دلایل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

4.8
(2104)

روشن شدن چراغ چک موتور خودرو می تواند باعث ایجاد احساس ترس در رانندگانی شود که روشن شدن این چراغ را با تعمیرات پرهزینه یکی می دانند. چراغ چک موتور نشان دهنده نقص در یکی از سیستم های خودرو است، اما حتی مشکلات جزئی نیز می تواند باعث روشن شدن چراغ موتور شود.

اگر چراغ چک موتور شما چشمک می زند، مشکل جدی وجود دارد و باید به محض روشن شدن آن، موتور را خاموش کنید. پس از توقف خودرو، باید بدانید که چرا چراغ هشدار در وهله اول روشن است و چگونه علت را برطرف کنید. در بسیاری از موارد، روشن شدن چراغ موتور به این معنی است که برای برطرف مشکل و خاموش کردن چراغ به نمایندگی خودرو مراجعه کنید.

دلایل روشن شدن چراع چک موتور خودرو دلایل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو
دلایل روشن شدن چراع چک موتور خودرو

چراغ چک پس از حضور انژکتور در سیستم‌های سوخت‌رسانی متداول شده و امروزه در تمامی خودروها مورد استفاده قرار می‎‌گیرد که روشن شدن آن می‌تواند نشان از وجود خطا و خرابی در سیستم‌های خودرو باشد. این چراغ کوچک که مستقیما به کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان ECU متصل است، در صورت بروز هرگونه اختلال در عملکرد موتور یا کارکرد سنسورهای مختلف موجود در خودرو روشن خواهد شد.

چراغ های چک موتور بسته به کمپانی سازنده خودرو، به رنگ های نارنجی، زرد یا کهربایی هستند. اگر چراغ شروع به چشمک زدن کند، نشان‌دهنده مشکل جدی‌تری است، مانند گرم شدن بیش از حد مبدل کاتالیزوری. این مبدل ها در دماهای بالا کار می‌کنند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، اما اگر معیوب باشند، می‌توانند خطر آتش‌سوزی داشته باشند.

توصیه می کنیم مقاله دلایل اتصالی برق خودرو را نیز مطالعه کنید.

حقایقی در مورد روشن شدن چراغ چک موتور

  • هنگام بروز مشکلات داخلی، سنسورها چراغ چک موتور را فعال می کنند.
  • چراغ چک ثابت موتور نشان دهنده یک مشکل غیر اضطراری است، مانند شل شدن درپوش گاز.
  • چراغ های چک موتور چشمک زن در مورد موقعیت های شدید که نیاز به توجه فوری دارند هشدار می دهند.
  • کدهای تشخیصی استاندارد به شناسایی مشکل کمک می کنند.

چه چیزی باعث می شود چراغ چک موتور روشن شود دلایل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

چه چیزی باعث می شود چراغ چک موتور روشن شود

خودروهای مدرن دارای چراغ چک موتور هستند تا به راننده اطلاع دهند که مشکلی به وجود آمده است. این چراغ هشدار دهنده مانند بیشتر چراغ های هشدار دیگر در قسمت داشبورد قرار دارد که از نظر فنی به عنوان چراغ نشانگر نقص (MIL) شناخته می شود. بسته به وسیله نقلیه، چراغ می تواند نارنجی، قرمز یا زرد باشد. برخی از مدل ها “موتور چک” را با طرح کلی موتور نمایش می دهند و برخی دیگر با عبارت ENGINE CHECK نشان می دهند.

چراغ چک موتور که به طور رسمی به عنوان چراغ نشانگر خرابی MIL شناخته می شود سیگنالی از رایانه موتور خودرو است که مشکلی را تشخیص داده است.

همان‌طور که گفته شد خطاهای موجود در کامپیوتر خودرو یا همان ECU منجر به روشن چراغ چک می‌شود و دارای دو ماهیت دائم و موقت هستند. خطاهای دائم ناشی از مشکلات طولانی‌مدت و عدم توجه راننده به این خطاها است که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را نیز در پی داشته باشد. همچنین برخی مشکلات لحظه‌ای باعث ایجاد خطاهای موقت می‌شوند، هر چند اهمیت این خطاها به اندازه خطاهای دائم نیست، اما نباید از این خرابی‌ها نیز چشم پوشید و به عبارتی باید پیشگیری را مقدم بر درمان دانست.

کدهای عیب یاب خودرو با استفاده از یک اسکنر یا خواننده OBD-II که به پورت 16 شاخه ای که معمولاً در زیر ستون فرمان قرار دارد متصل می شود، قابل دسترسی است.

%name دلایل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

Diagnostics On-Board یا “OBD” یک سیستم مبتنی بر رایانه است که مطابق با قانون اصلاحات هوای پاک در سال 1990 در کلیه وسایل نقلیه و کامیون‌های سبک از سال 1996 به بعد الزامی شده است. سیستم‌های OBD برای نظارت بر عملکرد برخی اجزای اصلی موتور از جمله آنهایی که مسئول کنترل آلایندگی هستند، ساخته شده‌اند.  OBD زبان واحد کنترل موتور (ECU) است و به منظور کمک به مبارزه با تولید گازهای گلخانه‌ای و خرابی موتور طراحی شده است.

سنسورها بر بسیاری از عملکردهای پیچیده موتور نظارت می کنند. سیستم خودرو اطلاعاتی را از حسگرها برای تشخیص مشکلات داخلی دریافت می کند. اگر حسگرها اطلاعاتی را تشخیص دهند که خارج از محدوده طبیعی قرار می گیرند، اطلاعات را به ECU فرستاده و سپس چراغ هشدار فعال می شود.

  • چراغ موتور یکسره روشن است: وقتی چراغ چک موتور روشن می‌شود و روشن می‌ماند، این مشکل معمولاً به سیستم‌های آلایندگی یا برخی از خطاهای مربوط به ایمنی مربوط می‌شود.
  • چراغ موتور به صورت چشمک زن روشن می شود: چشمک زدن چراغ چک موتور نشان دهنده مشکلی است که به اندازه کافی شدید است که به سیستم های حیاتی مانند مبدل کاتالیزوری یا موتور داخلی، سوخت، الکتریکی یا سیستم های القایی هوا آسیب وارد کند.

چراغ چک موتور را با چراغ سرویس اشتباه نگیرید. چراغ سرویس به شکل یک آچار است و به شما هشدار می‌دهد که تعویض روغن یا سایر تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده باید انجام شود.

%name دلایل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

دلایل روشن شدن چراغ چک موتور

باز یا شل بودن در باک بنزین

لوله ها و شیرهای موجود در سیستم مخزن بنزین بخارهای بنزین را به گردش در می آورند و از خروج آنها جلوگیری می کنند. اگر درپوش باک شل یا باز باشد، یا باعث از دست دادن سوخت به دلیل تبخیر می شود و یا سبب می شود سیستم سوخت رسانی به درستی کار نکند. باز یا شل بودن در باک بنزین از دلایل کوچک روشن شدن چراغ چک موتور است.

خرابی یا فرسودگی شمع های خودرو

شمع خودرو با ایجاد جرقه زنی در محظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین و در نتیجه ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو می گردد. در حقیقت شمع خودرو وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارند. با پاشش سوخت توسط انژکتور به درون سیلندر و سپس فشرده شدن آن توسط سوپاپ، شمع جرقه ایجاد نموده و باعث انفجار در محظه احتراق می گردد. خرابی شمع ها باعث احتراق ناقص موتور شود که می تواند انتشار هیدروکربن را افزایش دهد و باعث عملکرد ضعیف موتور شود.

%name دلایل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

خرابی مبدل کاتالیست

مبدل کاتالیزوری مونوکسید کربن را به دی اکسید کربن تبدیل می کند و به حفاظت از محیط زیست کمک می کند. که در صورت خرابی باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش بازدهی آن شده و درنتیجه آلایندگی را افزایش می دهد. این مشکل بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده به‌چشم می‌خورد و تعویض آن هزینه‌ قابل توجهی را به شما تحمیل می‌کند.

سنسور جریان هوا کثیف یا خراب

برای تعیین میزان سوخت لازم برای کارکردن موتور، مقدار هوای ورودی به موتور باید اندازه گیری شود. این وظیفه سنسور جریان هوای انبوهMAS  است. MAS نسبت به تجمع روغن و کثیفی حساس است، زمانیکه چراغ چک موتور روشن شود می توان با تمیزی آن مشکل را برطرف نمود. در غیر این صورت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. اگر سنسور نسبت هوا به سوخت کار نکند، می تواند باعث خرابی در قسمت های دیگر موتور شود و مطمئناً منجر به کاهش عملکرد موتور و کاهش نسبت مسافت طی شده به مصرف سوخت خواهد شد.

مشکلات موتور

ناگفته نماند که مشکلات موتور می تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود. یک ماژول کنترل، عملکرد موتور را از طریق مجموعه ای از سنسورها نظارت می کند و زمانیکه مشکلی را تشخیص دهد چراغ موتور را روشن می کند.

خرابی موتور دلایل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

مشکلات گیربکس

گیربکس اتومبیل قدرت موتور را دستکاری کرده و آن را به چرخ های محرک منتقل می کند. از آنجا که عملکرد این دو مجموعه بسیار نزدیک است ، یک مشکل در گیربکس نیز می تواند باعث افزایش خروج گاز از اگزوز  شود. بنابراین ، اگر ماژول کنترل مشکلی در سیستم انتقال قدرت داشته باشد، چراغ موتور را روشن می کند.

خرابی سنسور هوای ورودی خودرو

 سنسور هوای ورودی این وظیفه را دارد که میزان هوایی وارد شده به موتور را بررسی کرده  و اطلاعات لازم را برای رایانه خودرو ارسال کند و مشکلاتی از قبیل لرزش درجا، مشکل در استارت زدن و تغییر ناگهانی در موقعیت پدال گاز می‌توانند نشان‌دهنده خراب شدن این سنسور باشد و البته اگر موتور خفه می‌کند یا مصرف سوخت بالاتر باشد میتواند مشکل از سنسور هوای ورودی باشد.

مشکلات مربوط به دزدگیر

عدم نصب درست سیستم دزدگیر سبب خالی شدن باتری، روشن شدن چراغ چک و حتی جلوگیری از روشن شدن خودرو خواهد شد. برای حل این مشکل لازم است دزدگیر را مجددا نصب یا به طور کامل توسط مکانیک ماهر جایگزین کنید.

نصب صحیح دزدگیر ماشین دلایل روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

نشتی خلأ

نشتی خلأ یکی دیگر از مواردی‌ است که می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود. هر خودرویی دارای چند سیستم خلأ است که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. اگر خودروی شما هنگام کارکردن درجا می‌زند یا دور موتور بالا می‌ماند، احتمالا نشتی خلأ در سیستم خودروی شما وجود دارد.

ریست کردن چراغ چک موتور

زمانیکه مشکل پیش آمده را حل کردید اما کماکان چراغ چک موتور روشن است می توانید با استفاده از روش های زیر چراغ چک را خاموش کنید.

با مشاهده ویدیو زیر می توانید روش های ریست کردن چراغ موتور را یاد بگیرید.

استفاده از اسکنر/کدخوان OBD-II

یکی آسان‌ترین راه‌ها برای ریست کردن چراغ چک خودرو استفاده از اسکنر OBD-II است.

  • برای این منظور، اسکنر را به پورت OBD-II وصل کنید.
  • این پورت معمولاً در قسمت زیر داشبورد قرار دارد. بعد از وصل شدن دکمه‌ی enter را بزنید.
  • دستگاه موتور خودروی شما را اسکن می‌کند تا خطا را تشخیص دهد. پس از تجزیه و تحلیل، اسکنر هر کد خطایی را که پیدا کند نمایش می‌دهد. اگر می‌خواهید کدها را در کتابچه راهنمای کدخوان بررسی کنید؛ آن‌ها را یادداشت کنید.
  • سپس اسکرول کرده و “Clear” را فشار دهید.
  • اگر چراغ چک خودرو برای مدت زمانی خاموش شد؛ اما دوباره روشن شد؛ به این معنا است که مشکل خودرو رفع نشده است.

رانندگی کنید

  • گاهی اوقات رانندگی با خودرو برای چند کیلومتر یا چند دقیقه می‌تواند باعث خاموش شدن چراغ چک خودرو شود.
  • ECU خودرو در فواصل زمانی تعیین شده و به طور مرتب خود را چک می‌کند. در واقع ممکن است مشکل حل شده؛ اما ECU هنوز به روز رسانی نشده است.
  • باتری را قطع کرده و دوباره وصل کنید
  • با قطع کردن باتری، حافظه کد خودرو ریست می‌شود. شما می‌توانید با توجه به مدل خودرو، از راهنمای قطع کردن باتری در اینترنت استفاده کنید و یا این کار را به این متخصص بسپارید.
  • برای این کار به یک آچار نیاز خواهید داشت. کاپوت را باز کنید و از آچار برای جدا کردن کابل برق مثبت به باتری استفاده کنید. باتری را حداقل ۱۵ دقیقه قطع نگه دارید. سپس آن را وصل کرده و خودرو را روشن کنید.

ماشین را دوباره روشن کنید

برخی از برندهای خودرویی، ماشین‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با سه بار روشن و خاموش کردن خودرو، کدهای قدیمی بازنشانی می‌شوند.

بنابراین ماشین را روشن کرده و صبر کنید چند ثانیه کار کند؛ سپس موتور را خاموش کنید؛ چند ثانیه صبر کنید و این روند را تکرار کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش