راهنمای خرید سیم برق خودرو

4.9
(2165)

سیستم برق خودرو از قطعات مهم در خودرو می باشد که برای درست کار کردن ماشین بسیار ضروری است، با توجه به این که در مقالات پیشین به خوبی درباره این سیستم صحبت کردیم و سوالات بسیاری درباره جزئیات این سیستم مثل: مشخصات سیم خودرویی، سوکت خودرو، انواع سیم خودرو و … برای شما ایجاد شد، در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم درباره راهنمای خرید سیم برق خودرو برای شما صحبت کنیم؛ برای آشنایی بیشتر با این موضوع تا انتها همراه ما باشید.

سیم برق یا کابل

منظور ما از کابل یا سیم برق چیست و اصلا به چه نوعی سیمی کابل برق گفته می شود؟ برخی تصور می کنند تمام سیم های موجود در بازار مناسب برای استفاده های برقی می باشند اما این تصور کاملا غلط است، زیرا شما تنها از سیم هایی می توانید استفاده کنید که به صورت هادی باشند و توانایی انتقال جریان برق را از خود داشته باشند.

سیم هایی که مخصوص انتقال برق هستند توسط موادی نسبت به محیط خود عایق می شوند و به نحوی می شوند که ولتاژ آن ها نسبت به زمین صفر می شود و در نهایت خود هادی نسبت به زمین دارای ولتاژ فازی می شود.

تاریخچه ساخت سیم برق

اولین کابل برقی که در ایران تولید شد مربوط به سال 1876 می باشد که یک سیم با روکش پلاستیکی همراه با چند سیم مسی پیچیده شده تولید شد؛ در این سیم از یک کائوچو طبیعی به اسم <گوتاپرچا> استفاده می شود که هماندد عایق نیز عمل می کرد.

پس از آن در اوایل سال 1880 تولید کنندگان موفق شدند کابل هایی را تولید نمایند که در برابر آب دارای مقاومت هستند و با موادی آن ها را می پوشاندند. پس از آن پیشرفت های بسیاری در صنعت سیم سازی حاصل شد و تا کنون توانسته ایم دراین حوزه به موفقیت های بسیاری دست پیدا کنیم.

طبق مستنداتی که وجود دارد در سال 1282 کارخانه برق امین الضرب در ایران ساخته شد و در همان ابتدای ورود سیم های روکش دار رواج بسیاری پیدا کرد. در آن ها سال ها برای استفاده از این سیم ها از مقرهای کوچک و سفید رنگی استفاده می شد که بر روی دیوار ها و سقف اتاق ها نصب می شد.

ساختمان سیم برق

تمامی کابل های برق موجود از سه قسمت مهم تشکیل شده اند: هادی، عایق و غلاف کابل.

سیم برق راهنمای خرید سیم برق خودرو
ساختمان سیم برق

هادی سیم برق

به بخش اصلی سیم کابل که مسئول انتقال جریان الکتریکی است هادی کابل گفته می شود، برای ساخت این بخش معمولا از مس و آلمینیوم استفاده می شود.

در این بخش از حالت های مختلفی استفاده می شود و با علائم های مشخصی حالت های مختلف آن را مشخص می کنند، به صورت مثال حرف R نشان دهنده گرم بودن، حرف E نشان دهنده مفتولی یا تک رشته ای بودن، حرف S نشان دهنده هادی مثلثی و حرف M  نشان دهنده هادی افشان چند رشته ای می باشد.

عایق کابل

این بخش تشکیل شده از موادی مثل کاغذ های آغشته، روغن های مخصوص، مواد پی وی سی و مواد لاستیکی است.

غلاف کابل

وظیفه این بخش در این است که از کابل در برابر نیروهای مکانیکی و ورود رطوبت به داخل محفظه سیم محافظت کند، جنس این قسمت ثابت نمی باشد و بسته به عوامل مختلف دارای جنس هایی مثل پی وی سی، آلمینیومی، سربی و فولادی است.

خب تا اینجا با ساختار کابل ها به خوبی آشنا شدید در این میان از کابل های برق با توجه به ساختاری که دارند در کار های متنوعی مثل استفاده سیم برق خودرو، مصارف ساختمانی و … استفاده می شود.

توجه داشته باشید که ساختمان و اجزای کابل هایی که در سیم برق استفاده می شود با کابل هایی که در مخاربرات هستند کاملا متفاوت است و تنها شباهت این دو کابل در این است که هر دوی آن ها از دو قسمت هادی و عایق تشکیل شده اند.

انواع سیم برق

اگر ما بخواهیم سیم های برق را دسته بندی کنیم باید چندین پارامتر را در نظر داشته باشیم، با توجه به این موضوع که می خواهیم کمی شما را با این مبحث آشنا کنیم تنها به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

انواع سیم برق راهنمای خرید سیم برق خودرو
انواع سیم برق
  1. سطح ولتاژ کابل برق

تمامی سیم ها دارای چهار سطح ولتاژ می باشند، کابل های فشار ضعیف که با علامت LV نشان داده می شوند، ولتاژ این کابل ها معمولا بین 300/300 ولت تا 1000/600 می باشد.

دسته دوم کابل های فشار متوسط هستند که با علامت MV نشان داده می شوند و نقطه کار آن ها از یک تا 33 کیلو ولت است.

دسته سوم کابل های فشار قوی قرار دارند که علامت آن ها HV است و نقطه کاری بین 63 تا 230 کیلو ولت دارند.

و در آخر کابل های فشار قوی هستند که با علامت EHV مشخص می شوند و ولتاژ آن ها 400 کیلو ولت به بالا است.

  1. نوع هادی و روکش

یکی از نکات مهمی که در تقسیم بندی سیم های برق تاثیر گذار است نوع هادی و روکش می باشد، این موضوع معمولا نشان دهنده نقطه کار سیم، مقاوم بودن در برابر سایش، کم دود بودن، فقدان هالوژن و … است

  1. حفاظ الکتریکی

از حفاظ های الکتریکی برای تامین میدان الکترومغناطیسی جهت حفاظت کابل استفاده می شود، این حفاظ ها داری انواع مختلفی مثل: مسی، آلمینیومی، شیلد مسی و… هستند.

موارد دیگری وجود دارد که برای تقسیم بندی سیم ها از آن ها استفاده می شود اما دانستن همین سه مورد برای شما کافی می باشد و توضیح اضافه در مورد آن ها باعث می شود که از مبحث اصلی خارج شویم.

سیم کشی خودرو

همان طور که می دانید سیم کشی خودرو از قسمت های مهم در خودرو می باشد که باید توجه بسیاری نسبت به آن شود، شاید برایتان این سوال ایجاد شود که چرا می گوییم سیم کشی خودرو تا این اندازه اهمیت دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال بدن انسان را در نظر بگیرید، چگونه رگ های  موجود در بدن ما این وظیفه را دارند که خون را به تمام قسمت ها انتقال دهند، سیم ها نیز در خودرو همین وظیفه را بر عهده دارند، آن ها باید تمامی برق تولید شده توسط دینام و باتری را به اجزا مختلف ماشین انتقال دهند.

سیم های خودرو راهنمای خرید سیم برق خودرو

سیم کشی خودرو از سه بخش اصلی به نام سیم ها، فیوز ها و اتصالات تشکلیل می شود که هر کدام به تنهایی اهمیت بسیاری دارند.

سیم برق خودرویی چیست؟

منظور از سیم برق خودرویی یا Automotive Wires گروهی از سیم ها می باشد که در سیم کشی پرایمری خودرو ها استفاده می شود، با توجه به شرایطی که در داخل خودرو ها وجود دارد این سیم ها باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشند تا این توانایی را داشته باشند که به خوبی در خودرو عمل کنند.

بنابراین متوجه شدیم که سیم های استفاده شده در خودرو با سایر سیم ها متفاومت می باشند.

علاوه بر آن همان طور که از نام این سیم ها پیداست کاملا مخصوص استفاده در خودرو می باشند، سیم اهای استفاده شده در ماشین دارای عایق پی وی سی هستند که از هر گونه نویز و اتصال در خودرو جلوگیری می شود.

ویژگی و مشخصات سیم خودرویی

برخی از مشخصات سیم خودرویی وجود دارند که راهنمای خرید سیم برق خودرو هستند و انتظار می رود در تمامی سیم های مخصوص خودرو وجود داشته باشند. برخی از این ویژگی ها عبارت است از:

  • انعطاف پذیری: این ویژگی به این دلیل اهمیت دارد که به کمک آن به راحتی می توان سیم ها را خم کرد و عمل وایرینگ آسان می شود.
  • پایداری دمایی: به دلیل این که سیم های موجود در خودرو در مجاورت با قطعات گرمایشی می باشند و احتمال ذوب شدن آن ها وجود دارد، باید از کابل هایی استفاده شود که دارای تحمل حرارتی بالایی می باشند.
  • استقامت مکانیکی وشیمیایی: اگر سیم برق خودرویی دارای استقامت بالایی باشد باعث می شود که در برابر روغن، گازوئیل، بنزین و سایش از خود مقاومت نشان دهند و در نتیجه سطح کیفی خودرو ارتقا پیدا می کند.
  • هدایت الکتریکی بالا: برای این که بتوان جراین الکتریکی را با افت کم و بدون هیچ افزایش دمایی انتقال داد، میزان خلوص مس به کار رفته در سیم اهمیت بسیاری دارد.

انواع سیم خودرو

سیم های خودرو با توجه به کاربرد و ولتاژی که دارند به پنج دسته تقسیم می شوند.

انواع سیم خودرو راهنمای خرید سیم برق خودرو
فروش دسته سیم خودرو، مشخصات سیم خودرویی

دسته اول: T1 که مناسب برای استفاده در دمای -40 تا +85 می باشد.

دسته دوم:  T2 ID T3 IR برای استفاده در دمای -40 تا +100 مناسب هستند.

دسته سوم:T3 ID T3 IR   برای رنج دمای -40 تا +125 استفاده می شوند.

دسته چهارم: AVS

دسته پنجم: AVSS

استاندار سیم های خودرو

استاندارد ترین سیم های خودرویی که استفاده می شود PSA B25 1110 و ISO 6722 می باشد.

راهنمای خرید سیم برق خودرویی

برای خرید سیم برق خودرویی کافیست به ویژگی هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم توجه کنید و حواستان باشد سیم خریداری شما این مشخصات را داشته باشد. علاوه بر آن هر قسمت از خودرو دارای مشخصه خاصی است که باید از سیم مخصوص به خود استفاده کند، به همین جهت در زمان خرید سیم برق خودرو به این موضوع هم توجه داشته باشید.

به طور مثال خودرو های سمند مدل 87 در هر یک از سیم های خودرو از یک لیبل استفاده می شود که مشخصات سیم بر روی آن ها نوشته می شود. مهم ترین قسمتی که در این لیبل وجود دارد یک شماره فنی است که هنگام خرید سیم جدید این عدد باید مطابق با نمونه قبلی باشد.

سیم کشی برق کیلومتر شمار پراید

در ویدیو زیر نمونه ای از سیم کشی برق کیلومتر شمار پراید را برای شما آورده ایم، در این ویدیو شما را با نکات انتخاب فیوز و روش تست سالم بودن یا نبودن سیم ها آشنا می کنیم.

مشخصات فنی سیم افشان خودرویی

ولتاژ اسمی: دارای 60 ولت جریان مستقیم هستند.

سرشت رسانا: دارای مس نرم شده افشان خالص می باشد.

سرشت عایق: دارای پی وی سی با کلاس های حراراتی گوناگون می باشد.

رنگ عایق: معمولا سیم ها به صورت متنوع و مطابق با سفارش مشتری ساخته می شود.

تفاوت سیم خودرویی و ساختمانی در چه می باشد؟

ما در بالا اشاره کردیم که از سیم های معمولی نمی توان در خودرو ها استفاده کرد اما دلیل این موضوع چه می باشد؟

پاسخ به این سوال ساده است، شما سیستم یک خودرو را با ساختمان در نظر بگیرید، در خودرو شراطی وجود دارد که سیم هایی که استفاده می شوند باید ویژگی های خاصی داشته باشند تا بتوانند در شرایط موجود دوام بیاورند.

سیم ساختمان راهنمای خرید سیم برق خودرو
تفاوت سیم خودرویی و ساختمانی

اما در ساختمان ها معمولا این طور نیست و بسته به انتظاری که شما دارید می توانید به سراغ انواع سیم های معمولی بروید.

قیمت سیم خودرویی

سیم هایی که در خودرو ها استفاده می شود دارای شرایط متفاوتی هستند و در اندازه و مدل های مختلفی می باشند، به همین جهت نمی توانیم ما قیمت ثابتی برای آن ها مشخص کنیم؛ این موضوع کاملا وابسته به انتخاب شما دارد.

مشتریان سیم برق خودرو

بیشتر مشتریانی که برای سیم برق خودرو وجود دارند تولید کنندگان هستند و کم تر پیش می آید که شخص عادی به دنبال خرید سیم باشد. بیشتر گروه هایی که به دنبال خرید سیم برق خودرو هستند در دسته زیر قرار می گیرند.

  • انواع تولید کننده های خودرو و موتورسیکلت
  • شرکت هایی که در زمینه تولید کمپرون فعالیت دارند
  • تولید کننده دسته سیم های ماشین و یا ابزار های برقی خودرو
  • مکانیک هایی که در زمینه تعمیر ماشین فعالیت می کنند
  • تجاری که در زمینه صادرات و واردات صنعت خودرو کار می کنند

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حسام
حسام
2 سال پیش

سلام لطفاذراهنمایی کنید این سیم ها رو از کجا میشه خرید. از هر باطری یازی میپرسم میگن با سیم ساختمانی یکی هست و ما سیم مخصوص نداریم !

1111
در جواب  حسام
1 سال پیش

استاندارد سی م ساختمانی ISIRI 607 است و با استاندارد سیم خودرویی ISIRI 6532 کاملا متفاوت است .

اسماعیل
اسماعیل
1 سال پیش

سلام.
سایز سیم خودرو، شماره چنده؟
آیا به غیر از اطلاعاتی که بالا بهش اشاره کردین، شماره بندی هم داره؟

مثلا مثل سیم کشی ساختمان.

به طور مثال، سیم هایی که برای قسمت جزئی ماشین، مثل راهنما استفاده میشه، سایزش چنده؟

3
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش