دلایل بخار کردن و جوش آوردن باتری ماشین

4.9
(327)

بعضی اوقات ممکن است متوجه صداهای عجیبی از داخل کاپوت خودرو شوید یا بوی غیر طبیعی مانند بوی تخم مرغ را احساس کنید و یا حتی شاهد خروج دود از باتری باشید. همه این علائم هر آنچه که هست به یک عیب محتمل درباره باتری ماشین یا سیستم شارژ کننده آن اشاره می کند. عموما در اکثر این موارد، ترکیب گرما و میزان شارژ بیش از حد مجاز ریشه این مشکل است که ممکن است بیشتر در آب و هوای گرم تابستان اتفاق بیافتد و شاید هم در فصول دیگر سال.

علائم جوش آوردن باتری ماشین

تمامی این اتفاق ها چه بصورت بصری، بویایی یا شنیدن صدا، نشانگر بروز مشکل در سیستم شارژ و باطری ماشین است. در این مواقع باید به سرعت عمل کنید و مشکل را بیابید تا دچار مشکلات بزرگتر نشوید. دو موضوع باعث بوجود آمدن چنین مشکلاتی می شود ترکیب گرما و مقدار شارژ بیش از حد معمول و مجاز. این اتفاق ها اکثرا در فصول گرم مانند تابستان مخصوصا در سر بالایی ها رخ می دهد.

%name دلایل بخار کردن و جوش آوردن باتری ماشین

دلایل جوش آوردن باتری ماشین

شارژ بیش از حد باتری ماشین

شارژ بیش از حد یا اورشارژ کردن باتری خودرو توسط شارژر خود خودرو یا همان دینام آلترناتور و یا شارژرهای مرسومی که به وسیله آن باتری را شارژ می کنند، یکی از دلایلی است که باعث متصاعد شدن گازهایی می شود. این گازها به دلیل واکنش های شیمیایی که داخل باتری رخ می دهد به وجود می آیند و باعث می شود ولتاژ باتری افزایش پیدا کند و این مشکل را به وجود آورد.

دستگاه های شارژ

توصیه میشود از شارژرهای باطری استفاده کنید که آمپراژ و ولتاژ را به طور صحیح و اتوماتیک تنظیم میکنند، زیرا برخی از شارژرها تا زمانی که روشن هستند، بدون توجه داشتن به وضعیت شارژ باطری، مدام جریان را به باتری میفرستند. به دلیل این که در برخی از شارژر ها دستگاه شارژر بدون توجه به رسیدن مقدار مجازشارژ همچنان به شارژ کردن ادامه می دهد و سبب بروز خسارات وآسیب به باتری می شود. برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات بهتر است از دستگاه ها و شارژرهایی استفاده کنید که می توانند بصورت صحیح و با دقت بالا مقدار شارژ را تحت کنترل قرار دهند. همچنین بهتر است از دستگاه هایی استفاده شود که دارای میکرو پروسسر هستند زیرا با وجود این قطعه دیگر نیاز نیست نگران شارژ شدن بیش از حد باطری خودرو باشید.

دستگاه شارژ باتری دلایل بخار کردن و جوش آوردن باتری ماشین
دستگاه شارژ باتری

پایان عمر مفید باطری ماشین

بر اثر کارکرد خودرو و استفاده از باتری، گرمای موتور به مرور زمان آب باطری را تبخیر کرده و سطح الکترولیت پایین میرود و البته این مورد در فصل گرما بیشتر دیده میشود. همچنین زمانی که از باتری هایی استفاده شود که مستعد فشار زیاد هستند این اتفاق رخ می دهد و بعد از آن با جوش آمدن باتری مواجه می شویم.

استفاده از سیستم شارژ معیوب

همانگونه که باتری خودرو می تواند توسط شارژر باطری اورشارژ شود. وجود یک سیستم شارژ مشکل دار در ماشین شما اغلب می تواند با همان روش و با همان نتیجه عمل کند. خروجی آلترناتور بین ۱۳.۷ تا ۱۴.۷ است. بعد از روشن کردن خودرو می توانید میزان خروجی دینام را با استفاده از مولتی متر از طریق پایانه های باتری اندازه بگیرید. باید مراقب شارژ شدن بیش از حد باشید زیرا که اصلی ترین علت جوش آوردن باطری ماشین است.

به صورت کلی دلایل جوش آمدن باتری ماشین به شرح زیر است.

  • اگر تنظیم کننده ولتاژ دینام شروع به خرابی کند یا خراب شود، دینام ولتاژ زیادی را به باتری ارسال می ­کند که در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد باتری می ­شود. اگر بوی بد باطری را حس کردید، متوجه تورم باتری خود شدید و یا اینکه بخار از باتری خارج شد ممکن است باتری شما بیش از حد گرم شده باشد.
  • باتری­ های اتومبیل اسید سرب معمولی با مخلوطی از آب و اسید سولفوریک پر می­شوند. با فرسودگی باتری، مقداری از اسید و آب ممکن است تبخیر شود که عملکرد محلول الکترولیت را مختل می­ کند. این ممکن است باعث گرم شدن یا جوشیدن آب باتری شود که بوی نامطبوعی ایجاد می ­کند و حتی در موارد شدیدتر دود تولید می­کند.
  • بزرگترین دلیل داغ شدن باتری، قطع شدن اتصال است. انرژی بالایی که برای شروع به حرکت ماشین استفاده می ­شود نیز باعث داغ شدن باتری می­ شود. ترمینال­ های موجود در باتری اسید سرب حتی می ­توانند از شدت گرما ذوب شوند. کابل گرم شده نیز می­ تواند باعث آسیب جدی شود.
  • باتری نمی­تواند خود به خود آتش بگیرد. اما نقص در سیم کشی متصل به آن می­تواند آتش سوزی ایجاد کند. برخی از رایج­ترین دلایل از بین رفتن باتری اتومبیل به طور خلاصه شامل اتصالات شل شده، خوردگی باتری، تخلیه الکتریکی مداوم، مشکلات شارژ، تقاضای برق بیشتر از میزان تولیدی دینام و حتی شرایط آب و هوایی شدید است.
%name دلایل بخار کردن و جوش آوردن باتری ماشین
علل ترکیدن باتری خودرو

علل ترکیدن باتری خودرو

یکی از اصلی ترین دلایل ترکیدن باتری خودرو ، بوجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطبهای آن می باشد.

  1. اتصال کوتاه، اولین دلیل ترکیدن باتری خودرو
    یکی از اصلی ترین دلایل ترکیدن باتری خودرو، بوجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطبهای آن می باشد. این امر می تواند بصورت دستی انجام شود که برخی از تعمیرکاران جهت تست قدرت باتری این کار را انجام می دهند که کاری غلط و فوق العاده خطرناک است. مورد بعدی ایجاد اتصال کوتاه در دو سر قطبهای باتری توسط استارت سیستم، بدلیل معیوب و یا کثیف بودن کلکتور سیم پیچ آن می باشد که این امر با سرویس نمودن استارت و تمیز کردن ذغالهای مابین کلکتورها مرتفع می گردد. لذا یکی از پیشنهادات باز کردن استارت موتور و سرویس نمودن آن می باشد.
  2. دلیل دیگر،شارژ بیش از حد مجاز
    دلیل دیگری که می تواند باعث بوجود آمدن شرایط ترکیدن باتری شود، شارژ بیش از حد مجاز آن توسط شارژر یا دینام است. این امر باعث جوش آمدن اسید و تصاعد بخار اسید از آن می گردد که این بخار قابل انفجار بوده و تجمع آن در باتری این امر را تشدید می نماید. لذا سطح ولتاژ شارژ نگهداری باطری که پیوسته روی آن قرار دارد حائز اهمیت می باشد. لازم بذکر است کلیه شارژرها مجهز به سیستمی برای تنظیم سطح ولتاژ و همچنین محدود نمودن جریان شارژ باتری با توجه به مشخصات باتری دارند.
  3. مسدود شدن دریچه ها و مسدود شدن بخار اسید در داخل باتری ها
    کلیه باتری های اسیدی، برای ایجاد شرایط اطمینان دریچه هایی برای خروج بخارات اسید دارند که اگر بنا به هر دلیلی، که قبلاً به آنها اشاره شد، بخار اسید از آن متصاعد گردید، از طریق روزنه های تعبیه شده خارج گردد و از تجمع بخار در داخل باتری جلوگیری گردد. در صورتیکه این دریچه ها بنا به هر دلیلی مسدود شوند، بخار اسید در داخل باتری جمع شده و شرایط را برای انفجار باتری مهیا می سازد. لذا بایستی در هنگام نصب باتری به این نکته توجه نمود و باتریها را طوری در کنار هم قرار داد و یا بست روی باطری را محکم نمود که این دریچه ها مسدود نشوند.
  4. عدم رعایت اصول سرویس و نگهداری باتری
    سرویس و نگهداری باتری و سیستم شارژ آن با توجه به مواردی که در قبل به آن اشاره شد بایستی در دوره های زمانی مناسب به دقت انجام پذیرد، بخصوص باتریهایی که Sealed نیستند و نیاز دارند تا سطح آب باتری آنها کنترل شود تا لایه های سربی باتری، درون آب اسید قرار داشته باشند و همچنین قطبهای باتری و سرباتری که به آن متصل می باشند تمیز باشند و به اصطلاح سولفاته نباشند. بدیهیست رعایت این موارد عمر مفید باتری را افزایش خواهد داد.
  5. عدم کیفیت و مرغوبیت باتری های تولید شده
    همیشه یکی از موارد حائز اهمیت، مرغوبیت کالاست که بایستی در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. البته مرغوبیت بیشتر، هزینه بیشتر را در بر خواهد داشت که در مکانهای حساس این هزینه به صرفه خواهد بود.

در ویدیو زیر علائم جوش آوردن باتری ماشین توضیح داده شده است.

علت بخار کردن باتری ماشین

زمانی که درجه حرارت باتری خودرو افزایش می یابد باعث می شود که از باتری بخار اسید که همراه با بوی بدی است خارج شود.

افزایش درجه حرارت میتواند بر اثر شارژ با ولتاژ بالاتر از حد استاندارد توسط دینام باشد و یا اینکه در هوای بسیار گرم از خودرو به صورت مدوام استفاده کنید سبب می شود که اسید باتری به نقطه جوش برسد و از باتری بخار خارج شود.

اثرات بخار کردن باتری ماشین

کاهش عمر باتری

بخار شدن اسید باتری در صورت تداوم باعث می شود که باتری خودرو خراب شود در این حالت حتی اگر آب اسید به باتری اضافه کنید هیچ تاثیری بر افزایش طول عمر باتری ندارد.در باتری های سیلد به دلیل وجود نداشتن تعویض آب باتری خروج بخار سبب می شود لایه های سرب از آب اسید خارج شوند در این صورت حتی ممکن است باتری خودرو منفجر شود.

عدم گارانتی باطری

شارژ بیش از اندازه باطری توسط دینام باعث خراب شدن باتری می شود در این حالت به دلیل رعایت نکردن شرایط نگهداری از باتری هیچ کدام از شرکت های تولید کنند باطری آن را گارانتی نمی کنند.

تعمیر دینام

با مشاهده خارج شدن بخار اسید از باتری حتما در اولین فرصت به یک باتری ساز مراجعه کنید تا وضعیت دینام ماشین را بررسی کند.

روزنه های باطری

اگر از بست باتری استفاده میکنید بررسی کنید که بست باتری جلو روزنه خروج بخار اسید را نگرفته باشد و یا به هر دلیل روزنه مسدود نشده باشد.

اگر باتری شروع به بخار کردن کند چه باید کرد؟

  1. باتری را در یک مکان جداگانه و دور از هر چیز قابل اشتعال نگه دارید (به عنوان مثال در کف بتونی گاراژ خود).
  2. برای راهنمایی­ های بعدی، بلافاصله با خدمات باتری ماشین که از آن خریداری کرده ­اید، تماس بگیرید.
%name دلایل بخار کردن و جوش آوردن باتری ماشین
نحوه عیب یابی جوش آوردن باتری ماشین

نحوه عیب یابی جوش آوردن باتری ماشین

  • اگر مشکوک به گرم شدن بیش از حد باتری هستید، بلافاصله موتور را خاموش کنید.
  • صبر کنید تا خودرو خنک شود. بهتر است اجازه دهید تا به مدت یک شب خاموش بماند، با اینکار از سرد شدن تمام موارد مطمئن هستید.
  • عینک و دستکش خود را بزنید، سپس کاپوت را باز کرده و کابل باتری منفی را با استفاده از آچار فرانسه از باتری جدا کنید.
    اگر باتری شما بدون نیاز به نگهداری است است، این مراحل لازم نیست. می توانید با مشاهده کلمات “Maintenance Free” در باتری از عدم نیاز به نگهداری باتری مطمئن شوید. اگر این کلمات را نبینید، وجود سر پوش در بالای آن را برای افزودن آب بررسی کنید. اگر سرپوشی یافت نشد، باتری از نوع Maintenance Free می باشد.
  • سرپوش ها را بردارید و ببینید که آیا آب کم است یا خیر. در زمانی که دریچه بسته است، آب باید تا پایین دریچه باشد. اگر باتری نیاز به آب دارد، با دقت کمی آب مقطر را به آن بیافزایید. از تکه پارچه ای برای پاک کردن سریع سرریزهای پیش آمده استفاده کنید.
  • برای جدا کردن آلترناتور یا دینام از سوکت استفاده کنید. در ابتدا، با استفاده از یک ابزار کشش تسمه، تسمه مارپیچی را جدا کنید. اگر ابزار کشش تسمه ای ندارید، می توانید از یک آچار سوکت استفاده کنید.
  • آلترناتور را به فروشگاه قطعات خودرو محل خود ببرید و آزمایشات لازم را روی آن انجام دهید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش