خرابی ترموستات خودرو

4.8
(246)

موتور یک وسیله نقلیه از قطعاتی تشکیل شده است که تعداد آنها بسیار زیاد است که هر یک از آنها نقشی اساسی در تضمین عملکرد کارآمد موتور دارند. علاوه بر آن، بسیاری از این اجزای منفرد در ارتباط با یکدیگر برای انجام یک عملکرد خاص کار می کنند. اگر هر یک از این مؤلفه ها خراب شود، عملکرد موتور کاملا مختل می شود.

یکی از اجزای خاصی که در یک سیستم بزرگتر نقش کلیدی دارد، ترموستات موتور است. ترموستات برای تنظیم کلی دمای موتور، همراه با رادیاتور و فن های خنک کننده خودرو بسیار مهم است.

متأسفانه، ترموستات‌های موتور می‌توانند از کار بیفتند، و رانندگان را در مورد منشأ مشکلات متعددی که اغلب به دنبال دارد، گیج می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترموستات موتور و همچنین علائم متعددی که اغلب با خرابی آن همراه است، ادامه مقاله را بخوانید.

دلایل خرابی ترموستات خودرو خرابی ترموستات خودرو

در موتور 4 سیلندر 2000 دور در دقیقه، در هر ثانیه 15 انفجار در هر سیلندر رخ می دهد که مقدار زیادی گرما تولید می کند. برای اینکه موتور به درستی کار کند، ترموستات باید در شرایط عالی باشد. اگر متوجه هر یک از این علائم خرابی ترموستات شدید، خودروی شما نیاز فوری به سرویس دارد. تغییر به موقع ترموستات می تواند از آسیب های جبران ناپذیری به موتور در دراز مدت جلوگیری کند.

ترموستات به عنوان دستگاه کنترل دما در هر سیستم خنک کننده موتور عمل می کند. ترموستات ها وظیفه نظارت دائمی دمای مایع خنک کننده را بر عهده دارند. در صورت نیاز، جریان دقیق مایع خنک کننده را که باید از رادیاتور عبور کند تا دمای کارکرد موتور ثابت و بهینه تنظیم شود.

ترموستات ها از مکانیزم نسبتاً ساده ای استفاده می کنند. آنها جریان خنک کننده را به رادیاتور با توجه به دمای آن باز یا مسدود می کنند. به این ترتیب، سوپاپ ترموستات جریان مایع خنک کننده را زمانی که موتور نیاز به گرم شدن دارد مسدود می کند، در حالی که به مایع خنک کننده اجازه می دهد زمانی که دمای موتور به پایین آمدن نیاز دارد، جریان یابد.

ضدیخ / خنک کننده چیست؟

ترموستات به عنوان دستگاه کنترل دما در هر سیستم خنک کننده موتور عمل می کند. ترموستات ها وظیفه نظارت دائمی دمای مایع خنک کننده را بر عهده دارند. در صورت نیاز، جریان دقیق مایع خنک کننده را که باید از رادیاتور عبور کند تا دمای کارکرد موتور ثابت و بهینه تنظیم شود.

ترموستات ها از مکانیزم نسبتاً ساده ای استفاده می کنند. آنها جریان خنک کننده را به رادیاتور با توجه به دمای آن باز یا مسدود می کنند. به این ترتیب، سوپاپ ترموستات جریان مایع خنک کننده را زمانی که موتور نیاز به گرم شدن دارد مسدود می کند، در حالی که به مایع خنک کننده اجازه می دهد زمانی که دمای موتور به پایین آمدن نیاز دارد، جریان یابد.

نحوه عملکرد ترموستات خرابی ترموستات خودرو

ترموستات در خودرو چه می کند؟

همانطور که قبلاً حدس زده اید، ترموستات یک وسیله نقلیه دمای تمام خنک کننده ها را در موتور تنظیم می کند. این کار با تنظیم جریان مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور همراه آن انجام می شود.

ترموستات خود به عنوان یک سوپاپ عمل می کند که برای باز و بسته شدن نسبت به دما طراحی شده است. ترموستات ها طوری طراحی شده اند که در دمای خاصی باز شوند که توسط سازنده خودرو بهینه می باشد. این دما از یک مدل خودرو به مدل دیگر متفاوت است.

هنگامی که ترموستات بسته می شود، مایع خنک کننده فقط در داخل خود موتور و تمام وسایل مربوطه به گردش در می آید و به طور کلی رادیاتور را دور می زند. این به موتور اجازه می‌دهد خیلی سریع‌تر از آنچه در غیر این صورت ممکن بود به دمای ایده‌آل برسد.

به محض رسیدن به دمای باز تعیین شده، یک فنر ترموستات باز می شود و اجازه می دهد خنک کننده از رادیاتور خودرو عبور کند، جایی که گرمای اضافی دفع می شود. این به طور موثر دمای داخلی موتور را تنظیم می کند و در نتیجه از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند.

ترموستات کجا واقع شده است؟

ترموستات خودرو معمولاً در نزدیکی پمپ آب موتور، در محل اتصال به سر سیلندر قرار دارد. محل دقیق ترموستات موتور را می توان با ردیابی شیلنگ بالایی رادیاتور تا پایه آن با خود موتور به راحتی تشخیص داد.

برخی از خودروهای قدیمی ترموستات را در داخل شیلنگ رادیاتور بالایی قرار می دادند. با این حال، این عمل در حال حاضر تا حد زیادی کنار رفته است. اکثر موتورها اکنون دارای یک محفظه اختصاصی ترموستات هستند که خود ترموستات در آن قرار دارد.

محل قرارگیری رادیاتور در خودرو خرابی ترموستات خودرو

علائم خرابی ترموستات خودرو

  1. دمای بالای ماشین

موتور خودرو به دلایل مختلفی ممکن است بیش از حد گرم شود، نشتی در سیستم خنک کننده، مجرای مسدود شده در سیستم خنک کننده یا خرابی ترموستات. ترموستات باز و بسته می شود تا مقدار مناسبی از مایع خنک کننده وارد موتور شود. خرابی ترموستات که در حالت بسته گیر کرده است باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود زیرا جریان مایع خنک کننده مختل می شود. اگر دمای سنج به طور غیرمعمولی دمای بالا را نشان می دهد، می تواند نشانه ای از خرابی ترموستات خودرو باشد.

علائم اصلی خرابی ترموستات مربوط به گرم شدن بیش از حد موتور است. این را می توان به راحتی متوجه شد زیرا گیج دما در خودرو احتمالاً به طور غیرعادی بالا خواهد بود. این می تواند به دلیل گیرکردن دریچه ها در یک موقعیت بسته باشد. در نتیجه مایع خنک کننده نمی تواند جریان یابد و گرمای بیش از حد به موتور آسیب می رساند.

بالا رفتن دمای موتور خرابی ترموستات خودرو

در همین رابطه می توانید مقاله “علائم هشدار خودرو” را مطالعه نمایید.

  1. تغییرات نامنظم دما

خرابی ترموستات معمولاً باعث می شود که کل سیستم خنک کننده به طور نامنظم کار کند و نوسان کند. توجه به دمای سنج داشبورد به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید که آیا نوسان دما وجود دارد یا نه. اگر این اتفاق می افتد، احتمالاً به دلیل سردرگمی دما ناشی از خرابی ترموستات است. یکی از علائم ترموستات بد مربوط به دما، خنک شدن بیش از حد است. در این حالت موتور هرگز به دمای کار نمی رسد و زمانی اتفاق می‌افتد که یک ترموستات باز می‌شود و مایع خنک کننده دائما در گردش است.

  1. نشتی مایع خنک کننده

 مایع خنک کننده به حفظ عملکرد موتور در دمای مناسب کمک می کند و کمبود یا عدم تعادل مایع می تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. اگر مایع خنک کننده خودرو از محفظه ترموستات یا زیر خودرو نشت کند، احتمال زیادی وجود دارد که هوا وارد سیستم شود یا مایع خنک کننده از آن خارج شود. اما به خاطر داشته باشید که مایع خنک کننده ممکن است از قسمت های مختلف نشت کند، به طور خودکار فرض نکنید که از محفظه ترموستات می آید.

نشتی مایع خنک کننده موتور خرابی ترموستات خودرو

  1. افزایش مصرف سوخت

هم گرمای بیش از حد موتور و هم خنک شدن بیش از حد موتور می توانند تا حد زیادی انتشار گازهای گلخانه ای را افزایش دهند و به مصرف بهینه سوخت آسیب بزنند. این به این دلیل است که خودرو قادر به رسیدن به دمای کار خود نیست. در این مورد، علائم خرابی ترموستات به احتمال زیاد به افزایش مصرف سوخت تبدیل می‌شود.

  1. صداهای غیر معمول

فقدان جریان مایع خنک‌کننده به دلیل خرابی ترموستات نیز می‌تواند باعث ایجاد صداهای عجیبی شود، زیرا موتور ماشین شروع به گرم شدن بیش از حد می‌کند. ممکن است صدای تق تق، جوش، غرش یا غرغر را از موتور یا رادیاتور خود بشنوید. در این صورت بلافاصله با مکانیک تماس بگیرید. صداهایی که از موتور، ویبراتور یا هر دو می آید به راحتی می تواند علائم خرابی ترموستات باشد. صدای غرغر، تق تق و غرش ممکن است در نتیجه جوشیدن مایع خنک کننده ناشی از گیرکردن دریچه یا ترموستات فرسوده باشد.

  1. موتور ناکارآمد کار می کند

اگر موتور ماشین شما با ظرفیت کمتر از حد معمول کار می کند، ممکن است به این دلیل باشد که ترموستات نمی تواند ورود مایع خنک کننده به موتور شما را قطع کند. ممکن است ترموستات در موقعیت باز گیر کرده باشد. ممکن است مایع خنک کننده بیش از حد وارد موتور شود و دما را بسیار پایین تر از حد لازم می کند. در این صورت، مطمئن شوید که ترموستات خود را از نظر آسیب بررسی کنید.

موتور ناکارآمد کار می کند خرابی ترموستات خودرو

  1. زنگ زدگی و ایجاد رسوب

تشخیص این علامت نیاز به مقدار مشخصی از آشنایی با اجزای زیر کاپوت خودرو دارد. اگر هنگام بررسی سیستم خنک کننده موتور متوجه شدید که ترموستات خودروی شما زنگ زده یا گرفتگی دارد، نشانه آن است که ممکن است به زودی ترموستات شما از کار بیفتد.

اگر ترموستات زنگ زده یا گرفتگی دارد، آن را تعویض کنید تا به موتور آسیب نرسد. استفاده از مایع خنک کننده مناسب برای ماشین شما می تواند از آسیب به سیستم خنک کننده جلوگیری کند و عمر ترموستات ماشین شما را افزایش دهد.

آیا رانندگی با ترموستات خراب مجاز است؟

اینکه واقعاً می‌توانید با یک ترموستات معیوب رانندگی کنید یا نه، تا حد زیادی به نحوه خرابی ترموستات آسیب‌دیده بستگی دارد. اگر ترموستات در موقعیت “بسته” قرار گیرد، باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود. یک وسیله نقلیه هرگز نباید در این حالت رانده شود، زیرا آسیب شدید موتور می تواند به سرعت ایجاد شود.

در طرف دیگر طیف، یک ترموستات “باز” گیر کرده است که اجازه می دهد مایع خنک کننده به طور مداوم به و از رادیاتور خودرو جریان یابد. این امر اغلب رسیدن به دمای کامل موتور را دشوار می کند. در حالی که یک وسیله نقلیه را می توان به این روش رانندگی کرد، انجام این کار برای مدت طولانی توصیه نمی شود.

در هر صورت، ترموستات معیوب باید در اسرع وقت تعویض شود. انجام این کار از خطر بی مورد آسیب اضافی موتور جلوگیری می کند و کارکرد موتور را به حداکثر بازده باز می گرداند. اگر خودتان برای انجام چنین تعمیراتی احساس راحتی نمی کنید، در اسرع وقت با یک مرکز خدمات خودرو مورد اعتماد قرار ملاقات بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش