چگونه راننده بهتری باشیم؟

4.8
(1425)

در شهرهای شلوغ امروزی، رایج‌ترین منظره‌ای که در همه جا می‌بینیم ترافیک سنگین و جاده‌های مملو از وسایل نقلیه است. این شلوغی یکی از عوامل حواس پرتی هنگام رانندگی است و سایر رانندگان یا رفتار عابران پیاده رو نیز بر ما تأثیر می گذارد.

رانندگی یک مسئولیت بزرگ است. به یاد داشته باشید، کاری که روی صندلی راننده انجام می‌دهید نه تنها بر روی شما، بلکه بر سایر افراد در جاده نیز تأثیر می‌گذارد. حرکات مارپیچ و سرعت های سرسام آور شاید در فیلم ها و بازی ها جالب به نظر برسد، اما در واقعیت، راننده عالی بودن به معنای اجتناب از نیاز به مانورهای پرخطر است. اگر به دنبال تبدیل شدن به بهترین راننده ممکن هستید، ترفندها، نکات و تغییرات زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های خود در جاده اعمال کنید.

چگونه راننده بهتری باشیم چگونه راننده بهتری باشیم؟
چگونه راننده بهتری باشیم

چگونه راننده بهتری باشیم؟

کمربندهای خود را ببندید

بستن کمربند ایمنی قانون شماره 1 است، و قطعا باید آن را انجام دهید. بسیاری از رانندگان و مسافران هستند که از بستن کمربند ایمنی به خصوص در صندلی عقب خودداری می کنند. یکی از بهانه های رایج برای دوری از کمربند ایمنی، عدم تمایل به چروک شدن لباس است. دلایل دیگر این است که برخی افراد فقط ترجیح می دهند کمربند ایمنی نبندند یا با چیزی محدود شوند.

اما آیا می‌دانستید که با بستن کمربند ایمنی می‌توانید در تصادفات شانس آسیب‌دیدگی خود را به نصف کاهش دهید؟ همچنین بستن کمربند ایمنی خطر مرگ هنگام تظادفات را تا 45 در صد کاهش می دهد. کمربند ایمنی بسیار مهم است، فقط روی کیسه هوا حساب نکنید.

بستن کمربند ایمنی چگونه راننده بهتری باشیم؟
بستن کمربند ایمنی

ماشین خود را بشناسید

هر ماشینی منحصربه فرد است و تقریباً متفاوت عمل می کند. درک نحوه استفاده از چراغ های داخلی، برف پاک کن ها و کنترل های دما، به شما کمک می کند تا از موقعیت های سخت در جاده عبور کنید. علاوه بر این، امروزه بسیاری از خودروها به فناوری‌های کمک راننده مانند هشدار برخورد از جلو یا سیستم هشدار خروج از خط مجهز هستند تا به شما در ایمن نگه داشتن جاده‌های شلوغ کمک کنند. آشنایی با سیستم تکنولوژیکی خودروی خود، کمک زیادی به اطمینان از رانندگی ایمن تر خواهد کرد.

یکی از بهترین نکات برای رانندگان تازه وارد این است که وقتی هنوز رانندگی را آغاز نکرده اید، کارهای لازم را انجام دهید. موسیقی مناسب را انتخاب کنید، GPS را تنظیم کنید، تلفن همراهتان را روی حالت Do Not Disturb قرار دهید و مطمئن شوید که تمامی پیام ها و تماس های مهم قبل از رانندگی پاسخ داده شده باشند.

%name چگونه راننده بهتری باشیم؟
ماشین خود را بشناسید

مراقب عوامل حواس پرتی باشید

فهرستی از عوامل حواس پرتی که به طور بالقوه می توانند بر تجربه رانندگی ما در جاده تأثیر بگذارند، فراوان است. از تماس های تلفن، پیام های رسانه های اجتماعی، کمبود خواب، موسیقی بلند یا حتی دخالت در سیستم رسانه‌ای خودرو، باعث تصادف می‌شود. حواس پرتی رانندگی به طور مستقیم با تعداد زیادی از تصادفات و مرگ و میر در جاده ها مرتبط است. روی جاده تمرکز کنید، تمامی عواملی که باعث حواس پرتی می شود را نادیده بگیرید تا یک تجربه رانندگی کاملاً ایمن و دقیق داشته باشید

طبق نظرسنجی در مورد حواس پرتی در هنگام رانندگی، 54 درصد از رانندگان اظهار داشتند که سعی می کنند هنگام رانندگی از تلفن خود استفاده نکنند اما به هر حال این کار را می کنند. پرت شدن حواس هنگام رانندگی در این لحظات ممکن است باعث تصادفات و اتفاقات خظرناکی شود که مطمئنن مایل به تجربه آن ها نیستیم. تصادفات ممکن است در کسری از ثانیه اتفاق بیفتند، اما اگر هوشیار باشید، شانس بیشتری برای جلوگیری از آن خواهید داشت.

رانندگی تدافعی را دنبال کنید

جزو کدام یکی از رانندگان هستید؟ پرخاشگر یا تدافعی؟

راننده پرخاشگر راننده‌ای است که با توسل به خشونت، قصد انجام اعمال خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی را دارد. اعمالی مثل تغییر مسیر ناگهانی و خطرناک، سبقت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله مناسب طولی و عرضی، بوق زدن‌های مکرر، استفاده از نور بالا برای تنبیه دیگران، حرکت سریع و تعقیب و گریز خودرویی، سرعت‌های نا‌به‌جا، مانور و تغییر مسیر به‌طور مکرر، اشغال طولانی خط سبقت، ترمز‌های ناگهانی و مکرر، انحراف از مسیر اصلی و عبور از خط مقابل برای رهایی از ترافیک غیرروان و قانون‌شکنی و دیگر رفتار‌های ناپسند همراه با فحاشی و هتاکی به دیگران، در کارنامه رانندگی افراد پرخاشگر کاملاً مشهود است. این رانندگان به حریم شما تجاوز کرده و باعث به خطر انداختن جان و سلامت شما و دیگر رانندگان خواهند بود.

%name چگونه راننده بهتری باشیم؟
رانندگی تدافعی

رانندگی تدافعی نوعی از رانندگی است که با وجود شرایط اطراف و اعمال راننده های دیگر جان، زمان و سرمایه انسان ها را نجات می دهد. نکات عملی رانندگی دفاعی شامل صحیح نشستن، دو دستی گرفتن فرمان، بستن کمربند ایمنی، اعتماد نکردن به رانندگی دیگران و اعمالی از این دست است.

تکنیک های رانندگی تدافعی شامل توجه به دور دست ها در هنگام رانندگی، گسترش میدان دید، کنترل حرکت چشم هنگام رانندگی، دور ماندن از گره های ترافیکی و اطمینان یافتن از دیده شدن توسط باقی رانندگان است.

برای یک راننده معمولی، بهتر است با رانندگان تهاجمی درگیر نشوید، زیرا باعث ایجاد خطر برای خود و باقی رانندگان خواهد شد. با سرعت مناسب و بین خطوط رانندگی کنید، رانندگی مسابقه نیست.

آب و هوا را بررسی کنید

رانندگی در آب و هوای بد را در یک مکان امن و خلوت تمرین کنید تا ببینید کشش، ترمز و فرمان خودروتان در سرعت های مختلف چگونه کار می کند.

نکاتی برای رانندگی در فصول بارانی: مطمئن شوید که برف پاک کن های شیشه جلو را قبل از شروع بارندگی تعویض کنید و بررسی کنید که لاستیک ها آج کافی دارند و به درستی باد شده اند. همچنین برای اطمینان از دید بهینه در جاده، چراغ های جلو را روشن کنید. آهسته حرکت کنید، زیرا رانندگی با سرعت بالا در جاده های خیس می تواند باعث از دست دادن کشش و لغزش خودرو شود.

رانندگی در آب و هوای برفی چگونه راننده بهتری باشیم؟
رانندگی در آب و هوای برفی

باران، باد و برف همگی می توانند رانندگی را دشوارتر و خطرناک تر کنند. اگر جاده خیس است، مطمئن شوید که چراغ‌های جلو روشن هستند، سرعت خود را کم کنید و مسافت زیر را افزایش دهید. زمانی که جاده ها نرم هستند، ترمز بیشتر طول کشیده و گاهی اوقات به اندازه ده برابر مسافت ترمز در جاده های خشک زمان میبرد. مهمتر از همه، اگر شرایط جاده نامناسب = است، بهتر است تا زمانی که به هنر رانندگی زمستانی تسلط ندارید، از جاده دور بمانید.

از تمام قوانین راهنمایی و رانندگی پیروی کنید

از علائم جاده گرفته تا حق تقدم، قوانینی وجود دارد که رانندگان ملزم به درک و رعایت آن هستند. رعایت سرعت مجاز، رعایت فاصله طولی و عرضی مناسب، اطاعت از علائم راهنمایی و رانندگی و بستن کمربند ایمنی تنها تعدادی از این موارد هستند. یادگیری و به کارگیری قوانین راهنمایی و رانندگی به شما کمک می‌کند تا اوقاتی امن و آرام در جاده داشته باشید و خود و سایر رانندگان را دچار حادثه نکنید.

در ویدیو زیر نکات مهم درباره نحوه درست رانندگی گفته شده است.

نوجوانان بیشتر از رانندگان باتجربه با سرعت می رانند و فاصله طولی را هم کمتر رعایت می کنند (فاصله جلوی یک وسیله نقلیه تا عقب وسیله نقلیه روبه رو). هرچه سرعت شما بیشتر باشد، زمان کمتری برای توقف خودرو دارید و احتمال ضربه و آسیب های بعدی بیشتر خواهد بود. فاصله ترمز در سرعت های بیش از 45 مایل در ساعت به طور تصاعدی افزایش می یابد.

تعمیر و نگهداری منظم خودرو

مراقبت از خودرو می تواند به شما در جلوگیری از خرابی و سایر حوادث احتمالی کمک کند. مراقبت از خودرو شامل: تعویض و تنظیم منظم روغن، چک کردن فشار باد لاستیک، چرخش منظم لاستیک ها، بررسی سطح مایع ترمز و مایع خنک‌کننده، و پر کردن مخزن بنزین قبل از اینکه خالی شود. برای اینکه ماشین از شما مراقبت کند، لازم است ابتدا شما مراقب آن باشید.

در هوشیاری کامل رانندگی کنید

رانندگی تحت تأثیر شامل قرار گرفتن در معرض الکل، مواد مخدر یا کم خوابی است. همه ما به عواقب آگاه هستیم و می دانیم تا چه میزان میتواند خطر آفرین باشد.

فصله زمانی 4 ثانیه را با سایر وسایل نقلیه حفظ کنید

روش 4 ثانیه ای ترفندی برای حفظ فاصله مناسب است. ممکن است شنیده باشید که فاصله 2 طول ماشین بین خود و وسیله نقلیه جلویی خود حفظ کنید، اما این روش گمراه کننده است. بسته به سرعت شما، 2 طول ماشین ممکن است خیلی زیاد یا خیلی کم باشد.

تا زمانیکه کلیه رانندگان نسبت به تخمین مسافت مشکل دارند روش 4 ثانیه زمان شاید مفید باشد و در همه سرعتها قابل استفاده است. همچنین نسبت به روش دو طول اتومبیل قابل محاسبه، علمی و دقیقتر است.

فاصله طولی 4 ثانیه چگونه راننده بهتری باشیم؟
فاصله زمانی 4 ثانیه
  • یک موضع ثابت جلوتر از اتومبیل انتخاب کنید. موضع (نقطه نشان شده) می تواند یک علامت راهنمایی و یا یک درخت باشد. مراقب باشید که نقطه نشانی تمرکز و حواس شما را از رانندگی پرت نکند و در میدان دید شما باشد.
  • زمانیکه اتومبیل جلویی از نقطه نشانی عبور کرد.یک هزار ویک، یک هزار و دو، یک هزارو سه و یک هزار و چهار را شمارش نمایید.
  • چنانچه در این فاصله زمانی به آن نقطه نشانی رسیدید فاصله شما مناسب است و در این صورت اگر راننده جلویی ناگهان توقف نماید، شما می‌توانید توقف نموده واز بروز تصادف جلوگیری نمایید.

آیینه ها را به درستی تنظیم کنید

اگر هر گوشه از خودروتان را در آیینه های کناری مشاهده میکنید، ینی آیینه ها به درستی تنظیم نشده و هنگام رانندگی نقطه کور خواهید داشت.

تنظیم صحیح آینه کناری سمت راست

  • پیش از هر چیزی صندلی را در جای صحیح خود که قرار است حین رانندگی مورد استفاده قرار دهید، تنظیم نمایید.
  • کمربند ایمنی خود را ببندید.
  • سر خود را به سمت میانی خودرو و نزدیک به خط وسط کنسول نزدیک کنید.
  • اکنون آینه سمت راست را به قدری به راست تغییر وضعیت دهید تا گوشه انتهایی شیشه عقب خودرو، در آن بیفتد. به واقع می‌خواهیم در این حالت بدنه خودرو در آینه دیده نشود.

تنظیم صحیح آینه کناری سمت چپ

  • برای تنظیم آینه کناری سمت چپ نیز باید سر خود را به سمت شیشه چپ برده و به آن مماس نمایید.
  • اکنون آینه چپ را تا اندازه‌ای حرکت دهید که بخش انتهایی گوشه شیشه عقب در آینه جانبی سمت چپ خودرو بیفتد.
  • چیزی که می‌خواهیم آن است که پس از بیرون رفتن خودروهای عقبی از میدان دید آینه وسط، آن‌ها را از سمت‌های کناری راست یا چپ، در آینه‌های جانبی ببینیم.
  • البته همان طور که در مطالب قبلی نیز اشاره کرده‌ایم، آینه‌های کناری دارای نقطه‌های کور هستند و راننده قادر به مشاهده تمامی فضای کناری خود نخواهد بود. برای پوشش دادن این نقص، استفاده از سنسور نقطه کور آینه‌های جانبی، پیشنهاد می‌شود.

تنظیم آینه وسط

برای تنظیم آینه وسط کار راحت دارید و در همان حالت قبل راحت پشت فرمان نشسته و آینه را طوری تنظیم کنید که به راحتی شیشه پشتی و متعاقبا خودرو های پشت سر را به راحتی ببینید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش