راهنمای انتخاب باتری خودرو

4.8
(2101)

باتری یکی از اجزای اصلی و مهم خودرو است که وظیفه تامین انرژی وسایل برقی را برعهده دارد که نه تنها برق مورد نیاز برای قفل درها، پنجره ها، چراغ ها و سایر لوازم جانبی خودرو را تامین می کند، بلکه به شما امکان می دهد وسیله نقلیه خود را روشن کنید. لحظه ای که باتری شما تمام می شود، ماشین شما دیگر کار نمی کند.

مانند سایر اجزای وسایل نقلیه موتوری، باتری ها به مرور زمان فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند. تعویض باطری ماشین خودتان می تواند یک صرفه جویی در هزینه باشد، اما چگونه مطمئن شوید که باتری مناسب خودروتان را انتخاب کرده اید؟

راهنمای انتخاب باتری خودرو راهنمای انتخاب باتری خودرو
راهنمای انتخاب باتری خودرو

وقتی صحبت از قطعات خودرو می شود، هیچ قطعه ای به اندازه باتری خودرو آسیب پذیر به نظر نمی رسد. همه ما حتی یک بار هم که شده روشن نشدن خودرو به دلیل باتری دشارژ را تجربه کرده ایم. زمانی که عمر باتری به پایان می رسد لازم است که باتری مناسبی را جایگزین آن کنیم.

علائمی که نشان می‌دهد نیاز به تعویض باتری دارید

بهتر است باتری را قبل از خرابی آن عوض کنید و خود را به دردسر از کار افتادن ماشین نیندازید. بنابراین نسبت به علائم حساس باشید. علائم خرابی باتری ماشین شما می‌تواند شامل همه یا یکی از موارد زیر باشد:

  • استارت ضعیف خودرو: وقتی عمر باتری خودرو رو به اتمام است خودرو ضعیف و بی‌رمق استارت می‌خورد و دیر روشن می‌شود.
  • کم شدن سطح مایعات باتری: در باتری ماشین مایعی به نام الکترولیت وجود دارد که به آن اسید باتری نیز گفته می‌شود. وقتی باتری  ماشین خراب می‌شود سطح این مایع در باتری کاهش می‌یابد. وقتی سطح الکترولیت کم شود سطح آن در یک یا چند سلول از صفحات سربی کمتر شده و باتری سولفاته می‌شود. آب باتری  باید ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر بالاتر از صفحات سربی باشد.
  • سولفاته شدن باتری: سولفاته شدن سر باتری در اثر نوعی واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد. در این واکنش که در اثر وجود بخار آب در محیط انجام می‌شود گاز هیدروژن آزاد می‌شود که در ترکیب با آلاینده‌هاب سر باتری به رسوب تبدیل می‌شود.
  • خالی شدن باتری: باتری اتومبیل هم مانند تمام باتری‌های دیگر عمر مفیدی دارد و بعد از مدتی خالی می‌شود. وقتی باتری قدیمی می‌شود شارژ آن زود خالی شده و ماشین روشن نمی‌شود.
  • روشن نشدن چراغ‌ها
  • نیاز به باتری به باتری: اگر در چند وقت اخیر چندبار مجبور شدید باتری به باتری کنید یعنی عمر باتری شما رو به اتمام است.
    در خصوص چگونگی باتری به باتری و روش صحیح آن ویدیو زیر را مشاهده کنید.
  • روشن نشدن چراغ پشت کیلومتر: همانطور که می‌دانید باتری وظیفه برق‌رسانی به تمام بخش‌های خودرو را، به ویژه زمانی که دینام کار نمی‌کند، دارد.  وقتی باتری ضعیف باشد توانایی روشن کردن چراغ را ندارد.

طول عمر باتری ماشین چقدر است؟

این سوال پاسخ دقیقی ندارد، اما به طور کلی مشخص شده است که بیشتر باتری‌های خودرو بین 2 تا 3 سال عمر می‌کنند. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر طول عمر باتری خودرو تأثیر بگذارد، از جمله دمای زیاد، سفرهای کوتاه منظم، دوره‌های طولانی عدم فعالیت، لرزش‌های ناشی از سفرهای سخت و تعداد دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی خودرو. همه اینها این پتانسیل را دارند که فشار بیشتری به باتری شما وارد کنند و واکنش شیمیایی داخل آن را که باعث شارژ باتری می شود، مختل کنند.

طول عمر باتری ماشین راهنمای انتخاب باتری خودرو

در همین رابطه می توانید مقاله میانگین عمر باتری ماشین را مطالعه نمایید.

علائم خراب شدن باتری ماشین

اگر علائم زیر را مشاهده کردید عمر باتری خودرو رو به اتمام است و زمان آن است که باتری را تعویض کنید.

چراغ هشدار باتری روشن شده است.

نماد باتری روشن می تواند به منظور پایانه شل باتری، دینام خراب یا حتی کابل آسیب دیده باشد. اگر چراغ باتری در حین رانندگی روشن بماند، احتمالاً تسمه دینام شما مشکل دارد (مسئول شارژ باتری در حین حرکت).

خودرو استارت نمیخورد یا به سختی روشن می شود.

ماشین برای روشن کردن موتور به انرژی زیادی نیاز دارد. با از کار افتادن باتری، متوجه خواهید شد که موتور کندتر از حد معمول حرکت کرده و زمان بیشتری برای روشن شدن خودرو لازم است. اگر هنگام چرخاندن کلید، صدای کلیک شنیدید، اصلاً قدرت کافی برای چرخاندن موتور وجود ندارد.

سیستم ها و اجزای برقی خودرو با مشکل مواجه شده اند.

باتری ماشین شما نه تنها موتور شما را روشن می کند بلکه به وسایل الکترونیکی مختلف داخل وسیله نقلیه مانند شیشه های برقی، چراغ ها، بخاری ها و گرم کن صندلی ها نیز نیرو می دهد. زمانیکه حس کردید وسایل الکتریکی کارایی درستی ندارند با تست باتری می توانید از خرابی باتری مطمئن شوید.

%name راهنمای انتخاب باتری خودرو
کار نکردن وسایل برقی خودرو

فاکتورهای مهم در انتخاب باتری خودرو

  • اندازه و ابعاد باتری
  • نام تجاری و برند
  • ظرفیت ذخیره
  • سن و زمان تولید باتری
  • آمپرهای شروع سرد

برای تعویض باتری لازم است مراحلی را جهت پیدا کردن مناسب ترین باتری برای خودروتان طی کنید. این مراحل در زیر توضیح داده شده است.

انتخاب باتری مناسب برای خودرو

تست باتری ماشین

قبل از هرکاری ابتدا باتری فعلی خودرو را تست کنید.

سعی کنید باتری خود را در زمان مناسب تعویض کنید تا از آسیب به سیستم الکتریکی و سایر قطعات خودرو جلوگیری کنید. باتری خودرو بسته به آب و هوا می تواند بین دو تا سه سال دوام بیاورد. این بدان معناست که هر چه باتری قدیمی تر باشد، بررسی آن اهمیت بیشتری دارد. یکی دیگر از نشانه های دشارژ باتری این است که موتور ماشین برای روشن شدن تلاش می کند که به این معناست که عمر باتری به اتمام رسیده است.

تست باتری ماشین راهنمای انتخاب باتری خودرو
تست باتری ماشین

انتخاب ابعاد و اندازه مناسب برای باتری

تمامی باتری ها با ابعاد استاندارد توسط کارخانه ها تولید می شوند. باتری که انتخاب می کنید باید از نظر ابعاد و سایز مناسب بوده و در سینی باتری قرار بگیرد.

بهترین روش برای انتخاب باتری خودرو این است که باتری موجود خودرو را بررسی کنید و از نظر عملکردی باتری مانند آن را جایگزین کنید. همچنین برای بررسی ابعاد باتری می توانید به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه نمایید.

انتخاب برند مناسب

تعداد برندهای باتری خودرو در مارکت بسیار زیاد است. سعی کنید برای انتخاب بهترین باتری از کارشناسان مشاوره بگیرید. همچنین در صورتی که از برند باتری فعلیتان راضی هستید می توانید به تجربه تان اعتماد کنید.

باتری با گارانتی طولانی انتخاب کنید

اگر در هنگام انتخاب باتری بین چند باتری سرگردان شده اید، باتری را انتخاب کنید که مدت زمان گارانتی آن طولانی تر است.

گارانتی باتری ماشین راهنمای انتخاب باتری خودرو
گارانتی باتری ماشین

سن باتری را بررسی کنید

باتری هایی را انتخاب کنید که از زمان تولید آن ها کمتر از 6 ماه گذشته باشد. هرچه زمان بشتری از تولید باتری گذشته باشد عملکرد باتری کمتر خواهد شد.

ظرفیت ذخیره باتری را بررسی کنید

ظرفیت ذخیره باتری یا capacity rating (RC) به معنای میزان قدرت ذخیره باتری است و مدت زمانی است که باتری می تواند به طور مداوم حداقل ولتاژ لازم برای راه اندازی ماشین شما را در صورت از کار افتادن دینام یا تسمه فن تامین کند. با انتخاب باتری با ظرفیت ذخیره بالا، اگر دینام از کار بیفتد، خودروی شما می تواند به تنهایی با باتری خود کار کند.

آمپر میل لنگ سرد باتری یا CCA

آمپراژ باتری در هوای سرد، نسبتی است که به منظور بیان توانایی باتری جهت استارت زنی خودرو در هوای سرد بکار می رود. این نسبت برابر نسبت آمپراژ یک باتری نو و کاملا شارژ شده در درجه حرارت ۱۸- درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ ثانیه و ثابت بودن ولتاژ ۲/۷ ولتی در باتری ۱۲ ولتی می باشد.

هرچه نسبت مقدار CCA بیشتر باشد، قدرت استارت زنی باتری نیز افزایش می یابد.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوای نسبتاً گرمی در تمام طول سال دارد، نیازی نیست که آمپرمیل لنگ سرد در فرآیند انتخاب باتری شماتاثیرگذار باشد.

نحوه انتخاب باتری با آمپر سرد لنگ مناسب برای خودرو

دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید و به رتبه بندی CCA مشخص شده برای باتری ماشین خود پایبند باشید.

باتری با درجه CCA به طور قابل توجهی کمتر یا بالاتر از آنچه توسط سازنده خودروی شما توصیه شده است انتخاب نکنید.

اگر باتری با توصیه دقیق رتبه بندی CCA خودروی شما در دسترس نیست، می توانید باتری با رتبه کمی بالاتر از آنچه در دفترچه راهنمای مالک خود مشخص شده است انتخاب کنید.

نکات لازم در هنگام تعویض باتری

  • باتری خودرو ممکن است تحت پوشش ضمانت خودرو شما باشد. قبل از خرید باتری جدید، این موضوع را بررسی کنید.
  • سعی کنید باتری را از نمایندگی های معتبر باتری خودرو خریداری کنید.
  • به هیچ عنوان از باتری دست دوم برای خودروتان استفاده نکنید.
  • باتری را از اولین نشانه های خرابی زیر نظر گرفته و در زمان مناسب آن را تعویض کنید.
  • در صورتی که خودرو را به تازگی خریداری کرده اید، بعد از 2 تا 3 سال لازم است که باتری آن را تعویض کنید.
  • باتری خودروها بدون نیاز به تعمیر و نگهداری نیستند. شما باید به طور منظم باتری خود را چک کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. پایانه ها، کابل ها و کانکتورها را تمیز و عاری از خوردگی نگه دارید. از یک برس سیمی و مخلوط جوش شیرین/آب استفاده کنید تا هرگونه ماده سفید، سبز یا آبی انباشته شده روی پایانه های باتری را پاک کنید.
  • اتصالات باتری خود را مرتباً بررسی کنید. مطمئن شوید که کابل ها و پست ها به طور ایمن وصل شده اند.
  • برای استفاده اضطراری، یک شارژر باتری قابل حمل را در داخل ماشین خود نگه دارید.
  • اگر از روش باتری به باتری زمانیکه باتری خودرو دشارژ شده است استفاده میکنید، لازم است تمام مراحل را به درستی انجام دهید، در غیر این صورت باعث آسیب های جبران ناپذیری خواهد شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش