مشکلات باتری در فصل تابستان

4.8
(2122)

مشکلات باتری در فصل تابستان

بیشتر ما انتظار داریم که دشارژ باتری فقط در فصول سرد سال اتفاق بیفتد. اما جالب است بدانید که تاثیر گرما بر روی باتری خودرو نسبت به سرما بسیار بیشتر است. در واقع، عمر باتری‌ها در آب و هوای سرد 3 سال است، در حالی که باتری‌هایی که در آب و هوای گرم هستند فقط 1.5 تا 2 سال عمر می کنند.

هوای سرد می‌تواند بر فرآیندهای شیمیایی که در باتری برای تولید الکتریسیته اتفاق می‌افتد، تأثیر بگذارد و سرعت آن‌ها را کند یا به طور کامل متوقف کند. این فرآیند توانایی باتری را برای نگه داشتن شارژ کاهش می دهد و ممکن است آن را کاملا غیر قابل استفاده کند. با این حال، هوای گرم نیز می تواند روی باتری ماشین شما تأثیر بگذارد.

برای آشنایی با نگهداری باتری ماشین در فصل زمستان مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

دمای مناسب جهت عمر مفید باطری ماشین ۲۶.۶ سانتی گراد است. زمانی که دمای هوا به بالای ۳۰ درجه می‌رسد بر روی عملکرد ماشین تاثیر گذاشته و موجب تبخیر شدن مایعات درون باتری می‌شود. کم شدن آب باتری نیز در ایجاد رسوب و خوردگی نقش زیادی دارد همچنین عملکرد دیگر بخش‌های ماشین نیز با اختلال روبرو می‌شود.

مشکلات باتری در فصل تابستان مشکلات باتری در فصل تابستان
مشکلات باتری در فصل تابستان

هوای گرم باعث افزایش دمای زیر کاپوت می شود که باعث تسریع خوردگی داخل باتری می شود. همچنین می تواند باعث تبخیر الکترولیت باتری شود. نتیجه آن کاهش ظرفیت باتری، ضعف در راه اندازی موتور و در نهایت عمر کمتر باتری است. با شارژ نگه داشتن باتری و قرار دادن آن در مکانی خنک می توانید از وقوع این اتفاقات جلوگیری کنید.

در مناطقی با آب وهوای بسیار گرم و در تابستان باتری در مدت 24 ساعت می تواند شارژ خود را از دست بدهد، اتفاقی که در زمستان در طول چند روز رخ خواهد داد.

آزمایش‌های باتری نشان داده‌اند که به ازای هر 15 درجه فارنهایت دمای محیط افزایش می‌یابد، عمر باتری یک خودروی معمولی تقریباً به نصف کاهش می‌یابد. یک باتری که ممکن است سه سال در دمای 25 درجه سانتیگراد دوام بیاورد، ممکن است فقط برای 2 سال در دمای 33 درجه سانتیگراد دوام بیاورد، و اگر دما به 40 درجه سانتیگراد افزایش یابد، این طول عمر به یک سال کاهش می یابد.

چرا گرما برای باتری ماشین بد است مشکلات باتری در فصل تابستان
چرا گرما برای باتری ماشین بد است

البته این اتفاق صرفا به دلیل هوای گرم نیست. گرمای تابستان دمای زیر کاپوت را بالا می برد و خرابی باتری را تسریع می کند. در نتیجه، بسیاری از رانندگان در تابستان در کنار جاده گیر می کنند.

سعی کنید تعمیر و نگهداری باتری را در برنامه های خود قرار دهید تا از بروز ناگهانی اتفاقات ناخوشایند درمورد باتری جلوگیری کنید. در طول بررسی های دوره ای باتری، وضعیت پایانه‌ها و میزان ایمن بودن آن در محفظه موتور را بررسی کنید. همچنین لرزش بیش از حد می تواند عمر باتری را کوتاه کند.

گرمای تابستان چگونه باتری ماشین را خراب می کند؟

همانطور که شما در طول تابستان با یک پیاده روی کوتاه احساس تشنگی می کنید و به یک لیوان آب احتیاج دارید، باتری خودرو هم در تابستان ممکن است خشک شود. دمای بالا می تواند الکترولیت درون باتری را تبخیر کرده و شارژ آن را ضعیف کند. علاوه بر این، دمای بالا می تواند روند خوردگی را تسریع کند. خوردگی به ساختار داخلی باتری آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و زمانی که باتری شما خشک است، بدتر می‌شود.

توجه داشته باشید که اکثر باتری های خودرو آب بندی هستند و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند. با این حال، بسیاری از آنها یک پنجره یا نشانگر سطح آب دارند که به شما امکان بررسی سطح آب باتری  را می دهد.

گرمای تابستان چگونه باتری ماشین را خراب می کند؟ مشکلات باتری در فصل تابستان
گرمای تابستان چگونه باتری ماشین را خراب می کند؟
  • تبخیر داخلی: باتری ماشین شما به الکترولیت ها (معمولا آب و اسید سولفوریک) برای انجام فرآیند شیمیایی داخلی خود متکی است. این مایعات حیاتی در گرمای تابستان شروع به تبخیر می کنند. بدون این مایعات، باتری شما به ناچار شروع به از کار افتادن می کند.
  • خوردگی: گرمای زیاد و تبخیر الکترولبت باعث خوردگی شده و اکسیداسیون طبیعی باتری را تسریع می کند.
  • سولفاته کردن: پس از هر بار شارژ باتری، مقدار کمی سولفات سرب روی صفحات سربی که در اکثر باتری ها قرار دارد، باقی می ماند که این فرآیند سولفاته شدن نامیده می شود. گرما همچنین می تواند روند سولفاته شدن باتری را تسریع کند که منجر به خرابی باتری می شود.
  • شارژ شدن بیش از حد باتری: گرما باعث می شود سیستم شارژ باتری خراب شده و باتری بیش از حد شارژ شود. مانند تمام وسایل الکترونیکی، شارژ بیش از حد می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد.

نگهداری از باتری در فصل گرما

خودرو را در پارکینگ سرپوشیده پارک کنید

از آنجایی که گرما باتری ماشین را خالی می کند، پارک کردن خودرو در یک پارکینگ سرپوشیده می تواند مانع از افزایش دمای باتری خودرو شود.

پارک کردن خودرو در سایه

هنگامی که به پارکینگ سرپوشیده دسترسی ندارید، بهترین گزینه پارک کردن در سایه است که می‌توانند وسیله نقلیه شما را از مواجهه با نور مستقیم خورشید دور نگه دارند.

پارک کردن خودرو در سایه مشکلات باتری در فصل تابستان
پارک کردن خودرو در سایه

استفاده از روکش ماشین

مشابه پارکینگ سرپوشیده و سایه، می‌توانید خودروی خود را در برابر گرما با روکش خودرو در هر شرایط آب و هوایی محافظت کنید. این روکش ها برای جلوگیری از قرار گرفتن خودرو زیر نور خورشید و محافظت از ماشین در برابر اثرات اشعه ماوراء بنفش کار می کنند.

زمان رانندگی خود را افزایش دهید

رانندگی در مسافت های کوتاه راهی مطمئن برای از بین بردن باتری است زیرا دینام پس از راه اندازی به زمان نیاز دارد تا باتری را دوباره شارژ کند. سفرهای کوتاه با شروع و توقف زیاد به باتری شما اجازه نمی دهد تا به طور کامل بازیابی شود.

به صورت محدود از وسایل الکترونیکی استفاده کنید.

امروزه خودروها وسایل های الکتریکی زیادی دارند و باتری وظیفه دارد انرژی این وسایل را تامین کند. در فصل گرما سعی کنید از وسایل الکتریکی کمتر استفاده کنید تا فشار مضاعفی به باتری وارد نشود.

صرف نظر اینکه در چه آب و هوایی رانندگی می کنید، با روشن کردن چراغ‌ها، شارژرهای متصل به برق، یا استفاده از ویژگی‌های خودرو مانند رادیو یا GPS زمانیکه خودرو خاموش است، باعث تخلیه انرژی باتری خواهید شد. در زمان رانندگی، دینام مسئول تامین انرژی وسایل برقی است. اما پس از خاموش کردن موتور، این وظیفه برعهده باتری است. در صورتیکه بعد از خاموش کردن موتور از وسایل برقی استفاده کنید انجام این کار می تواند طول عمر باتری شما را کاهش دهد.

استفاده از وسایل برقی خودرو مشکلات باتری در فصل تابستان
استفاده از وسایل برقی خودرو

چک کردن آب رادیاتور

رادیاتور وظیفه خنک نگه داشتن موتور را بر عهده دارد و از گرم شدن بیش از حد قطعات خودرو (مانند باتری) محافظت می کند. باتری بدون عملکرد مناسب رادیاتور دچار آسیب های جبران ناپذیری خواهد شد. به همین دلیل لازم است شستشو و بررسی رادیاتور را به صورت منظم انجام دهید.

باتری را مرتب تمیز کنید

وجود گردوغبار بر روی باتری یا پایانه ها مانند رسانا عمل کرده و باعث تخلیه زودهنگام باتری خواهد شد. پاک کردن گردوغبار و خاک با دستمال به طور منظم به جلوگیری از تجمع کثیفی که باعث تخلیه انرژی می شود کمک می کند.

مراقب خوردگی باشید

خوردگی باتری می تواند به سرعت انرژی آن را تخلیه کند و طول عمر آن را کاهش دهد. همچنین می تواند از ارسال سیگنال های الکتریکی به موتور توسط باتری جلوگیری کند. در صورت مشاهده خوردگی اقدام به تمیز کردن آن نمایید.  درصورتی که خوردگی زیاد باشد احتمالا لازم است باتری را تعویض کنید.

تمیز کردن خوردگی باتری مشکلات باتری در فصل تابستان
تمیز کردن خوردگی باتری

از شارژر باتری خودرو استفاده کنید.

استفاده از شارژر باتری به خصوص زمان هایی که ماشین خود را برای مدت طولانی پارک می کنید، مانند زمانی که به تعطیلات می روید، از دشارژ شدن باتری زمانیکه از خودرو استفاده نمیکنید جلوگیری می کند.

سطح آب باتری را بررسی کنید

برخی از باتری ها دارای نشانگر سطح آب هستند که از طریق آن می توانید میزان تبخیر آب را بررسی کنید. درصورتیکه باتری خودروتان از نوع مهروموم شده است و امکان پر کردن آن وجود ندارد، دانستن کم بودن سطح الکترولیت آن به شما کمک می کند تا در فصل گرما کمتر خودرو را در معرض هوای گرم و نور مستقیم قرار دهید.

بررسی سطح آب باتری ماشین مشکلات باتری در فصل تابستان
بررسی سطح آب باتری ماشین

آسیب گرمای تابستان تا مدت ها پس از خنک شدن هوا در باتری ماشین باقی می ماند. در واقع، گرمای تابستان اغلب مسئول خرابی باتری در زمستان است. بسیاری از باتری های خودرو در زمستان خراب می شوند و رانندگان به اشتباه هوای سرد را مقصر می دانند. در حالی که خرابی باتری در هوای گرم و فصل تابستان اتفاق افتاده است. سرما باعث می‌شود باتری خودروی شما با کند کردن فرآیند الکتروشیمیایی، بخشی از قدرت خود را از دست بدهد. همچنین به دلیل سرد بودن روغن موتور که کند حرکت می کند، وسیله نقلیه شما برای راه اندازی به شارژ بیشتری نیاز دارد. با این حال، باتری شما از نظر ساختاری تحت تأثیر سرما قرار نمی گیرد و یک باتری سالم می تواند به راحتی با این چالش ها مقابله کند. بنابراین حتی اگر باتری خودروی شما در طول تابستان دوام بیاورد، باتری آسیب دیده از گرما احتمالاً در مواجهه با چالش های فصل زمستان از کار می افتد.

%name مشکلات باتری در فصل تابستان
تاثیر گرما بر باتری ماشین

برای محافظت از باتری خودرو در فصول گرم سال می توانید راهکارهای زیر را درنظر بگیرید.

  • سفرهای کوتاه با ماشین را محدود کنید. باتری شما در سفرهای کوتاه مدت زمان لازم برای شارژ کامل را ندارد، که می تواند باعث زودتر ضعیف شدن آن شود.
  • بررسی کنید که چراغ های داخلی و خارجی را هنگام ترک ماشین خاموش کرده اید.
  • دمای بالاتر باعث افزایش خود تخلیه باتری می شود، بنابراین اگر زیاد رانندگی نمی کنید ممکن است مجبور شوید باتری را بیشتر شارژ کنید.
  • باتری و پایانه های باتری خود را تمیز نگه دارید. خاک و گردوغبار هادی جریان است که می تواند انرژی باتری را تخلیه کند. همچنین خوردگی پایانه ها به عنوان یک عایق عمل می کند، که می تواند بر سیستم الکتریکی شما تأثیر بگذارد.
  • وقتی موتور خاموش است از وسایل الکترونیکی (مانند رادیو) استفاده نکنید.
  • بسیاری از باتری‌هایی که زیر کاپوت نصب می‌شوند دارای یک عایق گرما هستند تا باتری را در برابر گرمای بیش از حد محافظت کند. مطمئن شوید که محافظ هنوز سر جای خود است.
  • یکی از اقدامات احتیاطی خوب این است که ماشین خود را به جای زیر نور مستقیم خورشید در سایه یا پارکینگ پارک کنید. انجام این کار کمک می کند تا دما را چند درجه پایین تر نگه دارید.

در ویدیو زیر درباره تاثیر هوای گرم بر روی باتری خودرو توضیح داده شده است.

توجه داشته باشید که در مناطق گرمسیری و در فصل گرما استفاده از باتری های سرب اسید تر پیشنهاد نمی شود زیرا این نوع از باتری ها دائما باید چک شوند و احتمال تبخیر آب در آنها بسیار زیاد است. برای این مناطق بهتر است از باتری های VRLA استفاده کندد زیرا این نوع از باتری ها هم طول عمر بالاتری دارند و هم بدون نیاز به مراقبت و نگهداری هستند.

خدمات تعویض باتری باتریکو در هر زمانی که نیاز به بررسی، تست یا تعویض باتری خودرو داشتید در کمترین زمان به شما کمک خواهد کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش