرو
    این نماد نشان می دهد که سیستم کنترل پایداری وسیله نقلیه شما فعال شده است. در صورتی که تشخیص دهد که یک چرخ در حال لیز خوردن است، ترمز را فشار می دهد تا زمانی که خودرو دوباره تعادل خود را به دست آورد. اگر در باران یا برف رانندگی می کنید، فعال شدن این چراغ بسیار مفید است.
    چراغ هشدار سیستم پایداری خودرو علائم هشدار خودرو
    چه باید کرد: به رانندگی ادامه دهید اما مراقب لغزنده بودن راه باشید.
  5. چراغ هشدار موتور
    روشن شدن این علامت دلایل بسیاری دارد و یکی از گیج کننده ترین علائم در صفحه کیلومترشمار به حساب می رود. دلایلی مانند: شل شدگی یا آسیب در باک بنزین, خراب شدن حسگر اکسیژن, خراب شدن حس‌گر حجم جریان هوا, معیوب بودن سیم کشی و شمع ها می تواند باعث روشن شدن این چراغ شود. اما گاهی اوقات می تواند نشانگر وجود یک مشکل جدی مانند گرم شدن بیش از حد موتور یا فشار کم روغن باشد.
    چراغ هشدار موتور علائم هشدار خودرو
    چه باید کرد: اگر تغییری در نحوه رانندگی خودرو مشاهده نکردید و صدا یا بوی غیرعادی را احساس نکردید، می‌توانید مسافتی را رانندگی کنید تا بتوانید خودرو را در جای مطمئنی بررسی کنید.
  6. چراغ هشدار باتری
    روشن شدن این چراغ به معنی وجود اختلالاتی در سیستم برق یا باتری خودرو است و  یکی از علائم مهم بر روی صفحه کنسول است. دلایلی مانند رسوب گرفتن و شل شدگی بست های باتری, قطع شدن بست سیم دینام به باتری, اشکال در تسمه دینام یا خود دینام و یا تمام شدن عمر باتری یاعث روشن شدن این چراغ می شود.
    چراغ هشدار باتری علائم هشدار خودرو
    چه باید کرد: کارشناسان باتریکو می توانند به سرعت مشکل را تشخیص داده و در صورت نیاز باتری را تعویض نمایند.
  7. چراغ هشدار اتمام سوخت
    از اصلی ترین دلایل روشن شدن این چراغ, تمام شدن میزان بنزین موجود در باک خودرو است. اما دلایل دیگری مانند: مشکل در سنسور بنزین, شکستگی و مشکل در شناور بنزین و قرار گرفتن خودرو در سطوح شیبدار می تواند باعث روشن شدن چراغ هشدار اتمام سوخت شود.
    چراغ هشدار اتمام سوخت علائم هشدار خودرو
  8. چراغ هشدار فشار پدال ترمز
    چراغ فشار پدال ترمز سبز رنگ است. این چراغ فقط در گیربکس های اتوماتیک مجهز شده است، این چراغ پس از روشن شدن موتور روشن می شود و به راننده یادآوری می کند که برای خارج شدن از حالت پارک باید پدال ترمز را فشار دهید. به محض اینکه پا روی ترمز گذاشتید، چراغ باید خاموش شود.
  9. چراغ یادآوری کمربند ایمنی
    این چراغ خودرو به سادگی به شما یا مسافرتان یادآوری می کند که کمربندهای ایمنی خود را ببندید. معمولاً با صدای هشدار ممتد همراه است.
    چراغ هشدار کمربند ایمنی علائم هشدار خودرو
  10. چراغ نشانگر کیسه هوا
    چراغ هشدار کیسه هوا نشان می دهد که مشکلی در یکی از کیسه های هوا یا کل سیستم کیسه هوا وجود دارد.
    %name علائم هشدار خودرو
  11. چراغ نشانگر مه شکن
    این علامت نشان می دهد که چراغ های مه شکن شما روشن است. چراغ های مه شکن را فقط در صورتی باید استفاده کنید که دید شما کمتر از 100 متر باشد. اگر آنها را به طور غیر ضروری روشن کنید، می توانند دید را برای سایر رانندگان در جاده دشوار کنند.
    %name علائم هشدار خودرو
  12. چراغ هشدار کم بودن سطح آب شیشه شور
  13. چراغ هشدار خارج شدن از مسیر
    اکثر خودروهای تولید شده امروزی دارای ویژگی ایمنی هشدار خروج از خط هستند. این چراغ روی داشبورد شما فعال است و وقتی تشخیص دهد که وسیله نقلیه شما در حال خارج شدن از خط است، صدای بوق ایجاد می کند.
    %name علائم هشدار خودرو
  14. چراغ هشدار ترمز دستی
    از اصلی ترین دلایل روشن شدن این چراغ این است که فراموش کرده اید ترمز دستی را بخوابانید. اما دلایل دیگری مانند خرابی سوییچ ترمز دستی, پایین نیامدن کامل اهرم, مشکل در ترمزها, کم بودن روغن ترمز, خرابی سنسور سطح روغن ترمز و تنظیم نبودن فشار روغن از دلایل دیگر روشن شدن چراغ هشدار ترمز دستی است.
  15. چراغ هشدار دمای انتقال
    اگر این علامت روی داشبورد شما ظاهر شد، به این معنی است که گیربکس شما بیش از حد گرم شده است. دلیل آن می تواند ناشی از کم شدن سطح روغن گیربکس، قطعات گیربکس فرسوده، بکسل سنگین یا چیز دیگری باشد. اگر قبل از گرم شدن خودرو تا درجه حرارت مناسب چراغ روشن شود و یا چشمک بزند در فرستنده دمای گیربکس مشکلی وجود دارد.
    %name علائم هشدار خودرو
    چه باید کرد: راحت ترین و ارزان ترین راه تعویض روعن گیربکس است. در صورتیکه مشکل از روغن باشد با تعویض روغن چراغ خاموش می شود. در غیر این صورت برای رفع مشکل باید خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

تعداد چراغ های هشدار با توجه به برند و مدل خودرو در ماشین ها متفاوت است. اینکه در خودرو نامناسب بسته شده باشد یا هشدار وحشتناک موتور چک، چراغ های هشدار داشبورد نحوه ارتباط خودروی شما با شما در هنگام بروز مشکل است.

این علائم هر بار که وسیله نقلیه خود را روشن می کنید، روشن می شوند، زمانی که ماشین شما گرم می شود، برای مدت کوتاهی روشن می شوند و مطمئن می شوند که همه سیستم ها ایمن و آماده حرکت هستند. گاهی ممکن است یک چراغ روشن بماند که نشان دهنده وجود مشکل است. اگر یک یا چند چراغ هشدار برای مدت کوتاهی روشن نشدند، به همان اندازه هوشیار باشید. اگر آنها کار نمی کنند، ممکن است نتوانید مشکلی را که آنها به شما هشدار می دهند تشخیص دهید.

در مقاله بعد تعدادی بیشتری از علائم هشدار, مشکلات و راه حل برطرف کردن هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش