تراز چرخ های خودرو

0
(0)

اگر قبلاً آن را در بررسی‌های تعمیر و نگهداری خود لحاظ نکرده‌اید، وقت آن رسیده است که به سراغ ترازبندی چرخ های خودرو بروید. هنگامی که چرخ‌های خودروی در یک راستا قرار می‌گیرند، هندلینگ کلی خودرو را بهبود می‌بخشد و همچنین با افزایش عمر لاستیک‌ها، مقدار زیادی پول پس انداز خواهید کرد.

حفظ تراز مناسب چرخ برای کیفیت سواری اتومبیل شما بسیار مهم است. نه تنها وسیله نقلیه شما را قادر می سازد تا روان حرکت کند ، بلکه تنظیم چرخ نیز به شما کمک می کند تا حداکثر عمر را از لاستیک خود بگیرید. یک وسیله نقلیه تراز خوب ، احساس کنترل بیشتری در جاده به راننده می دهد. علاوه بر این ، یک چیدمان مناسب چرخ باعث می شود تا وسیله نقلیه شما در شرایط اضطراری بیشتر پاسخگو باشد و ایمنی پشت فرمان را بهبود بخشد.

در اینجا به این موضوع می پردازیم که چرا تراز چرخ ها بخش مهمی از تعمیر و نگهداری خودرو هستند و چگونه می توان تشخیص داد که زمان برنامه ریزی خدمات تراز چرخ ها فرا رسیده است.

به طور کلی، تراز با سیستم های فرمان و تعلیق خودرو سروکار دارد که وظیفه حفظ فرمان، هندلینگ و کیفیت سواری مناسب را بر عهده دارند. این سیستمی است که به طور کلی اجازه رانندگی راحت و پایدار را می دهد. به عبارت دیگر، تراز بودن چرخ ها بسیار مهم هستند.

ترازکردن چرخ ماشین تراز چرخ های خودرو
تراز کردن چرخ ماشین

تراز چرخ چیست؟

تراز چرخ تنها مربوط به  تنظیم چرخ ها و تایرها نیست. خدمات تراز چرخ ها با تنظیم فرمان و سیستم تعلیق اتومبیل شما انجام می شود که وسیله نقلیه شما را به چرخ های آن متصل می کند. هم ترازی مناسب با تنظیم زوایای لاستیک های شما به دست می آید که بر نحوه تماس آنها با جاده تأثیر می گذارد. زوایای تراز بهینه هر وسیله نقلیه به برند، مدل و توصیه های سازنده بستگی دارد. تراز چرخ ها شامل تنظیم ۳ زاویه اصلی لاستیک‌های خودرو برای اطمینان از طی مسیر درست توسط خودرو یا رانندگی در مسیر چرخش فرمان است زیرا با گذشت زمان سیستم تعلیق خودرو با توجه به عوارض جاده‌ای و این سو و آن سو حرکت کردن دچار نوسان و انحراف از تراز اصلی و صد درصدی خود می‌شود.

آیا به تراز چرخ نیاز دارم؟

تراز چرخ ها برای بهترین تجربه رانندگی ممکن ضروری است. هر وسیله نقلیه با زاویه و موقعیت لاستیک خاصی از پیش تنظیم شده است. برای اینکه وسیله نقلیه شما همانطور که باید حرکت کند، چرخ های شما باید دقیقاً مطابق با مشخصات OEM باشند. ناهماهنگی می تواند منجر به سایش ناهموار لاستیک، هندلینگ ضعیف و عمر کمتر لاستیک شود. تراز مناسب لاستیک ها می تواند به دوام بیشتر آنها کمک کند.

هر چند وقت یک بار به تراز کردن چرخ نیاز دارید؟

اینکه هر چند وقت یک‌بار به تراز چرخ‌ها نیاز دارید به شرایط معمول جاده و نحوه رانندگی وسیله نقلیه خود بستگی دارد. توجه به این نکته مهم است که جاده های بد اغلب می تواند علت مشکلات تراز باشد. اگر مکررا از در جاده هایی پر از چاله رانندگی می کنید، لازم است تراز بندی چرخ ها را زودتر از موعد مشخص شده انجام دهید.

توصیه کلی این است که در اولین نشانه های ناهماهنگی یا هر 10000 کیلومتر، تراز خود را بررسی کنید. سازنده خودرو شما همچنین ممکن است بازرسی تراز را به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری مداوم خودرو توصیه کند.

هر چند وقت یک بار به تراز کردن چرخ نیاز دارید؟ تراز چرخ های خودرو
هر چند وقت یک بار به تراز کردن چرخ نیاز دارید؟

تراز چرخ چگونه به وسیله نقلیه من کمک می کند؟

تایرهای شما برای یک مسافت پیموده شده مشخص درجه بندی می شوند. این فاصله ای است که سازنده تخمین می زند آج طول بکشد. این تخمین فرض می کند که تراز وسایل نقلیه شما به درستی تنظیم شده است. اگر اینگونه نباشد لاستیک های شما زودتر فرسوده می شوند. این امر همچنین می تواند در برخی موارد ضمانت لاستیک را باطل کند. یک تراز بندی مناسب نیز رانندگی وسیله نقلیه شما را آسان می کند.

مبارزه با کشش یا رانش فرمان بر روی درایوهای طولانی طاقت فرسا است. اگر فرمان شما کج باشد، می تواند از نظر شما گمراه کننده باشد. ممکن است اصلاح تراز وسایل نقلیه نیاز به تعویض قطعات فرسوده یا معیوب داشته باشد. بدیهی است که این امر به هزینه هم ترازی می افزاید ، اما خوشبختانه همیشه اینگونه نیست. در بسیاری از موارد ، تنظیم تنظیمات با تنظیم ساده اجزای موجود انجام می شود. اگر مطمئن نیستید که وسیله نقلیه شما به کار تراز نیاز دارد ، آن را به یکی از مراکز خدمات ببرید.

اگر ترمز خودرو کار نکند چه کنیم؟

چه زمانی باید چرخ هایم را تراز کنم؟

تحت هر یک از شرایط زیر یک بررسی هم ترازی انجام دهید:

  • پس از هر برخورد جزئی از جلو
  • افتادن در چاله بزرگ
  • هرگونه تغییر سیستم تعلیق (پایین آوردن یا بلند کردن وسیله نقلیه شما)
  • نصب لاستیک های نو
چه زمانی باید چرخ ها را تراز کرد؟ تراز چرخ های خودرو
چه زمانی باید چرخ ها را تراز کرد؟

نشانه های تراز نامناسب چرخ چیست؟

آیا ماشین شما از تراز نیست؟ اکنون که می دانید تراز صحیح چقدر مهم است، مراقب این علائم هشدار باشید:

  1. وسیله نقلیه شما به یک سمت می رود یا فرمان خارج از مرکز

اگر ماشین شما به سمت راست یا چپ حرکت می کند، حتی اگر فرمان مستقیماً نشان داده شود، این نشانه واضحی از مشکل تراز چرخ است. مشکل چرخ باعث می شود وسیله نقلیه در یک جاده صاف به یک جهت منحرف شود. برای اطمینان، در یک جاده خالی دست های خود را از روی فرمان بردارید و ببینید که آیا کمی به سمت چپ یا راست حرکت می کند. وقتی در یک جاده مستقیم هستید، باید بتوانید بدون انحراف در لاین بمانید. با این حال، زمانی که تراز چرخ ها خارج می شود، به این معنی است که زوایای چرخ ها دیگر در یک جهت نیستند و این می تواند باعث کشیده شدن خودرو از این طرف به سمت دیگر شود. توجه به این نکته مهم است که در حالی که انحراف یکی از رایج‌ترین نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد وسیله نقلیه شما به هم‌ترازی چرخ‌ها نیاز دارد، فقط هم راستایی چرخ‌ها نیست که باعث آن می‌شود.

  1. لاستیک ها به طور ناهموار یا در نقاط غیرعادی فرسوده شده اند

  هنگامی که چرخ‌های شما در راستای هم نیستند، لاستیک‌های خودرو حتی با جاده تماس پیدا نمی‌کنند. ناهماهنگی می‌تواند باعث شود تا قسمت‌های خاصی از تایر سریع‌تر از بقیه فرسوده شوند. تشخیص این ممکن است سخت باشد، زیرا بهترین راه برای بررسی، مقایسه عمق آج در لبه داخلی و خارجی لاستیک است. همیشه می توانید از یک تکنسین بخواهید تا لاستیک های شما را برای سایش ناهموار بررسی کند.

  1. فرمان خودرو می لرزد

شاید به عنوان راننده بتوانید به خوبی لرزش‌هایی را در دست‌های خود احساس کنید. این اتفاق دلایل مختلفی‌ می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها تراز نبودن لاستیک‌ها و سیستم تعلیق ماشین است. این اتفاق همچنین ممکن است نشان دهنده قطعات فرسوده ماشین یا عدم تعادل در لاستیک‌ها باشد. متعادت کردن چرخ وقتی که ماشین‌ می‌چرخد وزن چرخ‌ها را برابر‌ می‌کند. این مورد با تراز بندی اتومبیل فرق‌ می‌کند و نیاز به بررسی بیشتر تکنسین خواهد داشت.

لرزش فرمان هنگام رانندگی تراز چرخ های خودرو
لرزش فرمان هنگام رانندگی

وقتی ماشین تراز نباشد باشد چه اتفاقی می افتد؟

تراز نبودن تایرها می تواند باعث فرسودگی نامنظم و زودرس لاستیک ها شود. در اینجا انواع خاصی از سایش نامناسب آج مربوط به ناهماهنگی است. لاستیک ها وقتی پر می شوند که آج از یک طرف صاف و از طرف دیگر تیز باشد. این نوع ساییدگی آج به این معنی است که قسمت داخلی یا خارجی آج به طور قابل توجهی بیشتر از مرکز آج فرسوده شده است. کامبر مثبت یا منفی همانطور که از نامش پیداست باعث این نوع سایش می شود. این زمانی اتفاق می افتد که یک طرف بلوک های آج شما سریعتر از طرف دیگر در جهت محیطی فرسوده می شود. وقتی دست خود را روی آج می گذارید، وقتی از کنار به آن نگاه می کنید مانند دندان اره به نظر می رسد.

اگر هر یک از این الگوهای پوشیدن غیر معمول را تجربه می کنید، باید از یک تکنسین بخواهید که تراز شما را بررسی کند. در حالی که جلوگیری از سایش لاستیک دلیل خوبی برای کنترل تراز چرخ شما است ، عواقب ناهماهنگی نیز می تواند در عملکرد کلی خودرو موثر باشد. به عنوان مثال: اتومبیلی که به یک طرف می رود یا به طور نامنظم هدایت می شود، احتمالاً دارای مشکل تراز نبودن تایرها است.

در ویدیو زی نحوه تراز کردن چرخ خودرو توضیح داده شده است.

چه عواملی باعث خارج شدن خودرو از تراز می شود ؟

مشکلات ترازبندی به طور طبیعی با گذشت زمان و با فرسودگی عادی قطعات خودرو و در نتیجه افزایش سن رخ خواهد داد. این عوامل همچنین می توانند در اثر یک رویداد خاص ایجاد شوند ، مانند برخورد با یک گودال ناخوشایند یا ایجاد یک حاشیه بلند. معمولاً وجود یک مشکل در ترازبندی پس از تصادف، و اگر سیستم تعلیق را برای تنظیم ارتفاع سوار شدن بالا و پایین کنید، چرخ ها برای اطمینان از متناسب بودن با مشخصات سازنده اتومبیل به خودرو نیاز دارند.

چه عواملی باعث خارج شدن خودرو از تراز می شود ؟ تراز چرخ های خودرو
چه عواملی باعث خارج شدن خودرو از تراز می شود ؟

تفاوت بین تراز چرخ و تعادل تایر

متمایز از تراز لاستیک، تعادل لاستیک یا چرخ به جبران هرگونه عدم تعادل وزن در ترکیب لاستیک / چرخ اشاره دارد و اغلب همراه با تراز چرخ انجام می شود. دو نوع اساسی عدم تعادل لاستیک / چرخ وجود دارد که نیاز به اصلاح دارند – استاتیک (تک صفحه) و پویا (صفحه دوگانه). تعادل استاتیک تعادل را فقط در یک صفحه بیان می کند حرکت عمودی که می تواند باعث ارتعاش شود. از سوی دیگر، عدم تعادل پویا، تعادل را در دو سطح حرکت عمودی و حرکت جانبی برطرف می کند. هر دو نوع عدم تعادل مستلزم استفاده از یک دستگاه بالانس مخصوص برای کمک به برطرف کردن همه چیز است.

برای شروع تعادل لاستیک های خود، یک تکنسین آنها را روی رینگ های مناسب سوار کرده و فشار را روی تورم مطلوب تنظیم می کند. سپس هر لاستیک بر روی حفره مرکزی یک دستگاه متعادل کننده حرکت می کند. این دستگاه تایر را با سرعت بالا می چرخاند تا عدم تعادل ترکیب چرخ و تایر را اندازه گیری کند. این نشان می دهد که فناوری باید چقدر وزن اضافه کند تا لاستیک و نواحی مورد نیاز به وزن متعادل شود.

برای کمک به حفظ هم ترازی چرخ ها چه کاری می توانم انجام دهم؟

در حالی که تراز چرخ ها به افراد حرفه ای و تجهیزات حرفه ای نیاز دارد، مراحلی وجود دارد که می توانید برای کمک به حفظ تراز خود انجام دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

وسایل سنگین و حجیم را از صندوق عقب خود بردارید. اگر وزن بیش از حد در قسمت پشتی شما بارگیری می شود، می تواند به طور موقت تراز شما را از بین ببرد. آنچه را که نیاز ندارید بردارید. فشار باد صحیح را در لاستیک های خود حفظ کنید. اگر یک گوشه از وسیله نقلیه شما به دلیل تورم کم پایین‌تر می‌رود، می‌تواند به طور موقت از مسیر شما خارج شود. سرعت خود را کم کنید و سعی کنید از چاله‌ها و حاشیه‌ها اجتناب کنید. پذیرش عادات رانندگی محافظه کارانه می تواند به فشار کمتری بر روی فرمان و اجزای سیستم تعلیق کمک کند که کلید حفظ تراز مناسب هستند.

این همش نیست. خودرویی که از تراز خارج شده باشد در واقع می تواند یک خطر ایمنی باشد. یکی از اولین چیزهایی که ممکن است در مورد یک ماشین ناهمتراز متوجه شوید این است که چگونه به یک سمت دریفت می شود. در حالی که این می تواند در شرایط عادی به اندازه کافی ترسناک باشد، آن را در جاده های لغزنده، شیب دار یا ناهموار تصور کنید. شما می توانید با اطمینان از اینکه خودرویتان به درستی تراز شده است، به حفظ امنیت خود (و مسافرانتان) کمک کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش