سیستم استارت استاپ خودرو

4.8
(1254)

اکثر خودروهای امروزی مجهز به عملکرد استارت-استاپ هستند. این فناوری با هدف کاهش مصرف سوخت خودروها و کاهش آلودگی شهری طراحی و مورد استفاده قرار میگیرد.  باتری های استارت-استاپ به طور خاص برای خودروهایی که از فناوری استارت/استاپ استفاده می کنند طراحی شده است.

تلنولوژی استارت-استاپ چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، Stop/Start سیستمی در مدل های جدید خودرو است که به طور خودکار موتور خودرو را هنگام فشردن ترمز و توقف کامل خاموش می کند که کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را به همراه دارد، سپس هنگامی که راننده پای خود را از روی ترمز برمیدارد ( در خودروهای با گیربکس اتوماتیک) یا کلاچ درگیر می شود (در خودروهای با گیربکس دستی) موتور مجددا و بدون وقفه روشن می شود.

%name سیستم استارت استاپ خودرو
سیستم استارت استاپ خودرو

سیستم های استارت استاپ به گونه ای طراحی شده اند که مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند و در عین حال در هزینه ها نیز صرفه جویی کنند. در یک خودروی استاندارد، موتور در حالی که خودرو متوقف است (مثلاً پشت چراغ راهنمایی) به کار خود ادامه می دهد و سوخت استفاده می شود که هزینه ها و میزان آلایندگی را افزایش می دهد. در خودروهای Stop/Start، موتور در صورت عدم نیاز به طور کامل خاموش می شود، بنابراین هیچ سوختی استفاده نمی شود.

به طور کلی تخمین زده می شود که سیستم های Stop/Start بین 3 تا 8 درصد آلایندگی کمتری تولید می کنند و بسته به وضعیت رانندگی، می توانید تا 0.8 لیتر سوخت کمتر در هر 100 کیلومتر مصرف کنید.

باتری های معمولی جریان مورد نیاز را به سیستم استارت می دهند و بعد از روشن شدن خودرو وظیفه ای ندارند. اما باتری های استارت-استاپ می توانند بارها تخلیه و شارژ شوند، حتی اگر موتور خاموش باشد و باتری فعالیتی نداشته باشد، همچنان می تواند برق سیستم های الکتریکی را فراهم کند.

در سیستم های استارت-استاپ تعداد دفعات استفاده از باتری خودرو بسیار زیاد است. بنابراین باتری های قابل استفاده در این سیستم ها باید قدرت بیشتر و پایداری چرخه بالاتری داشته باشند. زمانی که خودرو ساکن است، باتری باید انرژی لازم برای تعداد دفعات استارت موتور و سیستم های الکتریکی در خودرو را تامین کند.

چرا برای خودروهای استارت-استاپ باتری مخصوص نیاز داریم؟

وضعیت خودروهای دارای فناوری استارت استاپ متفاوت است. در فرآیند سفرهای شهری، باتری یک سری چرخه شروع و توقف را پشت سر می گذارد. اگر خودرو در چراغ راهنمایی ثابت باشد و موتور از کار بیفتد، وسایل برق مصرفی مانند چراغ برق، برف پاک کن، رادیو یا نمایشگر همچنان به منبع تغذیه نیاز دارند. بار با تخلیه و شارژ مداوم افزایش می یابد.

به طور خاص، سفرهای کوتاه یک چالش بزرگ برای باتری ها است. به خصوص در باتری قدیمی و زمستان، توانایی پذیرش شارژ باتری کاهش می یابد. این اتفاق ممکن است باعث تخلیه تدریجی باتری شود، بنابراین در برخی مواقع باتری دیگر انرژی کافی برای روشن کردن موتور را ندارد. با توجه به فناوری ویژه، مقاومت داخلی باتری AGM در کل عمر مفید آن بسیار کمتر از باتری سنتی است، بنابراین می تواند توانایی پذیرش شارژ کافی در مدت زمان طولانی و سفر کوتاه با راه اندازی و توقف چندگانه را تضمین کند.

باتری مناسب سیستم استارت استاپ سیستم استارت استاپ خودرو
باتری مناسب سیستم استارت استاپ

در یک خودرو استاندارد استارت زدن در طول سفری که انجام می دهید تنها یک بار اتفاق می افتد. خودرو را روشن کرده و به رانندگی ادامه می دهید. باتری تنها باید انرژی اولیه برای استارت را فراهم کند و بعد از آن در طول سفر توسط دینام شارژ می شود.

اما در خودرو با فناری استارت-استاپ خودرو ممکن است تعداد دفعات زیادی روشن و خاموش شود. با یک باتری معمولی، این راه اندازی مجدد به انفجارهای بزرگ انرژی نیاز دارد که قبل از اینکه دینام بتواند آن را به طور کامل شارژ کند، به سرعت باتری را تخلیه می کند.

برای خودروهایی با سیستم استارت استاپ معمولا از دو نوع باتری EFB یا AGM استفاده می کنند

باتری EFB

EFB مخفف عبارت enhanced flooded battery به معنای باتری شناور پیشرفته است. باتری های EFB نوع پیشرفته از باتری های سیلد اسید معمولی هستند با کارایی بیشتر و مشخصا برای خودروهایی با سیستم استارت استاپ طراحی شده اند. این باتری ها کاملا با باتری های معمولی یا باتری های AGM متفاوتند.

ساختار باتری EFB سیستم استارت استاپ خودرو
ساختار باتری EFB

از مهمترین مزیت های فناروری EFB افزایش طول عمر قابل توجه و بهبود پذیرش شارژ برای انطباق با عملکرد فعالیت با شارژ کم است.

  • عملکرد دوبرابری نسبت به باتری های سیلد اسید معمولی
  • پشتیبانی از دفعات زیاد استارت موتور
  • شارژ پذیری در مدت زمان کوتاه
  • پایداری حرارتی برای استفاده در محفظه موتور و آب و هوای گرم
  • ایده‌آل برای فن‌آوری‌های خودروی استارت-استاپ بدون سیستم ترمز احیاکننده و برای خودروهایی با نیازهای انرژی بالاتر از حد معمول

باتری AGM

تکنولوژی AGM یا Absorbent Glass Mat battery در ابتدا برای مصارف نظامی طراحی شد. باتری های AGM به عنوان قوی ترین باتری های استارت/استاپ در نظر گرفته می شوند. این باتری ها برای وسایل نقلیه سنگین تر مناسب تر هستند. در باتری ای جی ام اسید سولفوریک توسط یک شبکه فایبر گلاس بسیار نازک پوشانده شده است که باعث می شود باتری حالت ضد نشت داشته باشد.این قابلیت امکان حمل و نقل باتری AGM بدون ریسک نشت اسید و مواد خطرناک را فراهم می کند.

ساختار باتری AGM سیستم استارت استاپ خودرو
ساختار باتری AGM

از مهترین مزیت این باتری ها طی کردن چرخه عمیق دشارژ بدون آسیب به باتری است.

مزایای باتری های AGM
  • 3 تا 4 برابر طول عمر بیشتر نسبت به باتری های لید اسید
  • تا 8 درصد آلایندگی کمتر و راندمان سوخت بیشتر.
  • مقاومت بالا در برابر لرزش
  • مقاومت داخلی کمتر که امکان شارژ مجدد سریعتر را فراهم می کند.
  • ظرفیت شارژ بسیار بالا
  • قدرت راه اندازی قابل اعتماد و قوی حتی در شارژ کم.
  • کاملاً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
چرخه شارژ باتری معمولی و باتری استارت استاپ سیستم استارت استاپ خودرو
چرخه شارژ باتری معمولی و باتری استارت استاپ

از دیگر مزیت های باتری AGM می توان موارد زیر را نام برد:

  1. CCA یا مقدار جریان دهی هوای سرد بسیار بالا
    باتری های AGM جریان شروع در هوای سرد زیادی دارند. آنها موتور استارت را با قدرت روشن می کنند و زمان کارکرد آن را کاهش می دهند. به لطف پایداری چرخه باتری‌های AGM، موتور را می‌توان چندین بار در فواصل زمانی کوتاه خاموش و دوباره روشن کرد، بدون اینکه در هنگام راه‌اندازی مجدد مشکلی پیش بیاید.
  2. وضعیت شارژ متداول
    در وسایل نقلیه مدرن، باتری AGM نه تنها توسط ژنراتور شارژ می شود، بلکه با سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز تغذیه می شود. یک باتری استارت معمولی باید به طور دائم شارژ بماند و بنابراین نمی تواند انرژی تولید شده توسط سیستم بازیابی را جذب کند. باتری AGM می تواند در محدوده شارژ جزئی کار کند، بنابراین “ظرفیت اضافی” کافی برای ذخیره انرژی تولید شده در هنگام ترمزگیری را فراهم می کند.
  3. ظرفیت ذخیره بالا
    ظرفیت ذخیره بالا منبع تغذیه انواع قطعات الکتریکی را تضمین می کند. ثبات چرخه سیستم AGM منبع تغذیه قطعات را تضمین می کند و در عین حال قدرت راه اندازی بالایی را نیز فراهم می کند.

باتری های EFB نسبت به باتری های AGM مقرون به صرفه تر و کم قدرت تر هستند و برای خودروهای معمولی و استفاده روزمره بسیار مناسب اند.

در صورتی که بر روی خودرو شما باتری EFB نصب شده است می توانید آن را به باتری AGM ارتقا دهید اما نباید باتری های سیلد اسید معمولی را جایگزین EFB کرد.

هچنین خودرویی که بر روی آن باتری AGM نصب است نمی توان باتری آن را به EFB یا باتری سیلد اسید معمولی تغییر داد.

مزایای استفاده از سیستم استارت – استاپ خودرو

  • حفاطت از محیط زیست
    طبیعتاً وقتی موتور خود را خاموش می کنید، آلایندگی نخواهید داشت. بر اساس مطالعات، استارت – استاپ می‌تواند منجر به کاهش 15 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.
  • صرفه اقتصادی
    برای کسانی که در مناطق پر ترافیک زندگی می کنند، صرفه جویی در مصرف سوخت به تنهایی ارزش این فناوری را دارد. برخی از مالکان از پس انداز تا 12 درصد گزارش می دهند.
مزایایی استفاده از سیستم استارت استاپ سیستم استارت استاپ خودرو
مزایای استفاده از سیستم استارت استاپ

معایب استفاده از سیستم استارت – استاپ خودرو

  • آسیب به قطعات
    شروع و توقف مکرر می تواند عوارض خود را بر روی برخی از اجزاء بگذارد، اگرچه در اکثر خودروها، این قطعات برای انجام کارهای اضافی تقویت شده اند.
  • آزاردهنه بودن
    همه رانندگان نمی توانند به این فناوری عادت کنند و روشن و خاموش شدن مداوم موتور می تواند کاملاً آزاردهنده باشد.

در ویدیو زیر میتوانید توضیحات کامل درباره مزایا و معایب سیستم استارت استاپ خودرو را مشاهده نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش