جوش آوردن باتری ماشین

4.8
(2148)

باتری خودرو بخشی از خودرو است که کاملا نسبت به دما و چگونگی استفاده واکنش می دهد. استفاده نادرست و یا عدم نگهداری مناسب از باتری باعث کاهش طول عمر آن خواهد شد. در زمستان زمانیکه باتری دشارژ شده باشد الکترولیت به دلیل چگالی کم می تواند به سادگی منجمد شود. در تابستان اما مشکلات دیگری برای باتری اتفاق می افتد که از مهترین آن ها به جوش آمدن باتری است.

اگر تا کنون دیده اید که اسید از باتری ماشین سرریز کند، جوش آمدن باتری ماشین را تجربه کرده اید. جوش آمدن می تواند به سرعت باتری را خراب کند و در بهترین حالت عمر باتری را کاهش دهد.

جوش آوردن باتری ماشین جوش آوردن باتری ماشین
جوش آوردن باتری ماشین

جوش آمدن باتری خودرو خطرناک است و باید بدانید چه عواملی باعث آن می شود و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد. جوش آمدن الکترولیت باتری به معنای هیدرولیز شدن آن یا تجزیه آن به مولکول های هیدروژن و اکسیژن است و از مهمترین دلایل آن نقص در سیستم الکتریکی خودرو است.

توصیه میکنیم مقاله دلایل بوی بد باتری ماشین را مطالعه کنید.

تشخیص جوشیدن باتری ماشین

یک باتری استاندارد خودرو با ولتاژ اسمی 12 ولت از 6 بخش تشکیل شده است که به هر بخش سلول گفته می شود. این سلول ها از یکدیگر مستقل اند و هرکدام دارای یک مخزن الکترولیت جداگانه و مجموعه ای از صفحات سربی مخصوص به خود هستند. این بخش ها به صورت موازی به یک کلاستر متصل اند و باتری خودرو را تشکیل می دهند. باتری ها به دونوع سیلد (بدون نیاز به نگهداری) و غیر سیلد (نیاز به نگهداری) تقسیم می شوند. در قسمت بالایی باتری های غیر سیلد 6 درپوش قرار دارد، این درپوش ها به شما این امکان را می دهند که سطح الکترولیت را کنترل کرده و چگالی آن را بررسی کنید. همچنین برای اینکه ببینید الکترولیت به جوش آمده یا خیر می توانید درپوش ها را بردارید.

بررسی جوش آوردن باتری ماشین جوش آوردن باتری ماشین
بررسی جوش آوردن باتری ماشین

باتری سیلد یا باتری بدون نیاز به نگهداری در قسمت بالایی درپوشی ندارد، در شرایط عادی، نیازی به پر کردن آن نیست و الکترولیت موجود در داخل آن برای کل عمر باتری طراحی شده است. به جوش آمدن یک باتری سیلد با آزاد شدن هیدروژن با بوی مشخص یا با خارج شدن الکترولیت از بالای باتری قابل تشخیص است.

جوشیدن باتری در حین رانندگی

اگر باتری در حین رانندگی به جوش بیاید به احتمال زیاد به یکی از دلایل زیر است:

  • دینام معیوب است.
  • سواخ های تخلیه گاز مسدود است.

دینام معیوب

ژنراتور یا دینام وظیفه تامین ولتاژ مورد نیاز را برعهده دارد و به طور کلی دینام قادر است ولتاژ و آمپری بسیار بالاتر از ولتاژ مورد نیاز برای شارژ باتری را ارائه دهد. برای محدود کردن جریان و ولتاژ عرضه شده به باتری، یک رگولاتور روی دینام در نظر گرفته شده است. هنگامی که دور موتور بالا می رود ولتاژ برق تولیدی در دینام زیاد می شود. این افزایش اگر از حد مجازی بیشتر شود باعث سوختن مصرف کننده های خودرو و یا آسیب دیدن آنها می شود.

رگولاتور ولتاژ پایانه های ژنراتور را در حدود 14.4 ولت قطع می کند. جریان شارژ به ظرفیت باتری توصیه شده برای دستگاه شما بستگی دارد. در اکثر خودروهای سواری، جریان شارژ به 5 آمپر محدود می شود. نقض رگولاتور ممکن است منجر به افزایش ولتاژ یا جریان شارژ شود. و اگر باتری در حین رانندگی جوش آمده است، احتمالاً مشکل دقیقاً در تنظیم کننده ولتاژ دینام است.

اورشارژ شدن باتری ماشین جوش آوردن باتری ماشین
اورشارژ شدن باتری ماشین

مشکل تهویه

تمامی باتری های اسیدی دارای دریچه هستند که وظیفه تخلیه گازهای باتری را برعهده دارند.

این مجراهای تهویه 3 وظیفه برعهده دارند.

  • باعث حذف گازهای انباشته شده می شوند.
  • آب های درحال تبخیر را به محلول الکترولیت بازمیگردانند.
  • از شعله ور شدن باتری در هنگام تبخیر گاز هیدروژن جلوگیری می کند.

در صورت مسدود بودن لوله تهویه امکان به جوش آمدن باتری وجود دارد.

vented car battery جوش آوردن باتری ماشین
تهویه باتری ماشین

دلایل دیگر به جوش آمدن باتری ماشین

شارژ بیش از حد باتری ماشین

در این مواقع میزان شارژ بیش از حد یا اورشارژ توسط دینام خودرو و یا شارژرهای مرسوم که با آن باتری را شارژ میکنند باعث متصاعد کردن گازهایی می شود که درون باطری با واکنش های شیمیایی به وجود می آیند. ولتاژ نرمال برای شارژ باتری بین 13.7 تا 14.7 می باشد که با اعداد بیشتر می تواند باعث اورشارژ و به جوش آمدن باتری ماشین شود.

دستگاه های شارژ

توصیه میشود از شارژرهای باطری استفاده کنید که آمپراژ و ولتاژ را به طور صحیح و اتوماتیک تنظیم میکنند، زیرا برخی از شارژرها تا زمانی که روشن هستند، بدون توجه داشتن به وضعیت شارژ باطری، مدام جریان را به باتری میفرستند و یکی از علت های بخار کردن و جوش آمدن همین موضوع است. از دستگاه هایی استفاده کنید که دارای کنترلر یا میکروپروسسور هستند و می توانند میزان شارژ و وضعیت باتری را ارزیابی کنند و متناسب با آن عمل کنند.

اورشارژ شدن باتری جوش آوردن باتری ماشین
اورشارژ شدن باتری

پایان عمر باطری ماشین

بر اثر استفاده بیش از حد از باتری و همچنین تاثیر گرمای موتور بر روی آن به مرور آب باتری تبخیر شده و سطح الکترولیت پایین می آید. زمانی که باتری دچار فرسودگی شده باشد فشار زیاد و گرما باعث به جوش آمدن آن خواهد شد.

سن باتری جوش آوردن باتری ماشین
سن باتری

عملکرد نادرست

زمانیکه خودروتان را خاموش میکنید اما وسایل الکتریکی خودرو مانند رادیو یا چراغ ها یا سیستم صوتی را روشن میگذارید باعث تخلیه باتری ماشین می شود. بعد از آن و درحالی که باتری تخلیه شده خودرو را روشن کنید، ولتاژ ارسالی به باتری تخلیه شده توسط دینام بسیار بیشتر از ولتاژ ارسالی به باتری دارای شارژ است و همین امر باعث جوش آمدن باتری ماشین می شود. بنابراین، باتری تخلیه شده باید توسط یک شارژر با ولتاژ 10 درصد ظرفیت نامی شارژ شود.

اشتباه رایج دیگری که در این مورد اتفاق می افتد این است که دارندگان ماشین های سنگین مانند کامیون یا اتوبوس که از دوباتری استفاده میکنند، نباید از باتری هایی با با ظرفیت یا طول عمر متفاوت استفاده کنند. زیرا در این صورت ممکن است در صورت شارژ با ولتاژ یکسان، وضعیتی ایجاد شود که یک باتری هنوز شارژ نشده، اما باتری دیگر بیش از حد شارژ شده و باعث جوش آمدن باتری شود.

اتصال کوتاه میان صفحات

یکی دیگر از دلایل جوش آمدن باتری ماشین ممکن است خرابی باتری باشد، به این صورت که در نتیجه اتصال کوتاه میان صفحات یک سلول، آن سلول خراب شود. سپس، کل ولتاژ باتری به اندازه ولتاژ سلول خراب (2.1 ولت) کاهش می یابد. در نتیجه به جای 12.6 10.4 ولت داریم. در نتیجه، ولتاژ 14 ولت ارسال شده از ژنراتور بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز برای شارژ است و باعث به جوش آمدن مایع الکترولیت در باقی سلول ها خواهد شد.

عواقب به جوش آمدن باتری ماشین

به جوش آمدن الکترولیت باتری هم برای خود باتری هم باقی تجهیزاتی که در مجاورت باتری قرار دارند بسیار خطرناک است. در حین الکترولیز آب یا تبخیر، سطح الکترولیت کاهش یافته و غلظت آن تغییر می کند که بر عملکرد و ویژگی های باتری تأثیر می گذارد. به طور کل، سولفاته شدن صفحات افزایش می یابد و ظرفیت باتری کاهش می یابد.

در صورتی که باتری به طور منظم چک نشود، سطح الکترولیت ممکن است به زیر سطح صفحات کاهش یابد. در این مواقع نمی توان اقدامی انجام داد و عملا عمر مفید باتری به شدت کاهش یافته است.

هنگامی که باتری به جوش می آید، بخارهای حاصل از تبخیر الکترولیت در سطح آن افزایش می یابد. در نتیجه باعث واکنش و اکسید شدن سرب های موجود در سطوح می شود.

اگر الکترولیت روی درب باتری باشد، خاک، گرد و غبار و روغن بلافاصله به آن می چسبد و یک غشای رسانای جریان تشکیل می شود که باعث افزایش خود تخلیه باتری می شود.

%name جوش آوردن باتری ماشین
عواقب به جوش آمدن باتری ماشین

در صورت جوش آمدن باتری خودرو چه باید کرد؟

اول علت جوش آمدن الکترولیت را بررسی کنید.

  • در صورتیکه باتری به دلیل شارژ بیش از حد توسط دینام به جوش آمده باید دینام و رگولاتور را بررسی و در صورت نیاز تعویض کرد.
  • اگر در خود باتری نقصی وجود داشته باشد. فرض کنید که باتری به دلیل اتصال کوتاه در یکی از سلول ها به جوش آمده است. در این صورت باید باتری را تعویض کنید.
  • در دمای بالا در زیر کاپوت و تبخیر شدید آب مقطر در تابستان، سعی کنید سطح الکترولیت را بیشتر بررسی کنید و در صورت نیاز با آب مقطر آن پر کنید.
%name جوش آوردن باتری ماشین
جلوگیری از جوش آوردن باتری ماشین

برای جلوگیری از به جوش آمدن باتری خودرو چه کنیم؟

  • سطح مایع الکترولیت را به صورت منظم بررسی کنید.
  • مراقب ولتاژ و آمپر ژنراتور یا دینام باشید. در صورتیکه به عملکرد رگولاتور مشکوکید می توانید از یک برقکار خودرو کمک بگیرید.
  • حداقل سالی یکبار باتری را به وسیله شارژر شارژ کنید. دینام به تنهایی قادر به شارژ یک باتری به اندازه 100 در صد نخواهد بود و سطح شارژ پایین ممکن است باعث جوش آمدن باتری شود.
  • باتری را به صورت منظم بررسی کرده و از وجود هرگونه آلایندگی و کثیفی پاک کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش