مزایا و معایب خودرو های برقی

4.8
(2316)

خودرو برقی همان طور که از نامش پیداست برای حرکت تنها از نیروی موتور الکتریکی کمک می گیرد و جهت تامین انرژی و شارژ باتری همان کافی می باشد، برای شارژ این خودرو ها از ایستگاه های مخصوص استفاده می شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب خودرو های برقی می پردازیم.

زمانی که صحبت از خودرو های برقی می شود ناخوداگاه ذهن ما به سمت مباحث زیست محیطی و آلودگی هوا می رود، در طی چندین سال گذشته حیات و زندگی موجودات با پدیده گرمایش زمین روبرو شده است، از طرفی دیگر منابع سوخت طبیعی در جهان بسیار محدود شده است و با توجه به افزاش جمعیت احتمال کم شدن این منابع بیشتر شده است.

در این میان صنعت خودروسازی تلاش می کند تا با تولید خودرو های کم صرف به محیط زیست کمک کند.

تاریخچه خودرو های برقی

خودرو های برقی بیشتر از آنچه که تصور می کنید دارای قدمت هستند، برای اولین بار در سال 1820 تلاش بر این شد که یک موتور الکتریکی برای وسایل نقلیه ساخته شود. پس از آن در آمریکا توماس ادیسون و هنری فورد در تمام وقت به دنبال راهی بودند که بتوانند خودرویی را به کمک نیروی برق به حرکت در بیاورند.

اما زمانی که فورد موفق شد یک خودرو به کمک نیروی برق بسارد و ماشین معروف تی را ساخت، ایده ساخت ماشین های برقی به حاشیه رفت. دلیل این موضوع این بود فکر ها به سمت خودرو های فسیلی رفت و معتقد بودند که آن ها بیشتر در دسترس هستند.

اما امرزوه با بیشتر شدن آلودگی های زیست محیطی و بالا رفتن هزینه های تامین سوخت و با توجه به اشتیاقی که مردم نسبت به خودرو های برقی دارند، باعث شد که دوباره ساخت خودرو های برقی بر سر زبان ها بیفتد.

نحوه کار خودرو های برقی

طرز کار ماشین های برقی بسیار ساده است، در این خودرو ها از باتری هایی استفاده شده است که برق مورد نیاز موتور الکتریکی و سایر اجزا برقی ماشین را تامین می کند. برای شارژ این خودرو ها شما می توانید هم از ایستگاه های برقی استفاده کنید و هم در خانه این کار را انجام دهید.

مدل دیگری از خودرو ها وجود دارد که به خودرو های هیربدی معروف شده اند، این خودرو ها ترکیبی از مدل های سنتی ماشین و مدل های برقی می باشد.

نحوه کار مزایا و معایب خودرو های برقی
نحوه کار خودرو های برقی چگونه است

خودرو های هیربدی به زیر گروه های مختلفی تقسیم می شوند به صورت مثال: خودرو های معمولی دارای موتور درون سوز، مخزن سوخت و جعبه دنده هستند اما در عین حال دارای باتری و موتور الکتریکی نیز هستند.

سیر تکامل خودرو های برقی

با توجه به این با ساخت اولین مدل خودرو برقی استقبال زیادی از این خودرو نشد اما باز هم سازندگان از مواضع خود عقب نکشیدند و علاقه مندان به این مدل همچنان در حال تلاش برای خودرویی بهتر بودند، در دهه های 60 و 70 میلادی با بالا رفتن بحث وضعیت محیط زیست و مساله آلودگی هوا مجددا بحث تولید خودرو های برقی داغ شد.

کمپپانی های سربینگ ونگارد و الار کورپوریشن دو قطب اصلی در تولید ماشین های برقی در آمریکا بودند؛ خودرو هایی که توسط این کمپانی تولید شد دارای سرعت 70 کیلومتر در ساعت بود و با یک بار شارژ کردن بین 80 تا 96 کیلیومتر بر ساعت هم می رسید.

پس از این دو کمپانی های دیگری برای ساخت این مدل از خودرو ها اقدام کردند و به فکر رقابت با آمریکا برای ساخت ماشین های برقی افتادند، به طور مثال کمپانی بی ام و یکی از کسانی بود که با تولید خودرو بی ام و مدل 1602 ای در مراسم المپیک 1972 حضور پیدا کرد، اما ظاهرا از خودرو آن خیلی استقبال نشد زیرا هیچ وقت به تولید انبود نرسید.

روند تولید خودرو های برقی تا اواخر سال 1980 به همین صورت بود و با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود، اما در سال 1990 میلادی شرکت جنرال موتور خودرویی به نام ev1 را به بازار معرفی کرد که بسیار هم سر و صدا کرد، می توان گقت ساخا این خودرو موفقیت بسیاری در زمینه خودرو های برقی بود.

البته این شرکت به صورت انبود خودرو را تولید نکرد و تنها به مشتریان خاصی که درون ایالات متحده آمریکا حضور داشتند اجاره می داد؛ پس از گدشت چند سال بیشتر خودرو های تولید شده از بین رفتند و اکنون تنها 40 عدد از آن ها در موزه های خودرو در سراسر دنیا قرار دارد.

اما در سال 1997 کمپانی تویوتا توانست خودرویی به نام پریوس را تولید کند که اولین خودرو هیربدی-الکرتیکی بود که به بازار معرفی شد و البته با توجه موفقتی که داشت در حال حاضر هم جزو خودرو های پر فروش این کمپانی می باشد.

پس از آن و در تمام این سال ها کمپانی های مختلف اقداl به ساخت خودرو های برقی کردند که برخی از آن ها موفق شدند و برخی دیگر نه، اما اکنون زمانی که صحبت از خودرو های برقی می شود تنها یک نام در ذهن همه جرقه می زند و آن هم تسلا است…

آیا خودرو های برقی واقعا به محیط زیست کمک می کنند؟

بیایید دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم، اولین مسئله ای که برای خودرو های برقی وجود دارد این است که برای این خودرو ها انرژی لازم است، خودرو های برقی یک سوم گاز دی اکسید کربن در طول عمر خود تولید می کنند از تامین انرژی لازم برای تولید این خودرو به ویژه باتری است.

خودرویبرقی مزایا و معایب خودرو های برقی
آیا خودرو های برقی برای محیط زیست مفید هستند

اما ظاهرا این خودرو ها خیلی هم برای محیط زیست مفید نیستند و در این مسئله اختلاف نظر های بسیاری وجود دارد، برخی از فعالان محیط زیست بر این باورند که خودرو های برقی نه تنها برای محیط زیست مفید نیستند بلکه ضرر های هم دارند.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب خودرو های برقی می پردازیم.

مزایا استفاده از خودرو های برقی

  1. یکی از مهم ترین مزیت های خودرو های تمام الکتریک مانند تسلا و سایر برند ها، هزینه نگهداری بسیار پایین آن ها می باشد که نسیت به خودرو های سوختی دارند. دلیل این موضوع این است که در این خودرو ها دیگر لازم نیست هزینه هایی بابت سوریس های دوره ای مثل تعویض روغن، تعویض فیلتر و … پرداخت شود.
  2. از جمله نکات مثبت دیگر در این خودرو مربوط به بی صدا بودن آن هاست، البته که این موضوع سلیقه ای است و برخی نیز به خودرو های صدا دار سوختی علاقه دارند. در مقابل برخی نیز برایشان مهم است که خودرو ساکت باشد و این موضوع که در خودرو های الکتریکی وجود دارد برایشان مزیت وجود دارد.
  3. یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایایی که در این خودرو ها وجود دارد آلاینده نبودن آن هاست و از این لحاظ می توان گفت یکی از برجسته ترین مزایا این خودرو ها است که برای شهر های پر جمعیت مناسب است.
  4. به صورت کلی می توان گفت در اکثر شهر ها و کشور ها قیمت برق از سوخت بسیار ارزان تر است و طبق این موضوع خودرو های برقی از نظر تامین انرژی لازم برای حرکت از خودرو های سوخت مناسب تر هستند.
  5. بیتشر خودرو های برقی که تولید شده اند به صورت تک دنده ای می باشند، به همین جهت در این خودرو ها پیچیدگی زیادی وجود ندارد و قسمت جعبه دنده آن ها ساده است در نتیحه هزینه اضاقی برای این گونه وسایل پرداخت نمی کنید.
    باتری خودرو برقی مزایا و معایب خودرو های برقی
    باتری خودرو های برقی
  6. با توجه به این موضوع که در زمان ترمز گیری نیرویی هدر می رود میزان مصف لنت های ترمز کاهش پیدا می کند و هزینه های نگهداری که مربوط به این بخش است بسیار کم تر می شود؛ علاوه بر این موضوع با استفاده از این سیستم در زمان ترمز گیری باتری خودرو بین 5 تا 10 دردصد به صورت مجدد شارژ می شود.
  7. در بسیاری از شهر های جهان محدودیت هایی برای رفت و آمد خودرو های سوختی در بخش هایی از مناطق وجود دارد، اما در مورد خودرو های برقی این محدودیت ها وجود ندارد و با توجه به این موضوع که در این خودرو ها آلایندگی هایی وجود ندارد شما می توانید بدون دغدغه به تمام نقاط شهر سفر کنید.
  8. البته خودرو های الکتریکی مانند خودرو های سوختی نیاز مند تعمییر و نگهداری ها مرتب هستند اما با توجه به این موضوع که پیشرانه درون سوز در این خودرو ها وجود ندارد در نتیجه احتیاجی به تعمیر پیشرانه در این خودرو ها وجود ندارد.
  9. از دیگر مزایا خودرو های برقی در این است که شما دیگر نیازی ندارید که به جایگاه های سوخت مراجعه کنید و وقتتان در صف های طولانی هدر نخواهد رفت، جدا از این موضع شما به راحتی می توانید خودروتان را در منزل و پارکینگ شارژ کنید. هر چند که در خودرو های سوختی ممکن است از یک هفته تا چندین روز نیازی به سوختگیری نداشته باشید و این موضوع در خودرو های برقی سریع تر اتفاق می افتد و با طی کردن مسیر های کوتاه نیاز به شارژ دارید اما می توانید در زمان استراحت خودرتان را شارژ کنید.
  10. بسیاری از خودروهای سوختی برای برای افزایش عمر و دوام پیشرانه نیاز به بنزینهای خاص همانند بنزین سوپر دارند و چنانچه در کشوری بنزین با مشخصات مورد نظر وجود نداشته باشد باید افزودنیهایی به باک خودرو اضافه شود اما در خودروهای الکتریکی نیازی به چنین مسائل نخواهید داشت.

معایب استفاده از خودرو های برقی

رانندگی آهسته تر:

شما نمی توانید با هر سرعتی که بخواهید با این خودرو ها رانندگی کنید، هر چند که امکان رانندگی با سرعت بالا را دارید اما اگر سرعتی بالاتر بخواهید باید از بنزین خود استفاده کنید. این فشار در وهله اول باعث می شود خودرو هیربدی خراب شود.

زیرا شما قرار است از انرژی الکتریکی بیشتر و مصرف بنزین کم تر استفاده کنید؛ بنابراین همیشه به منظور استفاده از نیروی موتور برقی شما با سرعت کم تری رانندگی می کنید.

معایب خودرو برقی مزایا و معایب خودرو های برقی
معایب خودرو های برقی

گران تر بودن خودرو های برقی و هیربدی:

اتومبیل های برقی معمولا چند هزار دلار از خودرو های معمولی گران تر هستند، به صورت مثال شما برای خرید ارزان ترین خودرو برقی حداقل 23000 دلار باید پرداخت کنید، شاید این هزینه خیلی گران نباشد اما تقریبا 10.000 دلار بیشتر از خودرو های دیگر است.

هزینه در مقابل صرفه جویی در مصرف:

اگر چه در مورد خودرو های برقی به دلیل این که شما از بنزین استفاده تمی کنید در هزینه سوخت صرفه جویی می کنید، اما در زمان پرداخت هزینه های حق ببمه این موضوع برایتان جبران می شود و باید بیشتر از یک وسیله معمولی برای آن خرج کنید.

تعمیرات:

اگر شما یک خودرو معمولی داشته باشید در صورتی که مشکلی در آن ایجاد شود برای تعمییرات و معاینه آن مکان های بیشتری را می توانید پیدا کنید تا خودرو را بررسی کنند، اما در خودرو های برقی این موضوع وجود ندارد و علاوه بر این که پیدا کردن مکان هایی که برای تعمیر مناسب باشد سخت است بلکه برای تعمیر قطعات آن باید هزینه های بیشتری را پرداخت نمایید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با مزایا و معایب خودرو های برقی آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش