علت بوی بنزین داخل ماشین

4.8
(2154)

بوی بنزین برای برخی افراد رایحه‌ای جالب بوده اما برخی نیز به آن حساسیت دارند. احتمالاً برای شما نیز پیش آمده که با نشستن در کابین خودرویی این بو را حس کرده باشید. واضح است که بنزین به عنوان یک سوخت با میزان اشتعال بالا خطرات زیادی خواهد داشت و مالک خودرو می‌بایست سریعاً نسبت به یافتن علت بوی بنزین داخل ماشین و رفع آن اقدام نماید.

علت بوی بنزین داخل ماشین دلایل مختلفی می توند داشته باشد، از لوله های سوخت رسانی گرفته تا باک بنزین که اصلی ترین دلایل علت بوی بنزین داخل خودرو می باشند. بوی بنزین داخل خودرو یکی از نکاتی است که حتما باید آن را مهم بشمارید و همواره از این ایراد با خیر باشید و این ایراد را رفع نمایید. پس در همین ابتدا متوجه این موضوع شدیم که این ایراد از دسته ایرادات فنی در قطعات سوخت رسانی خودرو می باشد که بسیار مهم است و جزء موارد ایمنی بسیار مهم در خودرو می باشد.

علت بوی بنزین داخل ماشین علت بوی بنزین داخل ماشین
علت بوی بنزین داخل ماشین

مواردی که بوی بنزین در ماشین احساس می شود

  • بوی بنزین هنگام کولر گرفتن
  • بوی بنزین هنگام استارت زدن
  • بوی بنزین بیرون خودرو
  • بوی بنزین داخل ماشین بعد از گرم شدن ماشین

موارد فوق از دسته پر تکرارترین سوالات در مورد بوی بنزین در خدرو می باشد. تمامی این موارد به قطعات سوخت رسانی در خودرو مربوط می شود. در ادمه مهمترین دلایل استشمام بوی بنزین در داخل کابین خودرو را بررسی می کنیم.

در ویدیو زیر دلیل استشمام بوی بنزین در خودرو توضیح داده شده است.

علت بوی بنزین داخل ماشین

دلایل گوناگونی برای استشمام بوی بنزین در کابین خودرو وجود دارد که ما به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

نشتی بنزین

وجود قطرات بنزین در زیر خودرو معمولا نشان دهنده نشتی در بخش‌های مختلف سیستم سوخت‌رسانی خودرو خواهد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به باک سوخت آسیب دیده، لوله‌های انتقال سوخت معیوب، انژکتور سوخت خراب و… اشاره کرد. همچنین کاهش سریع میزان بنزین داخل باک که با نگاه به درجه بنزین در پشت آمپرها نیز مشخص شده می‌تواند به شما در فهمیدن نشتی بنزین کمک کند. اگر این مشکل وجود داشته و شما آن را نادیده بگیرید احتمال آتش گرفتن خودرو وجود خواهد داشت. برای حل این مشکل نباید خودرو را برانید بلکه باید با یدک‌کش و مکانیکی خبره تماس بگیرید. مکانیک شاید بتواند نشتی‌های کوچک سیستم سوخت‌رسانی را رفع کند اما درصورتی‌که نشتی جدی باشد مشکلات بزرگ‌تری می‌تواند به وجود آید و واضح است که رفع آن هزینه و زمان بیشتری را طلب خواهد کرد.

%name علت بوی بنزین داخل ماشین
نشتی بنزین

خرابی کنیستر بنزین

کنیستر یا همان canister قطعه اي است که روي خروجی باك خودرو نصب میشود و بخارات بنزین را جذب می کند. همانگونه که می دانید، بنزین ماده ای قابل اشتعال است که تمايل زيادی به جذب گرما از محيط را دارد و اگر گرما در حدی نباشد که بنزين را مشتعل نمايد، بنزين تبدیل به بخار میشود. درصورتیکه در باک هیچ راهی برای خروج این گاز وجود نداشته باشد، تجمع این بخار می تواند خطر آفرین باشد در نتیجه طراحان خودرو با ايجاد یک راه تنفس، این گازها را از باک خارج میکنند.

کنیستر بنزین چیست؟ وظیفه کنیستر چیست؟

کنیستر، يک قطعۀ جعبه مانند می باشد که داخل آن را با نوعی زغال فعال ( carbon active) پرکرده اند و می تواند این بخارات خارج شده از باک را در خود ذخيره کند و هنگامی که خودرو روشن می شود ، با پس دادن بخارات ذخيره شده، آنها را به سمت موتور و جهت سوختن در سيلندر آزاد کند. پارگی و خرابی شیلنگ های ورودی و خروجی کنیستر میتوانند باعث پراکنده شدن بوی بنزین در فضا شوند. معمولا هنگامی که بوی بنزین بصورت گهگاهی در خودرو استشمام میشود علت آن مربوط به خرابی این قطعه میباشد.

%name علت بوی بنزین داخل ماشین
کنیستر بنزین چیست

خرابی باک بنزین ماشین

یکی از قطعات خودرو که کمتر کسی هنگام بروز مشکلی مانند بوی بنزین داخل ماشین به سلامت آن توجه می‌کند، درب باک است. هدف از نصب درب روی باک این است که گرد و غبار و آشغال به مخزن سوخت وارد و گازهای مضر داخل باک خارج نشوند. در صورتی که مهر و موم یا واشر درب باک خراب شود، درب کامل بسته نمی‌شود و بوی بنزین فضای داخلی ماشین را پر می‌کند. خرابی باک سوخت خودرو می‌تواند به ایجاد بوی بنزین در داخل خودرو منجر شود. این اتفاق به دلیل عللی از جمله نشتی‌های سوخت، آسیب به مهره‌ها و قطعات باک سوخت، یا آسیب به سیستم تهویه داخلی خودرو اتفاق می‌افتد.

شل شدن شمع ها

یک شمع جرقه ای را ارسال می کند که مخلوط سوخت و هوا را مشتعل می کند تا وسیله نقلیه شما روشن شود. اگر شمع های ماشین شما به خوبی نصب نشده باشند، بخارات محفظه احتراق به محفظه موتور و در کنار سیستم تهویه ماشین نشت می کند که باعث می شود کابین خودرو بوی بنزین بدهد.

در این صورت ممکن است نیاز به تنظیم شمع داشته باشید و اگر روی شمع‌های شما روغن وجود دارد، قبل از تعویض مطمئن شوید که مکانیک شما نشت روغن را برطرف کرده است.

سیستم خنک کننده موتور خودرو

مشکلات تنظیم کننده فشار سوخت

اگر تنظیم کننده فشار سوخت از کار افتاده یا به درستی کار نکند هوا و بنزین به نسبت درست مخلوط نخواهند شد. اگر پیشرانه خودرو مصرف سوخت بالایی داشته باشد منجر به داغ شدن مبدل کاتالیتیک یا همان کاتالیزور خواهد شد و این امر میزان ورودی بخار بنزین به اگزوز را افزایش خواهد داد. نهایتاً بوی بنزین می‌تواند وارد سیستم تهویه شده و از آنجا به کابین راه یابد. همچنین تنظیم کننده فشار سوخت خراب می‌تواند باعث اشکال در عملکرد پیشرانه، کاهش راندمان آن، افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت تولیدی شود. برای رفع این مشکل باید نزد یک مکانیک باتجربه مراجعه کرد تا نسبت به تعویض این قطعه اقدام کند.

همچنین می توانید مقاله دلایل روشن شدن چراغ چک موتور را نیز مطالعه نمایید.

خرابی واشر درپوش روغن یا اورینگ

اطراف درپوش روغن خود را بررسی کنید و اگر لکه های روغن و کثیفی روی درپوش مشاهده کردید، ممکن است اورینگ قدیمی یا نشتی داشته باشد. در اینجا، بنزینی که استشمام می کنید، بخار ناشی از سیستم گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) است که وارد کابین خودرو می شود. همچنین اگر اورینگ آسیب دیده یا ترک خورده باشد، ممکن است بوی بنزین را در داخل اتاق ماشین حس کنید.

درپوش روغن ماشین خود را بررسی کنید و برای از بین بردن هرگونه آلودگی، درپوش روغن را قبل از بستن آن تمیز کنید. با این حال در صورت شکستگی، باید یک درپوش روغن جدید تهیه کنید. تعویض درپوش روغن ممکن است آسان باشد، اما بهتر است که متخصصان حرفه ای تمام تعمیرات لازم را انجام دهند.

خرابی واشر درپوش روغن یا اورینگ علت بوی بنزین داخل ماشین
خرابی واشر درپوش روغن یا اورینگ

ورود دودهای اگزوز به کابین خودرو

دودهای داخل اگزوز نتیجه سوختن بنزین در پیشرانه است. این دود از طریق لوله اگزوز از خودرو دور می‌شود و معمولاً مبدل‌های کاتالیتیک یا کاتالیزورها باعث کاهش میزان آلایندگی خودروها می‌شوند؛ بنابراین اگر شما بوی بنزین را حس می‌کنید شاید این امر نشان دهنده نشتی اگزوز باشد. در این حالت صدای تولیدی اگزوز بیشتر از حالت عادی بوده و معمولاً در زمان شتاب گیری باعث ایجاد حالت ناخوشایندی می‌شود. هرچقدر صدای ناهنجار تولیدی بیشتر باشد نشتی اگزوز به پیشرانه نزدیک‌تر است. برای حل این مشکل می‌بایست اقدام به بررسی نشتی و یافتن آن کرده و در نهایت اگزوز را تعویض نمایید.

قدیمی بودن ماشین

فناوری به کار رفته در خودروهای کاربراتوری می‌تواند باعث شود وقتی ماشین خود را روشن و خاموش می‌کنید و یا بنزین می زنید، بوی بنزین در آنها ایجاد شود. علاوه بر این، وسایل نقلیه قدیمی ممکن است دارای یک سیستم تولید گازهای گلخانه ای قدرتمند داخلی همانند خودروهای امروزی نباشند که این باعث می شود بخار بنزین به راحتی وارد اتاق ماشین شما شود.

اگر در ماشین خود بوی گاز احساس کردید، چه کار باید انجام دهید؟

داخل خودرو

بین استشمام بوی گاز یا بنزین در اطراف ماشین و در درون وسیله نقلیه شما تفاوت زیادی وجود دارد. در حالی که هر دو می‌توانند بسیار جدی و خطرناک باشند، اما اگر در داخل ماشین خود بوی سوخت استشمام کنید، می‌تواند بسیار کشنده (بسته به نوع سوخت) باشد. بوی سوختن در داخل خودرو به خصوص زمانی که بخاری روشن است، کمی رایج است، زیرا هر بویی را که داخل محفظه موتور است را احساس می‌کنید. بنابراین، اگر در داخل ماشین خود بوی سوخت را استشمام کردید، بهتر است که بخاری و تهویه مطبوع را خاموش کنید و فورا مشکل را پیدا و تعمیر نمایید.

استشمام بوی بنزین داخل خودرو علت بوی بنزین داخل ماشین

خارج از خودرو

در همین حال، اگر بو منحصرا در قسمت بیرونی وسیله نقلیه باشد، همچنان باید علت بو را در اسرع وقت پیدا کنید. با بررسی درب باک بنزین شروع کنید، زیرا بررسی آن به زمان زیاد نیاز نداشته و سریعا انجام می‌شود. اما اگر پس از بررسی پی بردید که مشکل از درب باک و یا واشر آن نیست، سریعا به دنبال منبع بو بگردید، زیرا می‌تواند از قطعه خراب شده خبر دهد. اگر به نتیجه خاصی نرسیدید، باید کل سیستم سوخت را بررسی کنید. یعنی اینکه مخزن سوخت و تمام خطوط سوخت را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که نشتی ندارند.

اگر در سیستم سوخت نشتی وجود نداشته باشد، ممکن است که کنیستر خراب شده و یا موتور در حالت نامتعادل در حال کار باشد. اگر کنیستر به درستی کار کند و نسبت هوا و سوخت در در موتور درست باشد، بوی سوخت در داخل و بیرون کابین احساس نمی‌شود. اگر خودتان نمی‌توانید مشکل را پیدا کنید، باید به یک متخصص مراجعه کنید تا آن را بررسی کند.

برای از بین بردن بوی بنزین از داخل خودرو چه کنیم؟

استنشاق بنزین حتی می تواند کشنده باشد که برای “از بین بردن بوی بنزین در ماشین” ابتدا باید بخاری یا کولر را خاموش کنید و سپس علت هایی که در بالا اشاره کردیم را بررسی کنید. در اینجا چند راه مطمئن برای از بین بردن بوی بنزین در ماشین وجود دارد:

  • پس از بنزین زدن درپوش بنزین ماشین خود را محکم کنید.
  • در صورت وجود هرگونه علائم آسیب در درپوش بنزین فوراً آن را تعویض کنید.
  • هنگام تنظیم یا نصب شمع های جدید، دقت کنید که شمع ها به درستی نصب شده باشند.
  • هنگامی که روغن موتور ماشین را تعویض می کنید، واشر درپوش روغن یا اورینگ را هم بررسی کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش